Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er eigenlijk een verschil tussen geestelijk gehandicapt of verstandelijk beperkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
11.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Geestelijk gehandicapt wordt eigenlijk niet meer gebruikt. Als iemands verstandelijke vermogens minder zijn spreken we van een verstandelijke beperking. Geestelijke beperkingen (lees psychische beperkingen) is heel iets anders en valt in een heel andere categorie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is hetzelfde alleen klinkt verstandelijk beperkt wat minder erg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mentale retardatie
Intellectuele stoornis
Geestelijke handicap
Verstandelijke handicap
Mentale handicap

Het is allemaal hetzelfde, alleen klinkt het één wat zachter dan het ander. Puur eufemisme dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een handicap IS een beperking, dus is het een synoniem en betekent het hetzelfde.
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden
Ik heb zelf twee kinderen met die problemen, maar ik gebruik voor beiden een andere aanduiding (niet naar hunzelf toe natuurlijk). Mijn dochter heeft een verstandelijke beperking (ze is 26 en lijkt vaak ietsje jonger en moet nog wel in bepaalde dingen begeleid worden). Mijn zoon echter is 21 en heeft het verstandelijke niveau van een kind van 8. Bij hem is het verschil zo groot dat ik dat meer een handicap vind dan een beperking. Mijn dochter zal waarschijnlijk wel redelijk zelfstandig kunnen wonen, mijn zoon niet helaas.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding