Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kan ik mijn vermoeidheid verminderen (behalve slapen)?

Zolang ik mij kan herinneren ben ik al moe, sinds ik kind was. Een enkele keer ben ik wel fit, maar dat is gauw weer over. Ik ben getest op bloedarmoede en dergelijke, maar dat is het niet. Het kan volgens de dok ook te maken hebben met hooggevoeligheid (ik scoor 100 procent op de test hiervoor).

Ik ben moe van de moeheid. Kan minder suiker eten helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je suiker eet, bijvoorbeeld een reep chocola of een stuk taart, levert dat een korte energiepiek op, die misschien een kwartiertje duurt, soms nog korter. De oorzaak van die suikerpiek is dat geraffineerde suiker kort na het eten ervan in je bloed terechtkomt. De bloedsuikerspiegel stijgt tijdelijk heel snel, wat een extra energiek gevoel geeft. Dit in tegenstelling tot complexe koolhydraten zoals in volkoren producten: deze koolhydraten worden langzaam verteerd, waardoor de energie veel gelijkmatiger in je bloed terechtkomt en geen enorme piek oplevert. Door geen geraffineerde suiker te eten, heb je geen last meer van de bijbehorende suikerdips. Je zult je veel constanter energiek voelen. Lees ook dit maar eens door als je tijd hebt: http://www.skepsis.nl/suiker.html

Bronnen:
http://suikerwijzer.nl/moe-worden-van-suik...

Hier staan wat tips http://www.gezondenzo.net/constant-moe-zijn-3-tips-tegen-een-moe-gevoel/

Probeer eens minder koolhydraten te eten. hier wordt je heel moe van. Als je dit schrapt van je menu maar wel voldoende blijft eten dan voel je je misschien beter. Probeer ook E nummers te vermijden. Er kunnen nummers zijn die van hele slechte invloed zijn. Helemaal E Nummer vrij kan niet maar je kan het wel testen. Verder is regelmaat belangrijk. Niet altijd lost slapen je vermoeidheid op. Misschien heb jij aan 7 uur slaap genoeg en voel je je fit. Slaap ook neit uit hier wordt je nog moei-er van. Is je schildklier goed? en ja probeer verder veel groente en fruit te eten. Water drinken geeft ook energie. Als ik een tijdje weinig drink merk ik een bepaalde loomheid op. Dan weer even structureel meer water drinken en ik voel mij zo fitter worden. ik sta ook frisser op terwijl ik echt geen ochtendmesn ben. Als je hier neit uitkomt kan je ook is een natuurarts raadplegen. Ik heb hier veel baad bij gehad.

Hooggevoeligheid kan energie vreten. Niet alleen van lichamelijke inspanning word je moe, ook van geestelijke. Bij hooggevoeligheid komen er vele prikkels bewust binnen en dat kost energie. Wat info over HSP: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon Minder suiker en koolhydraten eten kan helpen, evenals het drinken van water. Maar hooggevoeligheid verdwijnt daar natuurlijk niet mee, daar moet je mee leren omgaan. Wat ideeën daarvoor vind je in onderstaande link: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/43467-beter-omgaan-met-hoogsensitiviteit.html

Ik heb zelf ook hsp. Je bent dan gewoon wat sneller moe. Vooral als je op een dag veel indrukken doet. Ik zelf lig dan ook altijd rond 22:00 in mijn bed. Op die manier kom je ook tot rust. Ik merk dat als ik te veel TV kijk dat dit mn ook niet goed doet als iemand met hsp. Het is gewoon te druk de beelden en kan je ook vermoeien. Verder heb je multivitaminen van Supradyn (http://www.supradyn.nl/vitaminen) dit geeft je extra energie. Probeer je balans te zoeken tussen actief zijn en rust nemen. Ze zeggen dat elke persoon met HSP 1 keer in de week ongeveer 4 uur even rust en je zelf verwennen om je op te laden. Als het medicijnen waren had je het ook gedaan dus waarom dit niet.

Ik word ook moe van mezelf. Dit is lastig en vervelend. Ik heb ook wel een periode geen suiker gegeten, en ik voelde me daar een stuk beter door. Ik zou dan wel voor zo min mogelijk suiker gaan. Ik heb het hypoglycemie-dieet gedaan (zie link) Als je moe bent, kan je je beter voelen als je suikerspiegel niet te veel schommelt. Het sleutelwoord voor mij is 'balans'. Niet te veel doen op een dag, maar ook niet te weinig! Ik kan soms dagen op de bank zitten, omdat ik zo moe ben, maar daar knap je niet van op. Probeer toch af en toe even wat te doen. Een korte wandeling, even iets opruimen, doe soms iets nuttigs en soms iets leuks voor jezelf. Als je dan wat gedaan hebt, dan zit je daarna lekkerder. Wat kan helpen is plannen. Gewoon van te voren opschrijven wat je die dag wilt doen. En als er dan wat bij komt, moet je iets anders schrappen. Mij helpt het zo'n lijstje af te werken, het geeft me wat structuur. Plan in het begin niet te veel dingen, de dag is om voor je weet. Schrijf alles op, bijvoorbeeld - douchen - ontbijt - even opruimen - internetten - lunch - kleine wandeling etc etc. Succes!

