heeft iemand ervaring met de volgende mendicijnen,haldol en zoloft?

Ik met zoloft en haldol gaan slikken is het advies heeft iemand ervaring met deze medicijnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij twijfel vraag een second opinion bij een arts .

Het beste antwoord

Indirect heb ik er ervaring mee. Haldol is een medicijn TEGEN psychotische verschijnselen. In weerwil tot wat er hierboven wordt beweerd staan hallucinaties juist niet in de omvangrijke lijst van mogelijke bijwerkingen, waadoor het middel enigszins berucht is. Dat is deels wel maar zeker niet helemaal terecht. Bij correcte indicaties en gebruik is het een prima middel om psychosen te behandelen. De slechte naam, weet ik uit eigen ervaring, is deels ontstaan door onjuist voorschrijven.

Zoloft is een SSRI, een selectieve serotonine heropnameremmer, een middel tegen depressies. Het is als het ware een antagonist van haloperidol, waarvan het ontstaan van depressies een bijwerking kan zijn.

Van een doorgewinterde psychiater, expert op medicamenteus gebied, heb ik jaren geleden geleerd dat je wantrouwig moet worden als het ene (therapeutische) medicijn de bijwerkingen van een ander middel moet tegengaan. Haldol (stofnaam haloperidol) is al bijna een halve eeuw een veelgebruikt en effectief middel om flinke psychosen te behandelen, zowel acuut acute als chronische. Een alternatief voor Haldol kan Zyprexa (olanzapine) zijn maar ook bij psychofarmaca is het vaak een kwestie van proberen wat het beste bevalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ervaring van andere gebruikers van deze medicijnen zij te vinden op de website http://www.mijnmedicijn.nl.

Gemiddelde ervaring met Haldol (haloperidol);
http://www.mijnmedicijn.nl/psychose-schizofrenie-antipsychotica/haldol.aspx

Gemiddelde ervaring met Zoloft (sertraline);
http://www.mijnmedicijn.nl/depressie-antidepressiva-ssri/zoloft.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je aanbevelen het boek "Medicijnen"" van Paul, kan even niet op zijn achternaam komen, hij is getrouwd met Marion Bloem.
Haldol is rotzooi, dat weet ik wel, uit ervaring in de zorg.
Het wordt gegeven als rustigmaker, maar mensen gaan erdoor hallicuneren en worden er soms psychotisch van.

Toegevoegd na 4 uur:
Inderdaad Flor, van Ivan Wolffers. Hij geeft, ontdaan van farmaceutische sprookjes, zijn bevindingen over alle medicijnen, op een zeer begrijpelijke manier.
Het is hallucineren en niet hallicuneren, sorry.
Dank Flor, ik was zelfs nog te lui om naar de boekenkast te lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt denk ik Ivan Wolffers ;)
En inderdaad... Haldol staat bekend om hallucinerende eigenschappen.
Ik heb jaren geleden Haldol gebruikt maar ik merkte er totaal niets van en ik had een hoge dosering. Ik had dus helemaal geen bijwerkingen maar ik heb er ook geen profijt van gehad. Ik heb toen echter wel gehoord van iemand die ik goed kende dat hij door Haldol ernstige zelfmoordgedachten kreeg. Na het stoppen van de Haldol verdwenen die gedachten weer. Ik kan echter natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat de Haldol de oorzaak van die zelfmoordgedachten was.