heeft iemand info. over een ouder die hoogfunctionerend autisme heeft?

Ik denk dat een van mijn ouders een vorm van autisme heeft. daarom probeer ik hier info over te krijgen. Het liefste eigenlijk niet wetenschappelijk, Over kinderen en partners is genoeg te vinden, maar wanneer een van je ouders autisme heeft is een heel stuk moeilijker te vinden, en zeker hoe het is voor een kind om er mee om te gaan.
dus eigenlijk ben ik opzoek naar o. a. ervaringsverhalen,
en mensen die zoiets van dichtbij mee maken, wetenschappelijk gezien, is het zo zwart/wit...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (4)

De diagnose autisme kan alleen gegeven worden door een psychiater. Jij denkt, dat 1 van je ouders een vorm van autisme heeft, maar dat weet je dus niet, en daarom is het meteen "gevaarlijk" om je antwoord te geven op deze vraag.
"Gevaarlijk" in die zin, dat de antwoorden misschien wel heel onjuist zijn voor jou, omdat je ouder best wel eens geen autisme zou kunnen hebben maar iets anders.... of niets.
Misschien heb je iets aan de stichting MEE, of aan de NVA en kan je daar info vragen.

http://www.mee.nl

http://www.autisme.nl/home.html?mnu=tmain100:shome&s=1&l=nl&t=1323348636
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verstandig antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank U!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is de vraagstelster niet zo blij met je antwoord aan de min te zien ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of dat de vraagsteller is weet ik niet.... de min is helaas niet gemotiveerd. Maar in ieder geval vindt iemand mijn antwoord niet waardevol. En dat mag! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie verder niemand antwoorden of reageren en als ik de reacties van vraagstelster zo lees... Ik blijf erbij :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik uit slechts een vermoeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Moortje2: Als ik je antwoord lees bij de vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/dochter-11-pdd-nos-enkele.274758#1126383, met daarbij dat je zelf 3 auti-kids hebt, dan snap ik heel goed, dat je niet om mijn antwoord verlegen zit!
In mijn antwoord ben ik ervan uitgegaan, dat je onvolwassen bent. Dat meende ik uit je vraag te kunnen herleiden, en bij nalezen vind ik dat nog steeds niet zo'n gek idee ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zoon heeft Asperger, het zit ook bij mij in de familie. Dus ook ik weet, waar we het over hebben.
Voor zover ik heb kunnen nagaan is bij ons genetisch doorgegeven via de vader van mijn moeder, via mij naar zoonlief.
Onze zoon is als eerste gediagnosticeerd. Zelf denk ik, dat ik "er tegenaan" heb gelegen, evenals mijn moeder. Wel kenmerken en herkenning voor mij: veel dingen van vroeger werden verklaard door de diagnose van mijn zoon. En heeeeeeeeeelemaal met je eens: ik heb ook heel veel geleerd van mijn zoon. Vele mensen zonder autisme kunnen een voorbeeld nemen aan bijvoorbeeld zijn intense eerlijkheid en openheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry dat ik het vraag, maar ik had een autist in de klas, hij was totaal gesloten en afgezonderd van de wereld, hij was super slim! Als hij helemaal in zijn eigen wereldje was had hij zijn ogen dicht en wiebelde die heen en weer met zijn stoel met een blij gezicht, ik werd daar altijd blij van als ik die jongen zag glunderen in zijn wereld. Hij durfde alleen mij in vertrouwen te nemen want deze jongen werd heel erg gepest, stomme lui en docenten die niks terug durfde te doen. Deze jongen is nu 20. Wat nu eigenlijk mijn vraag is, wat voor soort autisme is dit dan eigenlijk? Ps; hij is een halve Chinees en zijn ouders lieten hem echt aan zijn lot over, grote bekken als die arme jongen vroeg om advies door de telefoon, heel stil en verlegen. Ik heb op de MBO met hem in de klas gezeten, mede door hem ben ik geslaagd voor mijn diploma, ik kon mijn ei kwijt als de docent te druk had en hij had er totaal geen problemen mee om mij daarvoor te helpen en bij te sturen. (Nee, hij gaf geen antwoorden legde alles uit tot je erbij neerviel en het eindelijk begreep, wat voor hem een eitje was en hij regelmatig zei "dat snap je toch wel..?" Dat is dan weer iets van een autist die slim is maar het niet kan begrijpen dat sommige dingen voor andere heel moeilijk kan zijn, zo denk ik erover, of het zo is, hoop ik graag hier te horen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom "sorry dat ik het vraag?" Hartstikke goed dat je het vraagt juist! Zelf denk ik, maar ik ben alleen ervarings"deskundige" en geen psychiater, dat hij het Syndroom van Asperger heeft. Dat zijn mensen met een, wat ze "milde", vorm van autisme noemen en daarbij vaak op bepaalde punten hoog begaafd. Dat hoeft niet altijd, maar het kan heel goed.
Binnen het autisme zijn zeer vele vormen en daarbij komt ook nog, dat geen mens met autisme gelijk is aan een ander. Vre-se-lijk hoe er met je klasgenoot is omgegaan en super, dat jij er anders in stond! Dat moet voor hem een verademing zijn geweest: eindelijk erkenning van zijn Zijn!!! Ik denk ook, dat je laatste zin helemaal klopt ;-)Dat herken ik ook heel erg in mijn zoon. Wat meer info over het syndroom van Asperger:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Asperger Misschien heb je er iets aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook dat 't Asperger is, gebaseerd op eigen ervaringen met m'n stiefdochter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, waarom sorry.. Ik weet het eigenlijk niet! Maar dacht dat het een beetje brutaal was zo'n vraag, gelukkig heeft U het goed opgevangen :). Ik heb erg veel aan de informatie die U zelf heeft gegeven en ook van de link! Ja ik vind het ontzettend kinderachtig van mijn klasgenoten en al helemaal van de leerkrachten die geen aktie namen! Ik heb heel veel aan die jongen gehad en hij ook zeker aan mij, weet ik zeker. Al zou hij het niet snel toegeven. Nogmaals heel erg bedankt voor de informatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ps; mijn + staat er al tussen :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Maris!
En super te lezen, dat je er iets aan hebt gehad!!!!
Autisten hebben vaak de mening dat hun niks mankeert, dus een diagnose zul je moeilijk krijgen. En het is erfelijk. Als er niemand verder in de familie autistische trekken heeft zou ik vraagtekens bij de diagnose "autisme"zetten.
Er zijn verder vele vormen; bijvoorbeeld: Asperger, PDD-NOS.
En niet alleen een psychiater kan de diagnose stellen zoals een antwoord suggereert. Ook bij een instelling voor geestelijke gezondheidszorg, waar mensen met tekenen van autisme vaak heen gaan hebben psychologen in dienst die de diagnose kunnen stellen.
Tekenen van autisme zou ik noemen: weinig inlevingsvermogen, haast geen sociale contacten, dingen alleen doen. Je kunt de aandoeningen opzoeken op internet en de beschreven symptomen vergelijken met wat je als leek van je ouder waarneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En autisme heeft inderdaad een erfelijke component, maar dat wil niet zeggen dat je in je familie niet de enige kunt zijn die het heeft.
Hoe dan ook, je hebt blijkbaar een groot probleem met een van je ouders en misschien met allebei. Afhankelijk van je leeftijd kun je de kindertelefoon bellen en om advies vragen of naar je huisarts gaan en die om raad vragen. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een forum voor kinderen van autistische ouders, zie de link hieronder.