Bronnen:
http://www.dietenlijst.nl/dieten/hypoglyke...

bekend verhaal, bij mij hebben ze er ziekte van pfeiffer van gemaakt maar dan een zusje ervan die niet besmettelijk is. het is logisch dat je uitgeput raakt van zintuigen die overuren draaien en impulsen opnemen uit de omgeving die er met geweld inklappen. het is immers niet te filteren dus ze werken continu op stand 'high speed' wat voor mij helpt is indrukken voor jezelf beperking (heb mijn inrichting er zelfs op aan gepast) heb nee leren zeggen (een keer niet naar een verjaardag ook al vind ik het nog zo gezellig maar heb minimaal 2 dagen nodig om bij te komen) en jezelf ook rust geven! eis tijd voor jezelf en gun het jezelf ook als er nog dingen op je liggen te wachten dus. maak een wandelingetje, trek je terug met een goed boek en vind het niet erg als je in slaap valt. (het advies is niet voor niets gewoon lekker een dutje te doen als je hier behoefte aan hebt) stel geen hoge eisen aan jezelf maar geef je grenzen aan naar anderen. het is moeilijk, maar voor een ander leven en jezelf voorbij lopen werkt niet (spreek uit ervaring, hiermee loop je een kans op een dikke burnout, en dan MOET je wel) zelf zeg ik dat mijn 'parameter' even tijd nodig heeft om te zakken door me dus even af te sluiten van de omgeving, of een omgeving op te zoeken waar ik me prettig in voel (natuur, het park hier, aan het water, een suf kaartspel op de computer, alles wat niet veel prikkels geeft en waarbij je niet echt hoeft na te denken dus) suiker maakt bij mij geen verschil, ik wordt er niet meer moe van. (gelukkig maar, want ik ben echt een snaaikont!) hooggevoeligheid heeft met impulsen te maken die knalhard binnenkomen. suiker geeft juist energie. (maar teveel is niet goed natuurlijk) verder komt hooggevoeligheid vaak niet alleen. zelf ben ik ook HSP maar ook ADD-er. misschien dat jij hier ook wat in herkent van jezelf? http://www.levente.nl/Levente%202009/kenmerkenADD.htm

Begin om jezelf te dwingen om op te staan op een bepaald moment. Als het mogelijk is een vaste tijd. Neem een ontbijt en bakkie koffie of thee. Daarna mag je iets doen wat je leuk vind, geeft energie. Wissel het af met iets wat je niet leuk vind, want dan voel je opeens je vermoeidheid. Blijf deze wisseling de hele dag volhouden. Ga overdag als het even kan niet slapen, dan slaap je 's nachts dieper en rust je beter uit. Ook een simpele wandeling geeft energie, het hoeft niet ver te zijn, maar probeer je grenzen te verleggen door iedere dag iets verder te gaan, maar bedenk wel dat je ook terug moet. Weet niet hoe oud je ben en in welke werkkring, want soms een andere werkkring zoeken doet wonderen. Er is misschien weer een grote uitdaging en ik kan je verzekeren: Dat geeft enorm veel energie. Toegevoegd na 13 minuten: Natuurlijk moet je niet je lichaam uitputten en zelf duidelijk je grenzen voelen en aangeven naar anderen. Alleen door proberen je grenzen te verleggen kun je misschien weer meer energie opdoen, zodat je een andere keer iets wat langer volhoud. Maar als je de grens te ver leg, zul je 2 stapjes terug moeten om weer vooruit te komen

Bronnen:
Eigen ervaring

Mijn antwoord hoeft eigenlijk niet vreselijk veel woorden te bevatten. Als hooggevoelig persoon heb je meer tijd nodig alle indrukken te verwerken. Dit kost meer energie, omdat je ervaringen veel intensiever voelt dan anderen. Dus je vermoeidheid is te verklaren. Mijn advies: Vitamine B complex: http://www.mannen-gezondheid.com/vitamine-B.html Magnesium tabletten:http://www.bloem.net/magnesiumbalans Hopelijk kan je hier wat mee!

Het kan ook nog zo zijn dat je vaak in een omgeving verkeert waar de hoeveelheid (gepulste) straling te hoog is. Ik ben niet hooggevoelig maar ik wordt wel doodmoe van een dect telefoon bijvoorbeeld in mijn directe nabijheid. Je zou eens kunnen kijken op de site van stichtingEHS.nl hier staan de verschillende symptomen welke veroorzaakt kunnen worden door deze straling (overigens ook andere draadloze apparaten kunnen hiervoor zorgen; mobieltjes, draadloos internet, printers, babyfoons, alarminstallaties, of een gsm - of umts mast op 300 meter) Zorg in voor een goede nachtrust zonder deze draadloze zaken, zodat je lichaam in ieder geval 's nachts weer kan herstellen en tot rust kan komen. De digitaal gepulste straling is een behoorlijke stressor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100