welke vitamines neem ik best als extra in de winter ?

ik werk s nachts en in de winterperiode voel ik mezelf soms futloos. hoe komt dit en warmee kan ik dit verhelpen volgende winter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Als basissuppletie kun je vitamine C, B-complex, D en K aanhouden. Hoewel de kans op winterse tekorten volgens de normen van de Gezondheidsraad tegenwoordig een stuk minder is door de beschikbaarheid van volwaardige voeding blijkt een aantal mensen 's winters toch een gebrek aan energie te ervaren. Dat kan duiden op een winterdepressie door gebrek aan zonlicht. In dat geval kan lichttherapie een mogelijkheid zijn. Bovenstaande suppletie zou ik dan evengoed aanhouden omdat een tekort aan met name vitamine D heel veel voorkomt, ook al zijn er vaak geen directe klachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In oeder geval goed eten en zorgen voor genoeg licht als je werkt. Kunstlicht moet in de nachtdienst een bepaalde hoeveelheid lux hebben om je slaap/wakkerritme goed te laten verlopen. Dat kun je via Gpogle vinden en kijken of je werkplek voldoet. Je kunt een eventueel tekort op je werk aanvullen met zo'n daglichtlamp van bv Philips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de winter kunnen sommige mensen behoefte hebben aan extra vitamine D. Zeker als je te weinig zonlicht op je huid krijgt doordat je binnen werkt en 's nachts werkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overdag 1/2 uurtje naar buiten gaan, ook in de winter.
Het zou kunnen zijn, dat je 's-winters een vitamine D tekort hebt.
Dit kan je door een bloedonderzoek via je huisarts na laten kijken. Er zijn vitamine D pillen in de handel, maar het lijkt me raadzaam die niet zomaar te gebruiken.
Misschien is het sowieso raadzaam in de winter even bloed te laten testen: misschien heb je een ijzer- of vitamine b tekort?
Verder: gezond eten, maar dat geldt natuurlijk altijd ;-)