Hoe noem je het als iemand altijd wil winnen van anderen of anderen wil verslaan ,is hier een specifieke term voor ?

Niet alleen gelijkwaardige mensen maar hoger geplaatste functionarissen of instanties als er bezwaar of beroep is ingesteld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
29.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laatst sprak iemand over 'alfa mannetje' en 'alfa vrouwtje'
(ja sorry hoor) en dat betrof personen die altijd de baas willen zijn, het hoogste woord hebben, niet tegen hun verlies kunnen enz. Is dat wat je bedoelt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,de persoon die ik bedoel heeft niet het hoogste woord maar voelt zich snel aangevallen en probeert de aanvaller te bv verbaal te verslaan of de aanval te pareren om te laten zien dat hij van die persoon kan winnen. Het is dus eigenlijk iets anders dan de baas willen zijn,hij wil winnen van de degene die bv op zijn werk zegt wat hij moet gaan doen.

Het beste antwoord

In aansluiting op wat Veera zegt over basismotivatie, dit gedrag is door Ingeborg Bosch - zie bron - mooi beschreven als Valse Macht.

Het mechanisme: ik voel me niet goed (vanuit de opvoeding), maar als een ander zich nog slechter voelt dan ik voel ik me beter. Door te "bewijzen" dat ik beter ben dan de ander voel ik me goed. Dat gaat onbewust, en het is nooit genoeg want het werkt niet echt, dus gaat men steeds maar door met het bet(er te) weten...

Een totaal andere motivatie dus dan iemand die ergens gewoon goed in is en dat graag laat zien, maar niet een ander nodig heeft om zich OK te voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dan ben je een streber(tje)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordouwer, carrièrejager, baantjesjager, go-getter,strever,eerzuchtig mens,arrivist, ellenbogenwerker.
amc
12 jaar geleden
Wedijverend, competitief, strijdlustig.
12 jaar geleden
je kan ze 'niet wijs' noemen en de personen kunnen zichzelf 'the almighty' noemen.

in feite is dit het opzoeken van conflicten (al dan niet bewust) en het kan verschillende oorzaken hebben

Toegevoegd na 3 minuten:
grootheidswaanzin of 'ex' zou je het ook kunnen noemen overigens.

in ieder geval is het iemand die helemaal reëel is en/of moeilijk gezag kan accepteren/niet empathisch is.

(ik vindt...... dús dat is ook gewoon zo, wat een ander mag zeggen. deze snappen het niet en hebben dan ook geen gelijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gek genoeg is de hele maatschappij er op gegrondvest!!
Laten we ze maar, ambitieuze, gedreven personen noemen.
Al onze binnen en buiten sporten zijn er op gebaseerd!!
Binnen alle bedrijven kom je dit soort mensen tegen, het zijn vaak juist de leidinggevende, de innovatieve personen.
En kijken we naar de politiek, dan zien we uitsluitend van dit soort mensen, ambitieuze gedreven personen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die ambitieus is of gedreven is volgens mij toch iets anders dan steeds van andere willen winnen of willen verslaan.
Ik dacht ook in eerste instantie aan strever. Er is een verschil vind ik of de basismotivatie van de persoon is om zichzelf in de goedezin te verdedigen, voor zijn recht op te komen of dat de persoon, los van zijn eigen aandeel in het resultaat gewoon instanties, mensen of situaties voortdurende aanpakt uit negativiteit, terwijl hij dat voor zichzelf niet nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
winnaarsmentaliteit