Zijn er verschillende manieren van vergeven en zo ja: welke? Graag met toelichting en eventueel met bronvermelding.

Het gaat mij, met nadruk, niet om meningen.

Ik heb meer vervolgvragen betreffende dit onderwerp, maar zal die later stellen door deze vraag uit te breiden, zoals in de richtlijnen vermeld staat.

Toegevoegd na 16 uur:
Wat zijn de gevolgen van vergeven?
Bijvoorbeeld voor de geestelijke- en lichamelijke gezondheid.

Toegevoegd na 19 uur:
Ik ben geïnteresseerd in welke gevolgen vergeven heeft voor zowel de lichamelijke- als de geestelijke gezondheid.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.1K
liveisgreat
12 jaar geleden
het zijn eigenlijk meerdere vragen die je tegelijk stelt wendyH, op elk is een zinvol antwoord mogelijk. Ik weet niet of het tegen de richtlijnen is, maar misschien kunnen die "grote" vragen toch beter apart gesteld worden
Hoe dan ook, er zijn bronnen die zeggen dat alle ziekte komt uit niet vergeven (bv Louise Hay, je kunt je leven helen). Als je niet vergeeft hou je het vast in je lichaam en in je systeem. er zijn ook bronnen die zeggen dat je dan de ongewenste situatie telkens weer naar je toetrekt. Een goede hulp om te kunnen vergeven vind ik EFT. Hierover vind je heel wat op internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kom hier later op terug, alvast dank voor je reactie.
Over meer vrage stellen over hetzelfde onderwerp; dit is wat erover in de richtlijnen van GV staat: "Het is niet toegestaan om herhaaldelijk en in korte tijd over één onderwerp vragen te stellen, ook niet met kleine nuanceverschillen. Het is daarbij niet van belang of deze vragen door één, dan wel door meerdere personen worden gesteld. Vervolgvragen dienen te worden gesteld door de eerder gestelde vraag uit te breiden. Daarbij kan eventueel de tijd die de vraag openstaat worden verlengd."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad zijn er mensen die denken dat alle ziektes voortkomen uit niet vergeven. Dat vind ik persoonlijk heel ver gaan en is voor zover ik weet ook niet wetenschappelijk te onderbouwen. Maar als dat wel zo is, dan lees ik dat graag. Het gaat mij niet om hulp, maar om voor mezelf te onderzoeken, wat vergeven nou werkelijk is, wat het inhoudt.

