Hoe leer ik overwicht tonen in bepaalde situaties?

in bepaalde situaties moet ik overwicht tonen hoe kan ik dat leren.Ik weet en hoor van sommige dat je je zelf moet zijn.Helaas kan dat niet in elke situatie in het leven.En moet je je even bij sommige situaties.Zoals een sollicitatie toch even wat dingen bijleren en dat is oa overwicht tonen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
4.7K

Antwoorden (6)

Het belangrijkst is rustig zijn en zorgen dat je weet waar je over praat. Als dat niet lukt omdat je bijvoorbeeld toch zenuwachtig bent en bijv. een black-out krijgt of echt het antwoord op een vraag niet weet, wees dan niet bang om dat toe te geven. Dat laat zien dat je weet wat er gebeurt in jezelf en hoe je een dergelijke moeilijke situatie op moet lossen. Dat toont heel zelfbewust.

Ga vooral niet zitten bluffen of jezelf zitten overschreeuwen omdat je onzeker bent. Daar prikken mensen (en zeker een sollicitatiecommissie) direct doorheen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet altijd makkelijk. Ik heb wel een paar tips:

Zorg dat je de aandacht krijgt door je lichaamstaal: leun voorover en laat zien dat je actief luistert.Praat jezelf niet omlaag. Praat niet in verkleinwoordjes over wat je doet en wek niet de indruk dat wat je doet en wat je weet, een simpel kunstje is.
Vat samen wat je opvangt uit het gesprek (dit is ook een goede truc om jezelf wat langer de tijd te geven om een antwoord te formuleren en om te controleren of je echt begrepen hebt wat de ander bedoelt). Praat langzaam en met enig gewicht.
Ga eerder zachter dan harder praten wanneer je de aandacht wilt. Zorg dat elk woord wat je zegt, op zijn plaats zit. Kijk degene waar je tegen praat, geregeld in het gezicht en stel controlevragen om te kijken of hij/zij het echt begrepen heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke +!
Een assertieve houding!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo is dat +
overwicht, hm...Ik ken verschillende mensen van hoge rang. Enkelen onder hen doen moeite om "overwicht te tonen" of stellen zich arrogant op. Anderen doen paternalistisch, al zijn ze wel vriendelijk het is met een licht denigrerend ondertoontje. En weer anderen zijn zo gewoon en vriendelijk, dat je je bij hen onmiddellijk op je gemak voelt.
Als ik bij een sollicitatiecommissie zit, val ik om degenen die het meest authentiek zijn en bij wie ik voel dat ze ervoor willen gaan.
Kalmte is zeker belangrijk, maar onderdrukte zenuwen vallen ook op. En "jezelf niet zijn" nog veel meer.
enkele tips:
- schrijf thuis datgene op waar je echt goed in bent en dingen die je graag doet, en prent dit in je hoofd.
- schrijf thuis de dingen op waarom jij die job zou moeten doen.... en niet iemand anders.
- toon enthousiasme en geef toe als je iets niet helemaal beheerst. en toon je daarin leergierigheid.
- bij een sollicitatie men wil ook vaak zien wat een soort mens je bent. dat is soms vervelend (bv. als men vraag "aha, ik zie dat U in een rockgroep speelt?") omdat je niet weet hoe dit bedoeld is (het kan zowel interesse zijn dan afkeer van rock, of angst dat je teveel met je rockgroep bezig bent ipv met het werk, of een beeld "rockgitaristen drinken veel" of een directeur die zelf in een rockgroep speelt enz...). blijf bij dergelijke vragen wat op de vlakte "ja, inderdaad (met een glimlach)" zodat zij zelf verder moeten vragen en kleur bekennen wat eigenlijk in hun hoofd speelt. doe dit zo bij alle vervelende vragen, laat je nooit in de hoek drijven en ga je ook nooit verdedigen.
- als men vraagt welke zwaktes je hebt, wordt dan niet onzeker. zoek zwaktes die ook sterktes kunnen zijn (bv. te perfectionistisch (als je dat bent)). Heb het nooit over onzeker, verlegen, moeilijk aanpassen, weinig tijd 's avonds, allergisch aan pc-schermen enz...
- Al het andere weet je wel allicht : dingen opzoeken over het bedrijf/de organisatie op internet (zorg dat je zoveel mogelijk te weten komt, google desnoods ook es de directeurs zelf), toon respect maar wees niet onderdanig, zorg dat je goed uitgerust bent, kalm blijven (neem desnoods een licht en natuurlijk kalmeermiddeltje waar je niet van in slaap valt) enz...
Dus : je overwicht straalt uit de mate waarin je je sterktes kent, op een elegante manier mogelijke tegenkantingen kunt counteren en op de hoogte bent van waar je zit en wat daar van je mogelijk zou kunnen verwacht worden.
En bedenk vooral : je leven hangt er niet vanaf!
liveisgreat
11 jaar geleden
Een hele concrete antwoord op deze vraag valt niet "even" samen te vatten in een klein berichtje met wat tips.

Zoiets leren, lukt naar mijn idee alleen door veel oefenen.
En door je manier van denken te veranderen.
Hoe je precies kunt oefenen, kun je leren bij een assertiviteitstraining.
Als je op internet zoekt op "assertiviteit", kom je al wel e.e.a. tegen
Maar ook dan blijft het bij theoretische verhaaltjes.
(op zich zijn die wel een eerste stap; maar jezelf zoiets echt eigen maken, lukt aleen door zelf doen, vaak en opbouwend in kleine stapjes).

Toegevoegd na 1 minuut:
"Een heel concreet antwoord" moet het dus zijn. Lastig hoor, typen. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt dit niet leren. Als je niet 'intern overwicht' voelt in jezelf, kun je dit niet overdragen.
Wel kan je doen alsof. Dus je kunt het wel tonen. Door te doen alsof dus. In een sollicitatie gesprek val je dan wel redelijk snel door de mand.
Als je jezelf bent mag ook het - niet overwicht hebben- er gewoon zijn, en mag je ook gewoon onzeker zijn.
Zolang je van jezelf vind dat je - bijvoorbeeld in een sollicitatie- je anders moet tonen dan hoe je Bent, dan blijf je een soort - jezelf overschreeuwend overwicht spelen.
Waarom zou je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het moment dat je onecht overwicht wilt laten zien, val je snel door de mand want jouw lichaamstaal zegt altijd meer dan jouw mond en je hebt vaak niet in de gaten hoe die lichaamstaal is. Mensen hebben dit bijna altijd in de gaten en dan werkt het juist in jouw nadeel. Waar je wel aan kunt werken en wat nog veeeel belangrijker is, is dat je van harte vertrouwen in jezelf hebt. Vandaaruit laat je jezelf echt zien en dan ben je jezelf. Daarmee geef je jezelf het grootste gewicht. Het vraagt wel voorbereiding en investering in je zelf. Stap niet in de valkuil om jezelf zwaarder voor te doen dan je bent. Het is dan alleen maar een kunstje die snel wordt doorzien en doorgeprikt. En weet je hoe het voelt om door de mand te vallen? Dat maakt juist onzeker.