Wat kan je doen om je narcisme te verminderen?

Ik heb een test gedaan waaruit kwam dat ik de neiging heb tot narcisme. Hoe kan ik dit verbeteren en verminderen? Wat zijn mijn valkuilen waar ik op kan letten en kan verbeteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.9K

Het beste antwoord

Misschien is het een idee om je eigen prestaties eens eerlijk te vergelijken met die van anderen; presteer je echt zo goed?
Je zult ongetwijfeld mensen hebben die je prijzen, maar zijn ze ook eerlijk of hebben ze een andere reden om je te prijzen? Omdat ze om een andere reden met je om willen gaan of simpelweg geen ruzie willen.
Narcisten hebben naast die ongewenste eigenschap vaak ook wel prettige eigenschappen voor anderen; ze zijn b.v. vaak charmant of humoristisch.
Mensen zijn meestal niet 100% narcistisch en het stellen van de vraag bewijst dat je dat niet bent.
Sterkte, want het is niet gemakkelijk, maar het feit dat je je ervan bewust bent scheelt een jas en bedenk dat andere mensen ook altijd wel wat hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

het makkelijkst is het, als je iemand om je heen hebt, die je af en toe op je plaats kan zetten, als je doorslaat in je gedrag. moet dus wel iemand zijn, waarvan je kritiek kan verdragen. familie of goede vrienden.
12 jaar geleden
Alle spiegels uit je huis halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer te denken over het feit dat andere mensen net zo goed zijn als jou, misschien nog beter. Probeer hier dagelijks een paar minuten over te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie het in de eerste plaats als een positieve eigenschap,omdat het geen zin heeft negatief over jezelf te gaan denken.het is maar een gedeelte van je eigen ik.geniet ervan.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Nu weet ik niet precies op welke punten je narcistisch bent, maar vanuit mijn persoonlijke ervaring zou ik je deze tips willen geven. Hoop dat je er wat aan hebt.

Probeer je bij elke situatie en bij elk gesprek te verplaatsen in de ander. Dit is niet makelijk (narcistisch of niet), maar oefening baart kunst. Desnoods doe je dit nadat je een gesprek met iemand hebt gehad. Bedenk wat die gene zou voelen door wat je zei, wat zou jij voelen als iemand tegen jou zei, wat jij tegen diegene hebt gezegd. Dit kan ook heel goed positief zijn.
Probeer andere mensen niet negatief te beoordelen maar begin het gesprek bijvoorbeeld met een compliment over het haar of kleding van de ander, als je dat echt niet kunt waarderen, kun je ook altijd iets zeggen als; wat ben je vrolijk vandaag..noemn maar iets..je zult merken dat mensen op die manier anders op je reageren en zo kom je langzaam los van het gedragspatroon wat je al die jaren hebt aangehouden.

Vaak zijn narcisten bang dat ze minderwaardig bevonden zullen worden of vinden ze zichzelf geweldig, dit zegt natuurlijk niet per defintie wat over jou, maar mocht je snel het idee hebben dat andere mensen je af keuern of af zouden kunnen vallen bedenk dan dat dat je eigen gedachten zijn en niet die van de ander.
Als je onzeker bent of bang bent dat mensen je tekort zullen doen reageer je al snel afwijzend of agressief. dat is jammer want zo krijgen mensen niet de kans om jou te gaan waarderen en krijg je altijd gelijk, terwijl dat helemaal niet hoeft.

