Waarom gaan sommige mensen overdreven lang door met sommige grapjes?

Er zijn mensen die soms overdreven vaak grapjes over een bepaald persoon of onderwerp maken (vaak beledigend). Waarom gaan deze mensen er zo lang op door, waarom vallen zij zo hebben zij niet door dat het niet grappigvaak in deze herhaling en waarom meer is en bovendien erg beledigend. Hoe laat je deze mensen in zien dat hun grappen niet leuk en erg vervelend zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
8K

Antwoorden (7)

ik ken dus ook iemand die dat doet en diegene is zelf ontzettend onzeker en kraakt andere mensen vooral mij af omdat ze jaloers op me is en ook omdat ze zichzelf op wil hemelen(proberen)door andere mensen naar beneden te halen

ik los dit op door een nog vervelendere grap over haar terug te maken
omdat als ik te kennen geef dat ik het niet leuk vind ze nog meer motivatie heeft door te gaan

succes ik weet hoe lastig die soort mens is!

Toegevoegd na 1 minuut:
en probeer dit zoveel mogelijk uit je hoofd te zetten hoe rot en vervelend het is want daar kwel je jezelf nog meer mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat andere mensen hem/haar toestaan om dit te doen.
Deze mensen zijn een beetje (erg) bot en moeten dus ook bot tot de orde worden geroepen. Ga recht voor iemand staan, eigenlijk een beetje te dicht bij, en zeg met harde stem "Ophouden met dit gedrag. Je bent niet leuk maar kwetsend". Als niemand iets zegt denkt men vaak dat men geweldig lollig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze mensen willen zichzelf, ten koste van anderen, beter voelen. Als ze een ander publiekelijk afkraken, naar beneden halen, pesten en afkeuren, respectloos en schofterig behandelen, dan voelen zij zich de "meerdere", beter dan die ander, sterker.
Vaak zit daarachter een zeer onzeker persoon met een zeer laag gevoel van eigenwaarde.
Het zijn dus geen "grapjes", het is asociaal gedrag met als doel zichzelf beter te voelen.

Ze kunnen dit doen, omdat kennelijk niemand er iets van zegt en mensen dit accepteren.
Wat kan je ertegen doen: allereerst door dat wat de persoon zegt niet aan je te laten komen. Het zegt namelijk niks over jou, maar alles over de persoon zelf.
Als dat heel duidelijk is voor jezelf, dan kan je heel ferm en assertief zeggen, dat je er niet van gediend bent: aangeven dat je dit gedrag asociaal, schofterig en respectloos vindt.
Betreft het een ander, dan kan ook voor het slachtoffer opkomen. Eventueel benoemen wat de persoon zegt, dus herhalen, en aangeven dat dit niet vindt kunnen en waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
+ !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Ritsuka! @Barniet: Ik ben zelf ook niet voor een lang antwoord, verre van zelfs, maar soms ontkom je er niet aan om een antwoord te onderbouwen.
Het grappige is, dat ik ook geregeld "commentaar" heb gehad op TE korte teksten, en mijn antwoord dan precies zo terug zag in ellenlange lappen tekst van een ander ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lááánge plus hoor webske ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie!
Omdat deze mensen zich totaal niet kunnen inleven in een ander en hun eigen populariteit bovenop stellen. Heel egoïstisch en gevoelloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ze dat doen omdat ze zich dan sterker voelen. Als anderen er ook nog om lachen gaan ze er zeker mee door. Als het genegeerd wordt en iemand begint over een ander onderwerp, dan stoppen ze misschien. De vervelende grapjes hebben dan niet meer het gewenste resultaat. Als diegene over wie de grap gaat er tegenin gaat, stimuleer je de grappenmaker waarschijnlijk om door te gaan. Vaak houden ze wel van een "goede" discussie.

Bedenk dat je zelf de baas bent over je reactie op het gedrag van andere mensen. Hier kan je makkelijker wat aan veranderen dan aan het gedrag van een ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals er al gezegt is is mijn ervaring dat het vaak mensen zijn die onzeker zijn over zichzelf.

die mensen zijn op een paar manieren te stoppen, maar het ligt een beetje aan jezelf.

in de horeca plaatste ik er altijd een soortgelijke opmerking overheen met een big smile, maar wel 1 die enorm aankwam.

waren het mensen die erg gevoelig waren dan liep ik onopvallend langs en vroeg zachtjes of ze hier mee wilden stoppen na een paar grapjes omdat het voor een ander niet zo aardig was.

wil je iemand voor het blok zetten kan je ook vragen:
het lijkt of je door je grappen de lachertjes op je hand wil krijgen door een ander persoon voor schut te zetten.
is dit echt zo prettig voor jou om dit over de rug van een ander te doen of zie ik het gewoon verkeerd en hebben we een andere humor.

een kleine opmerking als: oh, was dat grappig bedoeld?!!! dan doe je je arm omhoog, kietel jezelf onder je arm en dan lach je wat overdreven.
eventueel kan je vragen of deze persoon de volgende keer aan wil geven dat het een grap is omdat jij uit jezelf de humor er niet van in ziet.

(als je wat voorbeelden hebt kan ik gerichter reageren, in de horeca krijg je een soort van spoedtraining hierin) ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit zegt heelveel over die persoon zelf ,vindt zichzelf vaak erg grappig .

hoe er van af te komen ?, door koekje van eigen deeg te geven .

Wanneer ze zich beledigd voelen of boos worden weet je gelijk wat voor iemand het is .

in dat geval niet zo'n grappig iemand dus.