Kunnen dokters ADD en Hooggevoeligheid door elkaar halen of kun je het tegelijkertijd hebben?

Ik herken mezelf heel erg best wel veel in een aantal artikelen over ADD.

12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Bedenk dat psychische problemen gewoonlijk maar afwijkingen zijn van een gemiddelde en artsen kunnen weinig anders dan etiketjes plakken om zo'n afwijking een naam te geven en dus daarover te kunnen communiceren. De werkelijkheid is natuurlijk heel wat anders; de afwijking van het gemiddelde die je hebt houdt zich niet aan etiketjes en kan gemakkelijk ergens tussen in liggen. Ook artsen of psychologen zijn geen gemiddelde mensen en waar de een eerder dit opvalt zal de ander juist weer dat opvallen en een derde vindt jou misschien wel helemaal normaal maar wijt het aan de omstandigheden.
Ook in de loop der tijd zijn ideeën over een (geestes-) ziekte vaak veranderd; het zou best kunnen dat men over een tijdje een heel andere diagnose stelt.
Al met al is er weinig met zekerheid over te stellen; het kan best zijn dat je aan twee dingen tegelijk lijdt, het kan ook zijn dat ze over een tijdje zeggen dat die twee dingen eigenlijk een uiting van een ziekte zijn. Joost mag het weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik denk zelf dat mensen/kinderen met add altijd wel hooggevoeligheid hebben. Dit omdat de ass-stoornis bijna altijd met een ontregeling van binnenkomende prikkelingen van buitenaf samen gaat. Ik denk dat de meest bekende wel wind/storm en zonlicht en gras onder de voetjes en plakhanden zijn.
Dus ik denk dat deze 2 dingen altijd een beetje doorelkaar heen gaan en hooggevoeligheid is vaak nog niet iets wat een psygiater erkent als "aandoening" (alleen een psygiater kan de diagnose geven)
Maar de eerste stap is de huisarts...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ass is autisme spectrum stoornis, geen add, hoewel mensen met ass wel een vorm van adhd kunnen hebben.
Ass heeft dus niks met de vraag te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ass zijn alle autistische stoornissen, Dus ASS betekend autistische spectrum stoornissen en daar valt add dus wel degelijk onder.
Ass zelf is geen "ziekte"maar de verzamelnaam voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geleerd dat ADD een autiforme beperking is, dus aan autisme verwant, niet behorend tot ASS.
Dat staat hier ook:
"ADD met autisme of PDD-NOS
Steeds vaker wordt ADD gezien als een onderdeel van het autistiforme spectrum. Autistiform gedrag is geen autisme; het is op autisme gelijkend gedrag. Waar bij personen met autisme de volledige triade aan kenmerken aanwezig is, doet zich bij mensen met autistiform gedrag slechts een enkel kenmerk van autisme voor.
De overeenkomst ontstaat omdat beide in veel gevallen problemen ondervinden bij het aangaan van sociale contacten. Het verschil is dat er bij iemand met een autisme of PDD-NOS de aanleg ontbreekt voor sociale vaardigheden of sociale wederkerigheid."
http://www.addonline.nl/hulpverlening/diagnose.html Nou verandert er vaak het een en ander, dus misschien heb je gelijk en loop ik achter. Het maakt in principe ook niks uit ;-)
Voor het stellen van de diagnose ADD worden de specifieke DSM-IV criteria van ADHD gebruikt, maar zonder de hyperactiviteit.
Hooggevoeligheid staat niet genoemd in het DSM-IV handboek en daar kan geen officiële diagnose voor worden gegeven.

Je kunt beide hebben, maar een diagnose ADD kan alleen door een psycholoog gegeven worden.
Herkenning uit artikelen geven geen zekerheid in de zin van een diagnose.
Het zou bijvoorbeeld best kunnen zijn, dat je ook heel veel herkent in de kenmerken van autisme als je die leest, maar totaal geen autisme hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou voor vragen over psychiatrische dingen niet naar uw huis arts gaan. Die hebben er over het algemeen niet heel veel verstand van. Ze leren wel het hoognodige. Maar uw kunt beter een psychiater om hulp vragen. Die hebben specifiek voor psychische dingen geleerd. En kunnen uw dan ook beter adviseren. En daarbij moet uw ook niet alle diagnoses die genoemd worden aannemen. Tenzij uw in uw leven echt onder bepaalde dingen lijd.