Nu weet ik niet precies op welke punten je narcistisch bent, maar vanuit mijn persoonlijke ervaring zou ik je deze tips willen geven. Hoop dat je er wat aan hebt.
Probeer je bij elke situatie en bij elk gesprek te verplaatsen in de ander. Dit is niet makelijk (narcistisch of niet), maar oefening baart kunst. Desnoods doe je dit nadat je een gesprek met iemand hebt gehad. Bedenk wat die gene zou voelen door wat je zei, wat zou jij voelen als iemand tegen jou zei, wat jij tegen diegene hebt gezegd. Dit kan ook heel goed positief zijn.
Probeer andere mensen niet negatief te beoordelen maar begin het gesprek bijvoorbeeld met een compliment over het haar of kleding van de ander, als je dat echt niet kunt waarderen, kun je ook altijd iets zeggen als; wat ben je vrolijk vandaag..noemn maar iets..je zult merken dat mensen op die manier anders op je reageren en zo kom je langzaam los van het gedragspatroon wat je al die jaren hebt aangehouden.
Vaak zijn narcisten bang dat ze minderwaardig bevonden zullen worden of vinden ze zichzelf geweldig, dit zegt natuurlijk niet per defintie wat over jou, maar mocht je snel het idee hebben dat andere mensen je af keuern of af zouden kunnen vallen bedenk dan dat dat je eigen gedachten zijn en niet die van de ander.
Als je onzeker bent of bang bent dat mensen je tekort zullen doen reageer je al snel afwijzend of agressief. dat is jammer want zo krijgen mensen niet de kans om jou te gaan waarderen en krijg je altijd gelijk, terwijl dat helemaal niet hoeft.
Kleine voetnoot, laatst deed ik een test waaruit bleek dat ik erg egoistisch was, nou weet ik dat ik dat kan zijn, maar deze test sloeg echt nergens op, want tegen de tijd dat ik in die test niet egoistisch zou zijn, zpou ik mijzelf voorbijlopen en een allemans vriend zijn.
Wat ik hiermee wil zeggen, als je een test op internet of uit een tijdschrift doet betekend dit niet dat het gedrag wat in die test beschreven wordt jou als persoon definieert. Bij een verkeerde vraagstelling kan iedereen eruit komen met vervelende eigenschappen, want die heeft ook iedereen. daar staan vaak een hele hoop positieve tegenover.
En de beste methode is nog altijd om je positieve eigenschappen te versterken, en de negatieve niet groter te laten worden dan ze zijn.
Narcisten zijn trouwens hele goede bedrijfsleiders, want daar heb je dat wel weer een beetje voor nodig.