Hoe krijg je weer fut in je leven?

Denk aan een depressie die op de loer ligt voor een terugval, weinig energie voor de dagelijkse dingen als opruimen, lezen, sporten etc

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (6)

Je doet altijd 1 stap vooruit en twee stappen achteruit , wees trots op de stap vooruit en probeer langzaam ( neem je tijd ) om de dingen weer op te pakken zoals het huishouden. Probeer afstand te nemen van negatieve invloeden om je heen en neem ook zeker je rust
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed naar je lichaam luisteren. Niets forceren. Leg niet teveel druk op jezelf. Neem je rust en doe regelmatig activiteiten die voor jouw ontspannend en prettig zijn. Zeg vaker nee tegen dingen. Als iemand je iets vraagt denk dan: Wil ik het echt, voegt het wat positiefs toe aan mijn leven? Vaak ja zeggen tegen je zin in slurpt energie.
Verder maak onderscheid tussen wat belangrijk is en wat niet. Probeer een dagelijkse routine te houden want dat is heel belangrijk. Het geeft je houvast en een goed gevoel. Plan een vaste tijd voor opruimen en sporten bv. Dan heb je houvast. Sporten/bewegen is ook heel goed tegen depressie en stress.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg elke dag voor iets leuks: even niets doen, iemand opbellen of een mooie dvd bekijken.
Stel je doelen niet te hoog. Minder hoog gespannen verwachtingen leiden tot meer haalbare doelen en dus tot grotere tevredenheid.
Krik je neerslachtigheid op door herinneringen op te halen aan positieve en deugddoende ervaringen. Kijk nog eens naar je vakantiefoto's.
Zorg voor voldoende beweging in de buitenlucht.

Contacteer je huisarts als een sombere stemming na enkele weken niet verdwijnt, of als ze steeds weer terugkomt, of als het steeds erger wordt. Hij kan helpen door te luisteren, feedback te geven, te helpen om dingen opnieuw in het juiste perspectief te zien of indien nodig door te verwijzen voor deskundige hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Zohra,

zoals de leden voor mij al hebben aangegeven is het zeker belangrijk om een duidelijke structuur te houden in je leven. Dit zorgt voor vastheid den duidelijkheid.

Sporten zou daar inderdaad een goede invulling voor kunnen zijn. Sporten zorgt voor aanmaak van stofjes die je "vrolijker"kunnen maken.

Wat in jouw geval wellicht echt belangrijk is is op onderzoek gaan naar de oorzaak van je neerslachtigheid. Heeft het te maken met zaken die je hebt meegemaakt en wellicht niet verwerkt? Loop je vaak tegen dezelfde dingen aan?
Ga eens op onderzoek uit naar waar jij denkt dat je problemen vandaan komen. Probeer in contact te komen met je onderbewuste.

Daarnaast zou je ook eens kunnen kijken of je wellicht met externe hulp je hersenen kan trainen om op een ander niveau te functioneren. Er zijn namelijk 5 verschillende hersenstaten wil je daar meer over lezen dan kan je googlen op " rust & focus "
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gun jezelf de tijd om bepaalde dingen te verwerken ,elke depressie heeft een oorzaak ,na een tijdje ga je je terugtrekken van andere mensen om je heen en dan beland je in een vicieuze cirkel ,een goed gesprek met een gesprekstherapeut en enkel nog positieve mensen om je heen en dan nog es verliefd worden en je loopt vanzelf terug op wolkjes ,het helpt om eens op zoek te gaan naar de oorzaak en die aan te pakken ,in alle geval spreek met een psycholoog of therapeut en grijp niet te vlug naar pillen ,bv st .janskruid helpt bij zwaarmoedigheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga op vakantie als je vrijgezel bent op singelvakantie en wordt verliefd, kan helpen als je nog niet erg depri bent, anders maar naar de huisarts voor een gesprek.

Toegevoegd na 43 seconden:
ik bedoel Single-vakantie