Hoe komt dat sommige mensen depressief worden van koude en donkere dagen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.6K

Het beste antwoord

Gebrek aan licht bepaalt dat je bepaalde hormonen of stoffen niet aanmaaktin je lichaam. Dat bepaald samen met je genen dat je je depressief voelt. Het is bijvoorbeeld wetenschappelijk bewezen dat in landen in het hoge noorden waar de zon een half jaar onder blijft meer zelfmoorden plaatsvinden dan elders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vaak zitten mensen vanwege de kou ook meer binnen en kunnen daardoor minder frisse lucht krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is verschillend per mens de ene word depressief door dat het heel koud is, de ander door dat het donker is, de ander door de stilte en de ander weer door dat er weinig te doen valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit wordt ook wel de winterblues genoemd
Zie onderstaande bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een winterdepressie, of wel een seasonal affective disorder.

Op de bron kun je meer lezen over hoe dit (waarschijnlijk) veroorzaakt wordt.