Doordat ik in het verleden ben misbruikt, verstijf ik nu als iemand me aanraakt. wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Ten eerste begrijpen waar het probleem vandaan komt, gelukkig is je dat gelukt. Nu is het tijd om te accepteren als iemand je met de goede bedoelingen op de juiste manier aanraakt en dat niet alle aanrakingen als misbruik bedoeld zijn.

Dat is niet iets wat jou in je eentje zo snel zal lukken maar een goede therapeut kan je ermee helpen met de juiste therapie. De angst zal niet snel te genezen zijn maar de acceptatie kan wel terugkomen.

Probeer jezelf eens aan te raken, begin bij je armen en benen en zelfs op intieme plekken, probeer je er niet voor te schamen. Als dit je gaat lukken (dat zal wel even duren voordat het schaamtegevoel verdwijnt en je het lekker gaat voelen), dan kan je voorzichtig aan proberen met je ogen dicht en zo ga je steeds een stapje verder door daarna te fantaseren dat het iemand anders is, en zelfs eens proberen met iemand anders...
Denk alleen niet dat dit binnen een week gelukt is.

Veel succes ermee, hou van jezelf, dan kan je ook van anderen houden, als jij van jezelf kan houden en van anderen, kunnen anderen weer van jou houden, dat gevoel dat anderen van je houden kan jou helpen dat die aanrakingen geen misbruik zijn, maar dat ze dat graag doen omdat jij liefdevolle aanrakingen verdient, een schouderklopje, wrijven over je rug of gewoon een omhelzing!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn verschillende therapiën die jou weer aan vertrouwen in mensen kunnen helpen. Je kunt eens op zoek gaan naar een instelling die dit aanbiedt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je hieraan kunt doen is hulp zoeken bij de verwerking van je verleden en het ermee leren omgaan in het nu. Ik denk, dat het te heftig en te zwaar is, om dat zonder een professional te doen. Zij hebben ervoor geleerd om jou te helpen; dus waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Wat ik je aanraad is contact op te nemen met je huisarts en alles met hem /haar te bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Ed en aan alle andere +sers!
Je kunt hierin hulp zoeken, een haptonoom zou goed zijn. Of een goede psychotherapeut die wel lichaamsgericht werkt dan, niet alleen praten.
In je vraag ook tegelijkertijd ook een verlangen; dat je aangeraakt wilt worden, en 'in contact kunt zijn' is wel een belangrijk iets wat je moet voelen..
Maak dit wel helder voor jezelf. Gevoelsmatig kun je namelijk gewoon liever niet aangeraakt worden. Je kunt hier alleen over praten, maar veel beter is het wanneer dit ook in ervaring gebracht kan worden. Dus leren; hoe voelt het als iemand je nu aanraakt; kun je voelen dat dit ook liefdevol kan zijn? Kun je hierin ontspannen? Kun je voelen dat er niet een 'bedoeling' bij is? Voelen en benoemen, voelen en benoemen, net zo lang tot er een vertrouwen ontstaat. Op lijfelijk niveau.
Het is wel van belang dat dit professionele aanraking is. Voel goed wanneer en bij wie dit veilig voelt, of in ieder geval met wie je dit aan durft.

Ook hier is het zoals bij iedere angst; aangaan waarvoor je bang bent.