Kleine voetnoot, laatst deed ik een test waaruit bleek dat ik erg egoistisch was, nou weet ik dat ik dat kan zijn, maar deze test sloeg echt nergens op, want tegen de tijd dat ik in die test niet egoistisch zou zijn, zpou ik mijzelf voorbijlopen en een allemans vriend zijn.
Wat ik hiermee wil zeggen, als je een test op internet of uit een tijdschrift doet betekend dit niet dat het gedrag wat in die test beschreven wordt jou als persoon definieert. Bij een verkeerde vraagstelling kan iedereen eruit komen met vervelende eigenschappen, want die heeft ook iedereen. daar staan vaak een hele hoop positieve tegenover.
En de beste methode is nog altijd om je positieve eigenschappen te versterken, en de negatieve niet groter te laten worden dan ze zijn.
Narcisten zijn trouwens hele goede bedrijfsleiders, want daar heb je dat wel weer een beetje voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch moet je niet overdrijven. Ernstig narcisme is een stoornis. Een narcistische 'leider' is goed in het scrupuleus saneren van een bedrijf. Maar uit onderzoek blijkt, dat ze niet beter leiding geven dan een ander. Daar zit blijkbaar een groot misverstand.
http://www.eur.nl/nieuws/agenda/detail/article/28643/
Narcisme komt voort uit onzekerheid.
Probeer onder ogen te zien waar je bang voor bent. (faalangst, verlatingsangst?)
Als je ook perfectionistische trekjes vertoont kan je d.m.v therapie leren om in te zien dat je zonder al het streven en de hoge lat ook goed bent zoals je bent.
Je moet leren dat het geen zin heeft om iets te willen worden wat je niet bent en dat je met jezelf beter voordoen dan je daadwerkelijk bent alleen maar jezelf voor de gek houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees eens van Ingeborg Bosch "de herontdekking van het ware zelf", met name de eerste hoofdstukken, met focus op "valse macht". Ook op de site is eea te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast de tips over dingen die je aan jezelf kunt veranderen wil ik nog even toevoegen dat je misschien kunt accepteren dat niet alles goed gaat en dat niet alles goed hoeft te gaan.
Dit kan helpen in de omgang met anderen. Je ziet dat mensen bepaalde dingen verkeerd doen, verkeerde besluiten nemen (kunnen hele kleine dingen zijn). Je eerste neiging is waarschijnlijk dat je die persoon wilt verbeteren/erop wijzen het anders te doen omdat jij het beter weet.
Dit niet doen, ookal heb je die neiging. Het wekt irritatie op bij andere mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Psychiater heeft eens gezegt dat iedereen wel iets van een gedragsprobleem/stoornis in zich heeft.Maar als je er zelf of je omgeving er geen last van heeft dan hoeft je daar niks mee.Is dat wel het geval dan zou je eens een afspraak met een Psycholoog of een andere gedragsdeskundige kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ helemaal waar. Een stoornis is eigenlijk niks meer dan een verergerde vorm van menselijke trekken.
*Leer je eigen fouten toegeven. Een sorry doet zo veel!!
*Leer waarlijk luisteren naar een ander... iedereen is een leerling, iedereen is een leraar
*Leer je naast iemand te plaatsen, niemand is meer dan jij, niemand is minder dan jij.
*toon echte belangstelling en ook blijvend.
*Bedenk dat wat je zaait, je ook zult oogsten. Wil je liefe? geef dan liefe. Wil je respect? geef dan respect. Enzovoort. Alles waaraan jij je irriteert is een spiegel van jou. Dat ligt niet aan die persoon maar zijn jouwe gedachten waar jij actief wat aan zal moeten doen. Welke persoon in je leven jij ook zult tegenkomen,: zolang je dat stukje niet hebt opgelost zul je het tegen blijven komen.

Ook een narcist is van oorsprong een goed mens van binnen. Als jij leert begrijpen waarom jouw ouders jou zo behandelden en andere mensen om je heen, dan kun je dat naast je neerleggen en dichter bij jezelf komen., Deze nare kanten zul je dan meer accepteren, waardoor je ze zult loslaten en dan heeft het geen waarde meer. Dan zul je je gelukkiger en minder onzeker voelen en steeds meer lieve bijzondere mensen aantrekken die dan ook in je leven zullen blijven...

Amen...

Toegevoegd na 2 minuten:
Tot slot nog mijn complimenten dat je je zo kwetsbaar op durft te stellen. Vele narcisten zullen nooit zo ver komen als jij nu al hebt gedaan. Dit hier vragen alleen al is een overwinning op jezelf. Voor zover er al van strijd gesproken moet worden.