Is het lichamelijk en geestelijk slecht om 's ochtends vroeg al het huishouden te doen en huiswerk te maken?

Ik ben 's ochtends vroeg wakker, rond half 7 en ga er na ong. 10minuten dan ook uit. Daardoor heb ik 's ochtends nog veel tijd over totdat ik naar het werk of school moet. Ik wil hier gebruik van maken, door 's ochtends te beginnen met het huishouden en mijn huiswerk, dan naar school te gaan en dan gewoon helemaal klaar te zijn en niks meer hoeven doen als ik vrij ben. Is dat lichamelijk en geestelijk gezien ook slecht voor mijn lichaam als ik de dag gelijk al intensief begin? 's Avonds ga ik altijd wel op tijd slapen, dus ik krijg wel genoeg slaap. Ook op mijn vrije dagen ga ik zo vroeg al mijn bed uit, zodat het elke dag hetzelfde is en ik structuur heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Antwoorden (7)

nee het is juist goed dat te doen op het moment dat je daar de meeste energie voor hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel simpel eigenlijk: nee, dat is niet slecht voor je.
Het verschilt per persoon wanneer je dit het beste kunt doen. Ik ben bijvoorbeeld 's avonds laat het actiefst, en moet er persoonlijk niet aan denken om 's morgens ook maar iets te doen. Als dat voor jou werkt, is dat prima. Zolang je, zoals je zelf aangeeft, maar wel genoeg slaapt en eerst ontbijt voordat je aan de gang gaat (je lichaam heeft energie nodig).

Bovendien tonen onderzoeken aan dat 's ochtends leren effectiever is dan 's avonds leren, dus het is eerder voordelig om 's ochtends te leren dan nadelig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor. Als ik het zo lees ben je heel gezond bezig. Je bent waarschijnlijk een ochtendmens. Als je voelt dat je op dat moment de meeste energie hebt, dan moet je daar gebruik van maken. Daar is niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk een ochtend mens, als het besmettelijk zou zijn, ging ik even langs.
Het lijkt me heerlijk als je kunt zeggen: Ik heb de rest van de dag niks meer te doen.
Dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik ging met je mee. Ik ben 's ochtends niet vooruit te branden.
Nee dat is juist héél slim. Zo ben je na schooltijd echt vrij om te doen wat je wilt. Ik denk dat veel mensen jaloers op je zullen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is juist uitstekend ; zeker als je een ochtendmens bent (en dat ben je blijkbaar) en je dus eigenlijk 's morgens voor de koffie het best presteert.

Maar ook voor avondmensen is het helemaal geen slecht idee na het opstaan meteen de verplichte werkzaamheden weg te werken, zodat je de rest van de dag de handen vrij hebt om je te richten op leuke dingen. De hele dag aan zitten te hikken tegen allemaal dingen die je eigenlijk nog moet doen; dát is pas slecht. Niet alleen voor je lichaam, maar vooral ook voor je geest.

Prima bezig dus ; lekker volhouden zo. En in het weekend niet helemaal uit je ritme raken door urenlang in je nest te blijven stinken is ook al een prima en gezond idee. Mensen zijn niet gemaakt om elk weekend een jetlag te overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bambi ,dat is juist heel goed van je
.en voor de structuur te behouden ..

ben je moe vd dag enje studie hoef je idd niks bizonders nog te doen .

mn complimenten! ik zou willen dat ik het zo voorelkaar kreeg .((

(ben geen student meer.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het echt een super goede manier om jezelf een goed gevoel te geven aan het begin van je dag! :D
Hoe kun je beter de dag beginnen dan wetende dat je netjes al je 'taken' hebt afgerond?!

Heerlijk toch?
Ik wou dat ik er de discipline voor had haha.
Ik doe het wel altijd voordat ik ga slapen, dan slaap ik beter, gaat er niks meer in mijn hoofd rond, een dreunend takenlijstje.. 'dit moet ik nog doen etc'.

Ik ga 's avonds helemaal niet op tijd slapen en moet er toch rond 08.00 weer uit omdat mijn zoontje dan wakker word..
Deed ik het maar wat meer zoals jij!

En, je hebt avond, en ochtendmensen.
De 1 start nou eenmaal in de ochtend het best, en de ander 's avonds..
Ik ben een avond mens.

Je bent goed bezig dus!
Groetjes.