Wat kan je doen als je bang ben bent voor vuurwerk?

Ik ben altijd al bang geweest voor vuurwerk en harde geluiden, dan raak ik in paniek en kan ik in een paniekaanval schieten (waarin ik helemaal weg raak.)
Vorig jaar was echt een ramp.
Wat zou ik hier tegen kunnen doen?
Ik ga al samen met een vriendin in de badkamer zitten, met koptelefoon op. Ja ik weet dat klinkt gek, maar ik weet niet zo goed wat ik anders kan doen want ik ben heel erg bang ervoor. Nu hoor ik ook steeds harde knallen :S
En ik ben bang dat ik een aanval schiet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4K

Antwoorden (9)

het beste is om je koptelefoon aan je mp3/telefoon/laptop aan kunnen sluiten in de badkamer deur dicht en keiharde muziek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja koptelefoon op en afleiding zoeken. of volgend jaar naar frankrijk tijdens de jaarwisseling daar doen ze niet aan vuurwerk in ieder geval niet zo overdreven gek als hier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of je kunt autorijden, of dat je vriendin een auto heeft. Als je in een auto stapt en de wegen buiten de bebouwde kom opzoekt dan hoor je niet veel van al het geknal. Misschien vind je ergens een leuk plekje om te parkeren.
Zet een lekker relaxt muziekje op en geniet op afstand van het siervuurwerk dat de lucht in wordt geschoten, van het lawaai heb je bijna geen last.
Nu maar hopen dat je een auto hebt.
Sterkte in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben ook altijd bang voor vuurwerk mijn hond ook .
je kunt op het vliegveld in in sommige apotheken en ander medicijn winkels rescu druppels kopen ze zijn best niet zo duur mijn hond is dan altijd rustig. je moet dan 4 drupels op drinken en wat nog over si op je hand dat doe je achter je oren.
het werkt super met dieren
ook met mensen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken dit.
Om mijn gehoor te beschermen(beroepsmatig) heb ik ge-
hoor beschermers. Je gebruikt ze wanneer je denkt in een
lawaaierig gebeuren terecht te komen.Niet alleen 31 dec.
zijn ze bruikbaar, maar ook voor verdere harde geluiden
het hele jaar door dus kun je er baat bij hebben.

Jou gehoor moet tot rust komen, jij luistert teveel naar
omgevingsgeluiden, als jou gehoor tot rust komt, wordt je
zelf ook rustiger. Denk niet te veel.!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de keukenkast met je radio zitten en de volume tot het eind aan doen.... en dan nog 20-30 uur vol houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meid de jaarwisseling is voorbij en volgend jaar komt hij weer (en nog vele jaren)
Dus waarom jezelf kwellen?
Je had ook last van andere harde geluiden.

Koop de vuurwerk cd voor dieren en ga daarmee aan de slag.
Weet dat dit misschien een BEETJE BIZAR klinkt, maar het gehoor bij dieren is nog veel beter dan bij mensen, dus als het bij hen werkt, waarom niet proberen.
Leer je wel omgaan met het harde geluid van vuurwerk.

Volgend jaar ga je ruim voor de jaarwisseling naar je huisarts en leg je probleem voor.
Er zijn echt pillen die je kortstondig kunt gebruiken, die rustgevend zijn, hier wordt je bij de juiste dosering niet slaperig van, je kunt dan ook "genieten" van het vuurwerk.

Als je niet meer bang bent van het vuurwerk, zullen andere harde geluiden ook minder problemen worden.

Succes, ik hoop dat je echt nog heel veel gezellige jaarwisselingen krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook enorm bang voor vuurwerk geweest, maar weet je je moet proberen langzaam eraan te wennen, als je in rustige stapjes het overwint, dan lukt het je uiteindelijk. Dit kan ook met hulp van een professional. Ga bijvoorbeeld eerst knalerwtjes gooien of een sterretje vasthouden (weet niet of je daar ook bang voor bent) en bouw het langzaam op. Het is alleen lastig dat je niet het hele jaar vuurwerk mag gebruiken in dit geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan 2 dingen doen:

- vuurwerk ontlopen op welke manier dan ook

-stapsgewijs confrontatie met vuurwerk om je angst te overwinnen waardoor ook de angst om weg te raken niet meer zo van toepassing is.

zo te lezen gaat het om een paniekstoornis waarbij je hulp kan vragen om het te overwinnen.
het gaat dus wat verder dan enkel de knallen alleen (pure paniek wat tot een paniek aanval kan leiden)