Kunnen restverschijnselen van een psychose met medicijnen behandeld worden?

Bv. boos gedrag, starre overtuigingen (ik heb altijd gelijk), meer in zichzelf gekeerd, niet willen nadenken, geen gesprek willen voeren, kinderachtig en met alle macht de zin willen doordrijven, nergens naar willen luisteren, tenzij het in zijn voordeel is.
De persoon in kwestie (52 jaar) heeft tijdelijk antipsychotica en angstremmers voorgeschreven gekregen en is 2 maanden opgenomen geweest, dat is nu bijna een half jaar geleden. Het voelt of hij geestelijk en emotioneel 40 jaar terug in de tijd is gegaan. Ik ken hem 15 jaar en heb dit niet eerder met hem meegemaakt.

12 jaar geleden
in: Psyche
2.6K

Het beste antwoord

De persoonlijkheid is veranderd door de psychose,denk niet dat medicatie hier nog veel zal aan veranderen.Eventueel wat psychotherapie zou hier nog wat kunnen helpen.
fremar
12 jaar geleden
tikrit
12 jaar geleden
denk je dat de persoonlijkheid permanent veranderd is?
fremar
12 jaar geleden
dit is moeilijk te zeggen,met verder herstel kan ook de oorspronkelijke persoonlijkheid nog deels terugkeren,veel hangt ook af van de diagnose(bij schizofrenie zijn de vooruitzichten het minst gunstig)
tikrit
12 jaar geleden
er is destijds een bipolaire stoornis vastgesteld. ik heb na jouw antwoord het idee gekregen dat alles flink extremer is geworden in zijn persoonlijkheid, geen land mee te bezeilen dus.
fremar
12 jaar geleden
ken nog 2 mensen met bipolair,maar daar is de persoonlijkheid zo niet veranderd.Zit de persoon waar u het over hebt soms nog een een manische fase ofwel is behandeling nog niet helemaal op punt,zou eens een goed gesprek aanvragen bij de behandelende psychiater.
tikrit
12 jaar geleden
daar wordt hij nog altijd geobserveerd, evenals door een psychiatrisch verpleegkundige. je komt geen cent verder zo, maar mss heb ik niet genoeg geduld... bedankt iig, we gaan aan de slag ermee.

Andere antwoorden (1)

De wijze waarop iemand herstelt van een psychose, verschilt per persoon. Sommige mensen herstellen snel, zonder dat ze veel behandeling nodig hebben. Als de symptomen echter aanhouden of terugkomen, duurt het herstelproces langer. Sommige mensen maken een moeilijke periode van maanden of soms jaren door voordat zij weer in rustiger vaarwater komen. Het is belangrijk om te weten dat psychosen te behandelen zijn en meestal overgaan.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tikrit
12 jaar geleden
dat vroeg ik niet.