Het beste antwoord

vergeven 'uit het hoofd', als een besluit -keuze-, in de zin van 'oke ik vergeef je' (het 'door de vingers zien')
vergeven vanuit -geen keuze- , vanuit liefde/wijsheid, vanuit proces (vanuit dat het niet anders kon, en wat het belang was van dit leren..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik hoop dat de vraag deze keer blijft staan.... Je laatste zin, vergeven vanuit liefde/wijsheid, geen keuze...
en je schreef bij mijn verwijderde vraag, die ik voor een deel kon bewaren: "Wat denk ik het grootste misverstand is, is dat je niet kunt kiezen om iets/iemand te vergeven. Vergeving ‘vind plaats’. ‘het gebeurt’.. Niet ‘om verder te kunnen’, maar het gebeurt, omdat het gebeurt. Omdat het leven vergeeft, als je op de natuurlijke stroom meegaat ontwikkeld dat proces ook door jou (als ‘slachtoffer’ en of dader). Dat is een essentieel verschil." Bedoel je dat dit automatisch iets is, dat gebeurt? Ik begrijp dit neit goed: dan zou de wereld er toch geheel anders uitzien?
liveisgreat
12 jaar geleden
mooi welkom38, een +sje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik bedoel dat de 'ik-persoon' , het ego nooit in staat zal zijn om iets volledig te vergeven. En voornamelijk niet doordat je door middel van vergeving geen last meer zal hebben van...
Je kunt vergeving dus niet 'inzetten' (om een 'goed resultaat' te bewerkstelligen).
Dus ook niet 'besluiten' om iets te vergeven. Vergeving vind plaats nadat de pijn (woede, verdriet, angst, machteloosheid) is doorleeft..
zolang dat niet totaal is doorleeft heeft echte vergeving niet plaatsgevonden. Of kan dit doorwerken op andere gebieden waarin dat onverwerkte alsnog uit zal drukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah okee, ik begrijp nu wat je bedoelt! Thanx.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de gevolgen van vergeven zijn natuurlijk voor iedereen weer anders. Maar op gebied van geestelijke en lichamelijke gezondheid zal dit vast een goede bijdrage leveren.. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed is een waardeoordeel... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat maakt in deze context niet uit, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zeker niet. Ik heb de vraag niet goed gesteld zie ik; ik bedoelde welke gevolgen. Zal dat aanpassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de gevolgen zullen op fysiek gebied zijn: meer ruimte in het buik/ borstgebied. Voller ademhalen
geestelijk/ mentaal gebied; meer luchtigheid, openheid en flexibeler denken (minder principieel) is dat wat je bedoelt WendyH. ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Welkom38.
Het is zeker een mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vanwaar die vraag over gevolgen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik onderzoek voor mezelf of er verschil is in loslaten en vergeven.... loslaten begrijp ik, vergeven vind ik een heel lastig begrip.
De gevolgen van loslaten van iets/iemand zijn naar mijn idee hetzelfde als bij vergeven. Maar niet iedereen denkt daar zo over. Vandaar mijn vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
loslaten, vergeven, accepteren etc, die dingen blijven hoe dan ook steken in begrippen, en dat is de 'handicap' van de taal.
wat er gebeurt zijn bepaalde processen, die vervolgens een naam krijgen (loslaten, vergeven, accepteren etc.)
Hoe het voelt is niet te definiëren.
Doe je dat wel dan is het toch al gauw een persoonlijk begrip/ een mening. Dus deze begrippen zijn ook niet te onderzoeken als fenomeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar vind ik heel veel in zitten... het is inderdaad een proces in gevoel/voelen, dat IS niet te omschrijven en als je het zo bekijkt zijn het "slechts" woorden...
Wat ik opvallend vind is, dat veel mensen, ook hier, het proces van doorleven van pijn en verdriet benoemen, dán het loslaten en dán het vergeven. In die volgorde.
Mijn idee/ervaring is, dat dit proces van doorleven hetzelfde is als loslaten/aanvaarden.
Maar wat, en dat is dus in feite mijn vraag, IS dan nog dat begrip vergeven... Die vraag had ik gesteld en die is verwijderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt me een stuk verder gebracht, dank!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens Bastanovum, betreffende de kwaliteit van de antwoorden van Welkom38.
Dat heb ik ook al gezien bij vele andere vragen. Hij is trouwens al een tijd actief op GV ;-) Ik ben het niet met je eens dat ik een Goeroe ben, want dat is inmiddels op een andere manier berekend....er was een foutje gemaakt.... en ik ben, terecht, goeroe-af!!!
Dat kan je zien rechts boven bij het boekje: er is nu een nieuwe lijst van Goeroes ;-))))
Ondanks dat staat blozen me best wel goed hahahahahaha.
Dank je voor je compliment!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.
Ik vond het moeilijk om een beste antwoord te kiezen; de combi van een aantal antwoorden en reacties hebben me verder geholpen.
Vooral wat jij schreef, dat taal de "handicap" is: ik denk inderdaad, dat dit voor mij het punt is.

Andere antwoorden (5)

Vergeven en blanco opnieuw beginnen
Vergeven maar niet vergeten
Vergeven ivm een geloofsovertuiging.
Vergeven omdat jezelf niet ten ondergaat aan haatgevoel. Dus eerder vergeven in belang van jezelf dan in het belang van de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is maar één manier om écht te vergeven : het voorval helemaal vergeten. Gewoon alles kwijt schelden, uitgaan van de volmaaktheid van anderen wat ze ook gedaan hebben. Dus niet "ja ik vergeef je maar wat je deed was wel HEEL erg he".
Dat lukt natuurlijk niet altijd (bv. bij heel erg traumatische ervaringen), maar je kan eraan werken om ten minste het negatieve gevoel dat de situatie nog bij je oproept zoveel mogelijk te verminderen.
Een mooie bron over vergeving vind ik nog altijd de bijbel, ttz alles wat Jezus zegt over vergeven.
Andere mooie boeken over vergeving is :
- de cursus in wonderen
- je kan je leven helen
- excuse me, your live is waiting
- liefde is angst laten varen
- etc
Het moeilijkste is nog vaak jezelf vergeven. Daarmee begint alle vergeving dan ook : aanvaard jezelf zoals je bent en laat schuldgevoel los. Schuldgevoel heeft geen zin. Je kan de situatie er niet meer mee veranderen. Wat er wel zin heeft is alles doen om het "kwaad" dat je gedaan hebt niet meer te herhalen.
Als je jezelf kan aanvaarden kan je ook anderen aanvaarden en bouw je al niet zo makkelijk wrok op.
Ware vergeving is dan ook eigenlijk een instant gebeuren : je vergeeft al terwijl het nog aan het gebeuren is. Of zo snel mogelijk nadien. En dat telkens weer.
liveisgreat
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord.
Voor jou is vergeven is vergeten dus de enig manier om te vergeven? Het klinkt zo.... simpel? Hoe kan je vergeten?
liveisgreat
12 jaar geleden
wel ja, zo is het eigenlijk wel. Vergeten betekent niet dat je de gebeurtenis met dwang uit je hersenen bant (dat lukt toch niet). Vergeten betekent de gebeurtenis beschouwen als een snee in je vinger : het is er wel, het doet misschien wel pijn maar je bent er niet de hele tijd mee bezig hoe je de snee zo snel mogelijk kan genezen.
Ik lees nu net een boek over vergeven (de cursus in wonderen) die zegt dat vergeven eigenlijk een illusie is. dit boek vertrekt vanuit de gedachte dat wij in de illusie leven afgescheiden te zijn van de bron (men gebruikt het woord "God" hiervoor) terwijl de verbinding met God (en via hem ook met al hetgeen er bestaat) nooit weggaat. Omdat wij menen afgescheiden te zijn, nemen wij niet juist waar. Wij dragen een "bril" waarmee we naar de werkelijkheid kijken, maar zien de werkelijkheid nooit of te nimmer. Liefde betekent : niet interpreteren. Ik citeer even :
"vergeving kan een soort gelukkig fictie worden genoemd, een manier waarop de onwetenden de kloof tussen hun waarneming en de waarheid kunnen overbruggen. Ze kunnen niet rechtstreeks van waarneming naar kennis overgaan, omdat ze denken het dat niet hun wil is dit te doen. Hierdoor lijkt God een vijand te worden in plaats van wat hij werkelijk is. En juist deze waanzinnig waarneming zorgt er voor dat ze niet genegen zijn gewoon op te staan en in vrede naar Hem terug te gaan. En dus hebben ze een illusie van hulp nodig omdat ze hulpeloos zijn, een gedacht van vrede omdat ze in conflict zijn (...).
Vergeving is ook een symbool, maar als louter symbool van louter Zijn Wil kan ze niet verdeeld zijn; en dus wordt de eenheid die ze weerspiegelt zijn wil. Het is het enige dat nog ten dele van de wereld is en toch de brug vormt naar de hemel."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dank je wel.
liveisgreat
12 jaar geleden
Dat is al een vraag op zich, hennelientje. Schuldgevoel heeft te maken met het "zondigen tegen de cultuur", tegen het sociale contract. Het gaat er niet over dat je schuldig bent tov van de mensheid of dergelijke, het is niet universeel.
Ik gaf ooit al es het voorbeeld van de eermoorden in Pakistan. Als je daar destijds (en misschien nu nog) verklaarde dat je vrouw de eer van de familie geschonden had, kon je haar zonder meer vermoorden. Je werd daar niet voor gestraft. Als je dit met de paplepel hebt binnen gekregen, kan je ervan uitgaan dat die mannen die dergelijke moorden pleegden zich ook totaal niet schuldig voelden. Er zijn culturen waren mannen meerdere vrouwen hebben, kinderen vanaf jonge leeftijd worden "verstoten", liegen geen "zonde" is, vrouwen elke avond een man kunnen kiezen en hem enkel gebruiken voor sex en voortplanting enz enz enz... Allemaal dingen waarvan wij geleerd hebben dat het niet hoorde.
Daar is op zich niets mis mee. Een samenleving moet - om te kunnen functioneren - op de één of andere manier worden georganiseerd. Vele zogeheten religieuze waarden zijn in wezen maatschappelijke waarden die een religieus tintje kregen zodat mensen bang genoeg waren om ze ook effectief na te leven. Bang voor straf van één of ander opperwezen, voor of na de dood. Ook wetten e.d. zijn gebaseerd op straf.
Maar door al die externe druk zijn "onze" mensen niet meer altijd even goed in contact met in intrinsieke besef van "goed" en "kwaad". Meer zelfs : als een stout kind verzet men zich tegen de normen en regels totdat men zogezegd "pech" heeft en wordt gesnapt. Dit zie je veel minder bij zogezegde primitieve volkeren, waar er nog een besef bestaat dat je je bijdrage moet leveren aan de maatschappij (het gaat hier vaak over leven of dood).
Kijk naar de hardrijders die aan hoge snelheid door de straten snorren en zo levens in gevaar brengen. Die weten ook wel dat ze gevaarlijke dingen doen, maar de enige angst die ze kennen is "hopelijk wordt ik niet geflitst en krijg ik geen boete".Nada nopjes schuldgevoel...
Als je beseft dat schuldgevoel een innerlijke manier is om je aan te passen aan de maatschappelijke normen en waarden, ga je er wellicht anders naar kijken.
Maar dit is nog maar de helft van het verhaal. Misschien is het goed om hierover eens een vraag te stellen op GV?
liveisgreat
12 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid : ik bedoel natuurlijk met "daar is op zich niets mis mee" dat er helemaal niets mis is met het hebben van maatschappelijke waarden en normen...
Je kan mensen vergeven met je hoofd, met je hart, en je kan over dingen heenstappen omdat ze te lang terug gebeurd zijn om je er nu nog door te laten beïnvloeden, zonder dat je ooit écht hebt vergeven. Je kan ook over dingen heenkomen door een beetje of heel veel wraak te nemen, en je daarna als gelijk te beschouwen- en degene vergeven doordat je dan gelijk staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord.
Wil je écht kunnen vergeven, dan moet je eerst de pijn verwerken en loslaten. Als de boosheid én gekwetstheid
is verwerkt en losgelaten, komt de vergeving haast vanzelf.

