Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt echt wanneer je maag omdraait?

Ik zag mijn ex-vriend en voor mijn gevoel draaide mijn maag om. Dat zeggen mensen dan. Maar dat gebeurt natuurlijk niet echt, wat gebeurt er wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
6.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

pure spanning.
ik weet niet of het pos of neg was in je voorbeeld maar dat maakt eigenlijk niet uit voor het gevoel.

bij de ene slaat het op de maag (gevoel in de de buik) de andere kleurt en voelt zich ongemakkelijk, weer een ander staat aan de grond genageld en vergeet heel even alles om zich heen, etc.

het is puur de gedachte en de emotie die een persoon bij je op kan roepen waar je op reageert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij trekt heel erg samen, waardoor je je acuut heel erg misselijk kunt voelen.

Bij grote stress / spanning / gevaar / angst, gaat het meeste bloed naar de belangrijkste organen. Dat zijn de hersenen, het hart en de spijsverteringsorganen ; de ledematen doen er blijkbaar niet zo veel toe. Dat geeft een heel naar gevoel en een duidelijk signaal aan het lichaam.

Overigens kan het behalve bij gevaar en dergelijke ook bij grote schrik of afkeer gebeuren. Het gevoel is letterlijk alsof iemand je maag beetpakt en omdraait. Dat gebeurt natuurlijk niet, maar de maagspieren trekken zich wel degelijk samen. De darmen soms trouwens ook, als je pech hebt.

Toegevoegd na 50 seconden:
overigens wordt het ook veel overdrachtelijk gebruikt als in 'wilde zich legen' - ergens zo onpasselijk van worden dat je - ook zonder lichamelijke reactie - behoefte / aandrang krijgt om te kotsen. Ook dan spreken we wel van 'mijn maag draait om'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding