wat helpt bij adhd?

Mijn kindje is nog te jong om het te laten testen.
toch weet ik bijna zeker dat hij het wel heeft.
hij is zeer hyperactief en ook heel impulsief. alles wat ik zeg gaat het ene oor in het andere oor uit. hij vliegt alle kanten op ( een supermarkt durf ik al helemaal niet meer in met hem) en hij kan zich nooit ergens op concentreren. dit is doodvermoeiend voor hem en voor mij.
Nu wil ik iets homeopatisch hebben voor hem wat ECHT WERKT. De kindival van vsm en de sleepzz heb ik al geprobeerd. Hebben jullie nog tips? Ik kan hem vaak niet aan en ik kan hem moeilijk afleiden. Help!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uw kinderarts heeft u natuurlijk al geraadpleegd?
amigo
12 jaar geleden
hoe oud is hij eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volg eens een cursus opvoeden. Misschien heb je gelijk en heeft jou kind ashe. Helaas is in 9 van de 10 gevallen het kindje gewoon normaal druk, maar komt het de ouders gewoon niet uit dat het kind geen tv wil kijken. Welke van de 2 het ook is, in zo'n cursus leer je er mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof het of niet maar die hebben we al gedaan via het conultatiebureau positief opvoeden heet het.. Daar zijn we na een paar maanden mee gestopt en
Kwam
Die vrouw niet meer aan huis. Het had gewoon geen zijn en ook zij zag dat hem op het krukje zetten geen oplossing was..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf ook adhd en bij mij hielp het goed dat ik mijn voeding verandert heb. Ik eet geen toegevoegde suikers, kleurstoffen en e-nummers meer en dus meer groenten en fruit. Sinds ik dat doe, ben ik veel rustiger en kan ik mij beter concentreren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie reactie broeder. Ik wilde zelf ook zoiets reageren, maar het kwam er bij mij nogal bot uit, dus heb ik het maar gelaten. Dat van jou is respectvol maar erg waar!
ADHD lijkt sowieso een beetje een hype te zijn (geweest).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dani83: je lijkt erg geobsedeerd door het krukje. Kinderen moeten buiten kunnen spelen. Rennen, klimmen, energie kwijt, moe worden. Probeer eens je krukken thuis te laten en neem je kind mee naar het park. Lekker laten razen, niet tegenaan bemoeien. @ alcapitain: vaak wordt onkunde van ouders snel adhd, pdd-nos, hoogbegaafdheid genoemd. Ineens kan iedereen zien aan kinderen dat ze de afwijking hebben. Van huisvrouw tot manager, allemaal zijn ze om het vorige leven psycholoog geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat krukje heb ik juist geleerd van het consultatie bureau. Dat wil toch niet zeggen dat ik niet met hem naar buiten ga en dat hij de hele dag op dat krukje zit :S bovendien zit hij vier dagen op het
Kinderdagverblijf waar ik dagelijks te horen krijg dat hij niet luistert en extreem druk en aanwezig is. Dat zeggen ze niet voor niets en op een gegeven moment weet ik ook niet meer hoe ik daar op moet reageren. Ik ben niet geopsedeerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het krukje dus. Maar is soms gewoon nodig. Alleen komt het niet door.. Ik kom hier met een hele serieuze vraag en verwacht dus niet afgezeken te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dani, je vraagt wat helpt bij adhd, vertelt dat er geen diagnose is gesteld, dat jouw kindje niet luistert en dat de "naughty chair" niet werkt. Dat is weinig info. Bij doorvragen blijkt dat je een halve cursus positief opvoeden hebt gedaan. Ik heb een aantal dingen beschreven die in mijn ervaring goed hebben geholpen. Ook is de algemene trend dat kinderen steeds minder hun energie kwijt kunnen. Blijkbaar voel je je aangevallen door mij.
Toch zijn mijn reacties goed bedoeld.
Kijk wel uit met de term adhd. Dat heb je pas als het is vastgesteld. Het is niet zomaar een stempel die je iemand geeft.

Antwoorden (13)

duidelijk zijn en regelmaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen concerta en ritalin werken als medicijn. Als alternatief is er biofeedback tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat om een heel klein kind
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan ook gewoon drukke kinderen. Adhd is een medische diagnose die door een professional wordt gesteld. Je plakt wel erg snel een stempel op het kind. Misschien is het eigen onvermogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, ik denk niet dat je als leek de diagnose ADHD kan stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees mijn reacties even onderaan.. Ik mag dan een leek zijn, maar ik zie ook wel dat dit niet helemaal klopt.
Ik denk dat iedere ouder wel merkt wat wel en niet normaal is en wat wel bij een peuter pubertijd hoort en niet..
jodyenboyke
12 jaar geleden
Precies, vaak weet je als ouder dat er iets niet klopt.....Dat is nu eenmaal je moedergevoel en zit er zelden naast.
Visolie zou je kunnen proberen. Als het goed is zou je via het consultatie-bureau verder geholpen moeten worden. Ze hebben een speciaal programma voor vroegtijdige signalering van problemen in de ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt jody..
van chocolade wordt zelfs het rustigste kind helemaal hyper en veel kinderen reageren ook heel fout op allerlei kleur en smaakstoffen.

Je zou dus een tijdje kunnen proberen zijn voeding te ontdoen van al die "nieuwerwetse" extra's

Toegevoegd na 32 minuten:
nav je reactie:

suiker is er ook zo een die iets raar met je bloedspiegels kan doen, met allerlei gedragszaken als gevolg.

Ik herinner me dat je tijdens de zwangerschap als volwassene ook meer uit moet kijken met suiker, omdat je daar afwisselend hyper van kon worden en in een dip raken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kunstmatige kleur en geurstoffen vermijden zou ik absoluut proberen ! ( en dat is iets wat ook geen kwaad kan, juist gezond )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie tip, ik ken inderdaad ook iemand waarbij het enorm scheelde toen de chocolademelk/chocola werd vermeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doe ik al.. Hij krijgt zelfs geen ranja meer Omdat hij dan helemaal niet te houden is! Ik geef veel biologisch en toch gaat dat wel iets beter.. Maar nog is hij hyperactief. Ik ken meer kinderen met ADHD. Dus ik herken het echt wel.. Ik zal nog een bericht plaatsen zodra hij getest kan worden :/ bovendien werkt mijn tante met kinderen met ADHD. Die zei het ook al dat de kans heel groot is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is nog niet voldoende bewijs voor het verband tussen voeding en ADHD, zie http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/350021001.html Er zijn nu een aantal veelbelovende studies, bijvoorbeeld het Pelsser-dieet, maar als je daar meer over leest kom je al snel tot de conclusie dat het niet een kwestie is van gewoon wat snoep etc. weglaten, integendeel zelfs.
Op eigen houtje een beetje een dieet gaan samenstellen voor een kind met ADHD-klachten is volstrekt zinloos.
Visoliecapsules worden dan ook wel eens geadviseerd , maar als je echt iets zoekt wat zijn gedrag beïnvloed zul je via huisarts of kinderarts iets voor moeten laten schrijven. Kindjes kunnen trouwens al heel jong getest worden hoor , zou zeker met de huisarts gaan overleggen,zeker omdat jij nu al aangeeft dat je het zwaar hebt.
Geloof me ik spreek uit ervaring je kunt niet vroeg genoeg actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dat ik hier serieus genomen wordt ! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat visolie de symptomen va ADHD kan verminderen, zie o.a.: http://www.adhdenvoeding.nl/visolie-geen-invloed-op-adhd/
Geef hem rust en wees consequent. Verder kan je is gaan kijken welke voeding je hem geeft. Vaak zitten er veel suikers en andere rotzooi in producten wat kinderen krijgen. Dit heeft invloed op gedrag. Het hoeft helemaal niet adhd te zijn dus. Het kan ook een fase zijn. Als je kind een jaar of drie is, kan hij behoorlijk de grens op zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wachten tot je hem kunt laten testen, er zit niks anders op. Mar onthoud wel dat kleine kinderen heel vaak hyperactief zij, en opeens dingen roepen en rondrennen. En zoals al eerder gezegt, ook suiker maakt erg actief. Je kan niks zeker weten..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunstmatig gekleurde voedingsproducten kunnen kinderen hyperactief maken

dus het zou misschien al kunnen helpen het kind zo natuurlijk mogelijk eten te geven zonder al die toevoegingen

een kind wat adhd heeft wil de wereld in een snel tempo verkennen , het helpt om rustig te blijven als je dit bedenkt

ik zou zelf niet met allerlij middeltjes aan het experimenteren gaan

ik had heb ook een zoon die adhd heeft maar is nu volwassen
bij hem hielp het om concekwent te zijn en ook bij regelmaat was hij erg gebaad elke dag het zelfde ritueel maakte hem wel rustig

als je het gevoel hebt hem niet aan te kunnen dan wordt je zelf al stresserig denk ik , ik was dat namelijk vroeger ook en dat voelt dat kind dan weer waardoor die nog drukker werd

ben eigenlijk wel benieuwd wat hij doet waardoor je hem niet aankunt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik geef hem
Al zo min mogelijk suikers. Veel biologisch en thee en melk. Dat werkt wel een beetje naar nog is hij hyperactief. Als hij zo impulsief bezig ik krijg ik geen contact. Hij kijkt me niet aan en hoort me gewoon niet. Veel te krakende hersenen zeg maar. Als ik hem moet straffen zet ik hem op een krukje op de gang. Echter doe ik dit al maanden en ben al heel strikt daar in. Echter heeft hij hier niets van. Extreem gillen is ook iets wat hij regematig doet. Mijn buren bellen regelmatig aan of dat kan stoppen. Maarja ik kan er niets aan doen! Ff met de fiets naar de supermarkt doe ik ook al niet meer. Hem laten helpen heeft geen zin. Hij trekt alles uit de schappen en tijdens het afrekenen moet ik achter me kind aan die onder de kassa's door vliegt ! Tjah sorry ik vind dit geen normaal peuter gedrag. Hij is 2,5. Maar ook vind ik het moeilijk te omschrijven. Ik merk wel duidelijk dat hij anders is zeg maar.. Al klinkt dat zo naar om te zeggen over mijn eigen kind :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, en praten wil hij nog niet zo. Hij kan natuurlijk wel woordjes zoals : eten, poes, koe, pakken, vallen, kijken, trein en auto. Maar verder interesseerd het hem niet zo heb ik het idee. Ik probeer wel te oefenen met boekjes. Maar dan ook weer idem dito.. Geen geduld. Hij klapt Het boekje meteen dicht in mijn handen en gaat weer verder met druk doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dani 83 een moeder weet gewoon als er wat met haar kind aan de hand is, ik wist het ook van mijn zoon alleen was er 33 jaar geleden nog niet zoveel bekend over adhd ik wist het ook dat mijn kind anders was dan ander kinderen, met 9 mnd was hij al niet meer te houden in zijn ledikantje, ik heb wat vaak bij zijn bedje gezeten en niet meer weten wat te doen ik werd helemaal overspannen van mijn kind en ze hebben hem toen in het gewone ziekenhuis opgenomen en helemaal volgestopt met seresta, vreselijk mijn kind liep te zwalken over de gang , hij was toen bijna 3 daar heb ik toen wel meegekregen dat ik consequent moest zijn en alles op vaste tijdstippen winkelen deed ik al helemaal niet met hem hij veegde zo alles van de schappen maar toen hadden ze bij ons op het dorp nog geen karretjes, ik zou als ik jou was hem in een karretje zetten en hem ook telkens wat vast laten houden , alleen dingen die hij niet kapot kan gooien want voor het zelfde geld smijt die het zo op de grond,geef hem wat te doen dan krijgt hij geen gelegenheid om rottigheid uit te halen, maak het winkelen leuk , zing bvb ik zeg maar wat maar probeer er kreatief mee om te gaan dan raak je zelf ook minder in de stress ook kan het je helpen als eens iemand je wat kan ontlasten en jij wat voor jezelf kan doen zo ging ik zo nu en dan een weekend weg naar een vriendin en ook heb ik hem op de peuterspeelzaal gedaan en dat ging best aardig en hij interesseerde zich ook werkelijk nergens voor, wel buiten rommelen, dus was ik veel buiten met hem
Hyperactiviteit (ADHD) bij kinderen: wat te doen, 7 tips!
Hyperactiviteit werkt verstorend
Is er sprake van hyperactiviteit? Wat zijn de symptomen (ADHD)?
Wat is hyperactiviteit?
Hoe om te gaan met een hyperactief kind?
1. Structuur
2. Eenstemmingheid van ouders
3. Haalbare eisen stellen
4. Leuke kanten benadrukken
5. Consequent zijn
6. Het beperken van prikkels
7. Straf zo min mogelijk en bekrachtig gewenst gedrag zo veel mogelijk
.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het aller belangrijkste is:RUST!!

Zijn kamertje wit maken, geen plaatjes op zijn muren,zoveel mogelijk rust creëren om hem / haar heen.

Al zijn beestjes wegdoen in een mand en 1 geven waar die mee kan knuffelen.

Of als die groter is geef hem wat blokjes ,maar niet te vele kleuren, koop hout zonder kleur.

Je "moet"het zo zien:
Die kleine zijn hersentjes kunnen het gewoon allemaal niet verwerken ,
er is zoveel wat die aan het ontdekken is
daar kan het ene kindje wel tegen ,maar een ander kindje niet.

Ervaring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of hij nu wel of geen adhd heeft maakt helemaal niets uit. Dat is de oorzaak jij moet omgaan met de praktijk.
Je hebt een druk kind met veel energie.

Laat hem elke dag flink 'uitrazen' laat hem rennen, klimmen,springen enz

Ik heb 3 jongens, toen ze klein waren ging ik soms 2 maal per dag naar een speelveldje , daar konden ze zich even uitleven, weer of geen weer. Zeker jongens hebben dit vaak nodig, even geen: doe eens rustig.

Steek nu veel tijd en energie in je kind, hij kan zich niet concentreren schrijf je, dat kunnen maar weinig jonge kindren, dat zal jij hem moeten leren door het sámen te doen,ga op de grond zitten, speel samen met blokken en met auto's, leer hem om te spelen dit is niet iets wat kinderen uit zichzelf kunnen, spelen.

Jonge kinderen vreten energie, daar is jouw kind geen uitzondering in, zorg dat je af en toe wat tijd hebt voor jezelf anders houd je het maar moeilijk vol.

Verder let je al op eten enz, maar zoek aub geen oplossing in medicijnen.
Je voelt je wanhopig en weet niet wat je met hem aanmoet, dat merkt een kind, daar hebben ze speciale antennes voor, de "hoe voelt mama zich vandaag"antenne en daar zullen ze op reageren.

Jouw 'rust' zal zeker effect hebben op hem. Zoek die balans.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik lees net in 1 van je reacties dat hij 4 dagen op een kinderdagverblijf zit, ja, dan zakt de moed wel even in mijn schoenen, dan is het opvoeden niet meer alleen jouw taak, maar ook die van het KDV.

Ik Kan jouw situatie niet overzien, maar ik zou er toch eens over nadenken of het voor jouw zoontje niet beter is om thuis te zijn, dat jij alleen voor hem zorgt. Ik denk dat dat al veel rust zou geven. Maar misschien is die mogelijkheid er niet, dat begrijp ik best. Niet alle kinderen gedijen goed op een KDV ook al is de zorg nog zo goed en professioneel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nelly3 van mij een plus.
Wat u schrijft daar willen ze niets van weten. Als men niet buitenshuis werkt hoeven de kids niet naar een KDV. Men moet eerst nadenken of men wel aan kinderen wil beginnen en ze de nodige aandacht en liefde kan schenken. Tegenwoordig rukt men zonder een arts te raadplegen de stempeldoos open en het adhd/pddnos/
aspergerkind is geboren. Vaak hebben de 2 ouders een ,,carriere,, en komen vaak de kids en de huisdieren in het gedrang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je six, zou fijn zijn als de minnetjes, die ik wel verwacht had, ook gemotiveerd werden.
Niet iedereen is in staat om thuis te blijven maar als je kindje niet lekker in zijn vel zit, zou ik toch een andere oplossing zoeken als het kdv. En waar een wil is, is een weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar ik ben alleen dus ergens moeten de centen vandaan komen. Tuurlijk zou ik me kind thuis willen houden maar niet iedereen kan dat..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je alleen bent maakt het wel moeilijker maar niet onmogelijk, denk eens aan een gastouder, familie of een buurvrouw of kennissen Ik voed ook al 7 jaar mijn drie kinderen allen op, heb wel de 'zeer betrekkelijke luxe'' van een weduwe uitkering, maar ben toch blijven werken. Door mijn uitkering kon ik partime werken,alleen niet meer in de zorg, heb wel een stapje terug moeten doen, werk nu in de schoonmaak omdat ik thuis wil zijn als mijn kinderen thuis komen. Ook al zijn het nu pubers (of eigenlijk juist omdat het nu pubers zijn :) ) Wat ik hiermee wil zeggen is dat je dingen soms drastisch moet omgooien.
Misschien een andere baan, misschien zelfs verhuizen omdat je dan dichter bij iemand komt te wonen die jouw zoontje kan opvangen als jij werkt. Het is niet bedoelt als verwijdt dat jij je kind naar de kdv brengt, maar ik hoop een eye opener om te gaan zoeken naar andere mogelijkheden. Want ik denk persoonlijk dat wat meer rust in het leven van jouw zoontje echt kan helpen.
Allereerst: er is geen homeopathisch middeltje dat ECHT werkt. En je kunt gerust proberen om visolie te gebruiken of E-nummers en kleurstoffen achterwege te laten maar er is op dit moment niet voldoende wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat een ADHD-er daarbij gebaat is (NB: afgezien van het Pelsser dieet die nog deels in onderzoeksfase zit en ook niet zomaar toepasbaar is)

Berucht zijn de medicijnen als Ritalin of Concerta. Er is geen enkele ouder te vinden die -uitzonderingen daargelaten- 'zomaar' zulke zware medicatie aan kinderen zou geven als er mildere alternatieven zouden zijn. Dat zou je een idee moeten geven over hoe werkzaam de alternatieven zijn.

Jouw kind is nog te jong om een officiële diagnose te kunnen stellen. Je zult het dus even zonder die diagnose moeten doen. Maar vaak zit een ouder er niet vaak naast. Als je voor het eerst naar een orthopedagoog gaat vraagt die ook vaak waar je aan denkt, en niet zelden heeft de ouder gelijk.

Maar wat nu? Allereerst, je kind is 2-en-een-half, dat is een intensieve leeftijd, the-terrible-two's en ik-ben-twee-dus-ik-zeg-nee en peuterpubertijd zijn bekende begrippen en niet voor niets. Ook als je kind geen ADHD heeft zou het op deze leeftijd al pittig zijn.

Maak het voor jezelf en je kind makkelijker door veel duidelijkheid en structuur aan te bieden.
Jackajax heeft hier in een bovenstaand antwoord een mooi lijstje geschreven waar alle kinderen, maar met name ADHD-kinderen erg veel baat bij hebben.
(zie antwoord Jackajax: structuur, eenstemmigheid, haalbare eisen stellen, leuke kanten benadrukken, consequent zijn, beperken van prikkels, straf zo min mogelijk en bekrachtig gewenst gedrag zo veel mogelijk)
Probeer dat als een leidraad door je opvoeding heen te weven. Ga eens met je man om de tafel zitten en bespreek samen wát de regels zijn én hoe jullie die bekrachtigen.
Zorg dat jullie op 1 lijn staan. Acceptatie is ook een belangrijke factor, besef dat je zoon nu eenmaal anders is en sluit daar vrede mee. Hou ook eens een notitievel bij over zijn gedrag. Schrijf in kolommen, geef de dag een cijfer van druk tot zeer druk, schrijf hoe de dag verliep en schrijf ook bijzonderheden als driftbuien e.d. op, kijk of je er een patroon in kunt ontdekken en leer naar de situatie te kijken.

Neem alvast contact op met een orthopedagoog om een vooronderzoek te doen, misschien kunnen zij nu al het een en ander voor jullie betekenen.
Bovenal: heb geduld, hij blijft niet altijd 2, komt tijd, komt raad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Visolie kan heel goed helpen en let vooral dat je kind zo min mogelijk voedingstoffen met veel suikers of kleurstoffen .
Zo als langvingers ,yoghurtdrank, chocolademelk
hier kunnen kinderen allen drukker van worden daarin tegen
werkt banaan rust geven
En goeie tip om naar supermarkt te gaan maakt er spel van laat kind helpen en ga op zo rustige mogelijk momnet met het kind naar de vermijd en het niet .
En probeer de rust in zelf te bewaren geloof me weet er alles van heb een dochter van 13 jaar met adhd
heel veel s6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het RED-dieet kun je niet zomaar toepassen op een kind zonder deskundige begeleiding. Dit moet altijd onder begeleiding van een kinderarts gebeuren, bij voorkeur een die gespecialiseerd is in ADHD en mee doet met het onderzoeksprogramma van Pelsser, zie http://www.adhdenvoeding.nl/
Niks niet afleiden, maar rust brengen. Geen geraffineerde suikers of kunstmatige zoetstoffen, aroma's en kleurstoffen.
GEEN televisie kijken, film of computerspelletjes, ook niet in kinderdagverblijf o.i.d.