Soms wil je wel vergeven maar je kunt het niet, omdat je het niet vergeten kunt. Je blijft gekwetst en woedend en je wilt die ander nooit meer zien! Je wilt er het liefst niet meer aan denken, maar zo'n negatief gevoel laat je niet los. Het bewust kiezen voor vergeving dat is niet eenvoudig maar je kunt zelf de keus maken. Het besluiten hiertoe is sterker dan een keus te maken. Een beslissing is iets waar je naartoe leeft en kost tijd.
Besluit je om niets met je woede en gekwetstheid te doen,
dan kan het zich zover in je systeem nestelen dat het je zelfs verbitterd kan maken of depressief.

Vergeving schenken maakt dit systeem weer schoon. Ook al kan en zal je het nooit vergeten. Om te vergeven is echter geen verzoening nodig. Het is om jezelf het gevoel te geven; "Het is klaar nu! Je kan me niets meer aandoen, het vergiftigt me niet verder." Het uitspreken van de teleurstelling en de niet uitgesproken verwachting die je had kan helpen. Je wilt de agressor toch laten weten wat hij/zij aangericht heeft bij jou en uiteindelijk SCHENK je vergiffenis. Voor iemands gevoel van eigenwaarde is het prettiger vergeving te schenken dan te vragen. Voor jouw gevoel sta je dan boven de ander, je voelt je genadig door te vergeven.

