Als de diagnose PTSS heb, heb dat voor al je trauma's?

Ik heb zelf de diagnose PTSS ivm een aanranding. Maar ik heb meerder trauma's. 'Los' ik die ook op de PTSS manier op? Heb je alleen PTSS voor 1 trauma en kun je met andere trauma's wel normaal aan? Hoop dat jullie dit snappen dit is nog al moeilijk uit te leggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Allereerst bedankt voor je reactie bij mijn vraag (bij reacties).
Hartstikke goed, dat je EMDR gaat doen; ik heb er hele goede ervaringen mee (ook meervoudige PTSS).
Misschien is het een idee, om de andere trauma's mee te nemen in een later stadium, maar dat moet je natuurlijk met je therapeut bespreken. Het is mij aangeraden alle trauma's met EMDR te behandelen.
Maar het lijkt me logisch, omdat je dat hebt besproken, dat je eerst met deze begint, en dan daarna de andere.
Ik wens je heel veel succes!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In tijden dat je slechter in je vel zit, dus meer last hebt van je PTSS zal je andere trauma's opspelen. Pak je PTSS aan, zodat je beter in je vel komt te zitten en minder last ervan hebt, zal je ook minder last hebben van je andere trauma's. Die kan je dan ook beter handelen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PTSS is een angststoornis. Iemand met deze stoornis herbeleefd de gebeurtenis (trauma). Ook kan er sprake zijn van hallucinaties, dromen en psychisch of fysiologisch lijden bij situaties die symbool staan voor de gebeurtenis of weer terug leiden naar de traumatische gebeurtenis. Mensen die in het leger hebben gezeten hebben veel nare dingen zien gebeuren en dus meerdere gebeurtenissen herbeleven. De diagnosticering van PTSS is algemeen en dus niet aan de hoeveelheid trauma's gebonden.

Of je andere trauma's op dezelfde manier kan verwerken hangt ervan af welke behandeling je ondergaat. Er zijn cognitieve behandelingen, praatgroepen en biologische therapieen (medicijnen). Ik stel voor dat met een therapeut te bespreken.