helpt een dextro energie tegen moeheid?

's avonds kan ik geen film volgen omdat ik moe ben ,helpt een dextro ,zoja hoe lang werkt één tablet,of mag ik 3 dextro tabletten op een avond nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
43.3K

Antwoorden (4)

Nee, het geeft alleen een korte energieboost door de flinke hoeveelheid druivensuiker.
Als je meer energie wilt, moet je waarschijnlijk zorgen dat je voldoende slaap krijgt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we zaten te gelijk te typen :) +1
nee, slaap werkt tegen moeheid.

dextro is overdag handig als je even een inkak momentje hebt, en men name lichamelijk.
het is zeker geen brandstof voor een lijf wat wil rusten en dit ook duidelijk aangeeft. ook geen pepmiddeltje of wonder middel.

het werkt snel (suikers) maar het doet meer met je lijf dan energie geven het zijn (o.a.) suikers die je op dat moment niet verbrand dus je lichaam kan het opslaan.

ipv dextro kan je ook wat anders nemen zoals een banaan. deze geeft ook snel energie, en is nog een stuk gezonder ook.

(voor vanavond alvast 'lekker slapen') ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Ook + :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mooie uitleg: slaap helpt tegen vermoeidheid...... Zo simpel is het.
Ik wil zo graag mijn boek uitlezen maar de slaap wint het elke avond ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) ik gebruik een boek weleens als 'slaapmiddel' om die reden (en zie vaker de aftiteling van een film dan de film zelf die ik ó zo graag wou zien)
Geen film kunnen volgen 's avonds, is dat omdat je moe bent, of omdat je slaperig bent? Dat maakt namelijk verschil.

Dextro is geen wondermiddeltje, zoals anderen ook al zeggen. Je krijgt even een korte energieboost, net zoals met koffie, of cola. Maar ook weer net zoals bij koffie of cola, merkt niet iedereen dit. En wederom net zoals bij koffie en cola, is gebruik 's avonds voor het slapengaan niet zo heel handig, omdat je daarna misschien minder goed kunt slapen.

Een suiker die snel wordt opgenomen, zoals druivensuiker, geeft vrij kort een stijging van je bloedsuikerspiegel. Sommige mensen voelen zich daardoor even wat actiever, maar dat werkt niet bij iedereen zo. Sowieso zal bij inname van snelle suikers vrij snel je bloedsuiker kelderen, en kun je dan dus last krijgen van een hongergevoel, wat shaky worden, etc. Maar de grote vraag is of jouw problemen met het volgen van een film wel iets te maken hebben met je bloedsuiker. Waarschijnlijk niet, en dan is de kans vrij groot dat je er niets van merkt.

Als je deze problemen vooral 's avonds hebt, is de dag misschien gewoon lang genoeg geweest voor je, en geeft je lijf aan dat je rust nodig hebt. Dan kun je beter rustig een muziekje luisteren, of als het al bedtijd is, gewoon gaan slapen. Als het meer slaperigheid is en niet zozeer vermoeidheid, dan zijn er natuurlijk wel maniertjes om wat minder duf te zijn, zoals kauwen op kauwgom, vaak van houding wisselen, koude dranken drinken of een koud washandje over je gezicht halen, even buiten een frisse neus halen, etc. Dus als je echt om half acht al inkakt en een film niet meer kunt volgen, zou je dat soort trucjes uit kunnen proberen. Als het om tien uur is, zou ik gewoon gaan slapen. Blijkbaar heb je dat dan nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het houd meer van actief te denken dan kun je beter koffie drinken