Het is ook beter uit jezelf te besluiten iemand te vergeven die niet om vergeving gevraagd heeft. Vergeven is ook loslaten van pijn en verdriet en je wilt dit niet eeuwig met je meedragen. Als je vergeeft en niet vergeet, dan hebben je emoties het niet vergeven. Als je dus de pijn en het verdriet niet kunt loslaten zal de ander ook nooit een nieuwe kans van je krijgen alsof alles nooit gebeurd is.
Iemand die je dichbij staat, zal deze kans vaak eerder krijgen. Hier wil je vaak dat alles weer goed komt en jouw besluit om te vergeven zal dus eerder genomen zijn.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Ik heb nog een paar vragen; als je er zin in hebt ;-): - de volgorde is volgens jou dus: verwerken, loslaten, vergeven?
- Wat is het verschil voor jou tussen loslaten en vergeven?
- is het dan belangrijk, om boven iemand te staan? Waarom?
- Vergeef je voor jezelf, of voor die ander? Of beide?
amc
12 jaar geleden
Ja, dat is de juiste volgorde voor mij. Je verwerkt eerst, dan laat je het los en dan pas kan je vergeven. Als de woede en pijn bekoeld zijn en voor je gevoel niet meer belangrijk zijn. Het verschil tussen loslaten en vergeven is te vergelijken met het stof opvegen en in de vuilnisbak gooien. Niemand wil onder een ander staan denk ik. Je voelt je al in je ego gekrenkt en door het te vergeven streel je je eigen ego weer enigszins. Je vergeeft en dat geeft je een goed gevoel. Je geeft die ander iets, jouw vergeving en geven is beter dan nemen. Je vergeeft ook voor jezelf. Jij wilt schoon van binnen zijn, de rotte plek op je ziel wil je kwijt. Als de ander zich er beter bij voelt, dan is het meegenomen maar mij persoonlijk kan dat niet bommen. Pech als het die ander niets doet, maar pech voor hem/haar en niet voor mij. Zo zie ik het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dank!!
Vergeven zou je kunnen indelen in drie groepen:

Sociaal vergeven: dikt kan dienen om ergens geen punt van te maken, om van gezeur af te wezen of omdat je zelf beseft ook fouten te maken, het gaat in deze context dan om kleine vergrijpen/onhandigheden.

Vergeven van uit de ziel (of het hart) iemand vergeven die ernstige schade toegebracht heeft maar berouw toont en duidelijk de intentie heeft deze fout nooit meer te maken
Wijze mensen hebben het besef dat vergeven dan betekent dat ze het de persoon niet aanrekenen en zelfs de daad gaan vergeten. Dit gaat heel diep en is een van de beste vormen van vergeving omdat het je innerlijk opschoont, het kan echter enige tijd duren voor de geslagen wonden genezen zijn.

Vergeven van ernstige zaken aan personen die geen berouw hebben of bijvoorbeeld overleden zijn.

Dat is zeer moeilijk, je moet dan de kracht in jezelf vinden om zonder enige vorm van wederkerigheid het leed te verwerken en dan te vergeven.
Hiervoor is het nodig dat je in staat bent JEZELF te vergeven, een van de moeilijkste dingen die er is.

Zo heb ik als realistisch voorbeeld, niet zo een leuke jeugd gehad.
Mijn vader vervloekte mij en toch was ik als enige van zijn kinderen die voor hem zorgde als de nood aan de man kwam, om daarna weer verguisd te worden.

Op zijn sterfbed wilde hij niet met me praten, wel met mijn vrouw. Ik heb hem dat gegund, ofschoon hij gepoogd heeft mijn vrouw te verkrachten toen ze hem vroeger hielp in de huishouding.
Mel heb ik met zijn instemming het "Onze Vader "gebeden en ben extra stil blijven staan bij de strofe "en vergeef ons onze schulden zoals wij vergeven onze schuldenaren"

Ik nam mij toen voor hem te vergeven.

Dat was hel laatste contact.
Nu ben ik bevrijd van mijn woede jegens hem.

Recentelijk sprak ik mijn oudste zus. Zij heeft hem NIET vergeven en zit vol wrok en vervloekt hem.

Zij is niet vrij van hem en kan met haar woede geen kant op, heeft oa. hartklachten en zwaar PTSS.

Ik weet WAAROM ze hem niet vergeeft.

De keuze om te vergeven tijdens dat gebed was een verstandelijk besluit, die zich -goddank- doorgezet heeft naar mijn hart.

Ik heb hem niet vergeven om van het gezeur af te zijn maar om voor hem -als hij zich moet verantwoorden- geen belemmering te vormen.

Uiteindelijk heb ik gezien dat echt vergeven iets is waar zegen op rust, de angel is uit de wond gehaald.
Deze kan nu genezen.
vergeving, liefde en geestelijke genezing liggen dicht bij elkaar. het een wekt het ander op.