Hoe kom ik van mij fobie voor BALLONNEN af?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik ben al van jongs af aan vreselijk panisch voor de knal van een ballon. Vooral het 'onverwachte' maakt me hysterisch. Als ik op een feestje ben met ballonnen ben ik voortdurend aan het scannen waar de ballonnen liggen en heb dan het liefst continu m'n vingers in m'n oren. Ik heb zelf een peuter en kom steeds vaker in aanraking met ballonnen. Wat moet ik doen om van mijn angst af te komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
8.2K
capthavoc
13 jaar geleden
waar ben je dan precies bang voor ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor ballonnen bedoel je?
capthavoc
13 jaar geleden
heb je het ook met bijvoorbeeld vuurwerk ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, alleen vuurwerk is op een gegeven moment continu waardoor ik er niet meer van schrik. Ballonnen knappen altijd op een onverwacht moment waardoor ik er vreselijk van schrik. Nu ben ik vaak voor het echte 'schrik-moment' al van streek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
obie is een groot woord, maar ik heb ook een typhushekel aan (knallende) ballonnen ; ben blij dat mijn kinderen die leeftijd dat ze zowat elke week met een ballon thuis komen inmiddels gehad hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met deze fobie!

Het beste antwoord

Zelf had ik een ontzettende maar echt ontzettende fobie voor spinnen. Ik had er zoveel last van dat ik heb besloten om in therapie te gaan. Gewoon omdat ik het zat was dat ik er zo bang voor was. Ik dacht ik kom daar nooit van af! Wat ze toen hebben gedaan is confrontatietherapie. Niet weglopen van de spin (ballon), door de angst heenzetten. Wat gebeurt er met de ballon als deze knapt, wat kan er met jou gebeuren als deze knapt. Mij hebben ze geconfronteerd met de spin. Stap voor stap. De confrontatie aangaan met de ballon, en door die angstzone heengaan. Niet je oren dichtdoen. Niet weglopen van de angst.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dit word ook wel exposure genoemd. Je doet datgene waar je zo bang voor bent. Je gaat over je angstgrens heen, en beseft dan dat er eigenlijk niks gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
waar ( en bij wie ) heeft u deze therapie gedaan als ik vragen mag ? wij zijn al jaren opzoek
Antoni
4 jaar geleden
@ChaSYAn, de vraag is meer dan acht jaar geleden gesteld en beantwoord. Het is mogelijk dat de originele antwoordgever (Joni) de vraag van je reactie niet beantwoordt. Ik wil er graag op reageren. Ik vermoed dat je huisarts je kan doorverwijzen naar een therapeut of psycholoog die je hiermee kan helpen. Maak dus een afspraak bij je huisarts.

Andere antwoorden (4)

Misschien is het een idee om samen met je peuter een ballonnenfeestje te houden. Je blaast een aantal ballonnnen op (voorzichtig) en gaat dan samen bedenken op welke manier je ze kunt laten knallen. Met een schaar, een naald, een speld, of wat dan ook. En dan ga je, ook weer samen, uittesten wat de beste methode is. En als het lukt om de ballon te laten knallen, dan begin je te springen en juichen: hoera, het is ons gelukt! Door er op een manier mee bezig te zijn dat het iets leuks is voor jou en je peuter kun je hopelijk over je angst heenstappen. Zo'n harde knal is het toch helemaal niet.....
Amadea
13 jaar geleden
Je kan het beste oefenen met ballonnen. Je zou het ook samen met iemand kunnen doen die je vertrouwt en waar je je veilig bij voelt.

Probeer eerst te wennen aan ballonnen in je omgeving,
Blaas er een aantal op. Van kleine naar grote.
Ga daarna langzaamaan knallen. Begin met de kleinste ballonnetjes.
Kleine stapjes nemen en merken dat het wel meevalt als er een klein plofje is. Let wel, het is normaal dat je een beetje schrikt, dat doet iedereen.

Je weet nu dat ballonnen niet zomaar knappen en je bent een beetje gewend aan de knalgeluiden.
Laat een vriend nu een ballon knallen tussen 10 en 30 seconden nadat je een seintje hebt gegeven. Probeer ondertussen zo veel mogelijk te ontspannen.
Als je deze stappen rustig kan doen, ben je een heel eind op weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
jammer dat je het hier schrijft of het JOUW tekst is terwijl het letterlijk uit een doktersforum komt. http://www.dokter.nl/index.php/Over-Dokter.nl/215193-ernstige-angst-voor-knallen/Page-2.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Linkje vergeten bij te zetten, kan gebeuren. Doe ik anders altijd, en dat kan van velen hier niet gezegd worden....
Stel jezelf de vraag wat er kan gebeuren als er een ballon knapt. En geef jezelf dan antwoord. Herhaal dit regelmatig, bijvoorbeeld als je met je kind naar een kinderfeestje gaat of als je ergens anders naartoe gaat waar je ballonnen kunt verwachten zoals een braderie.
Je weet heel goed dat er niets gebeurt als er een ballon knapt maar op een gegeven moment heb je die fobie ontwikkeld. Door jezelf in te prenten dat er niets bijzonders gebeurt als er een ballon knapt gaat je onderbewustzijn daar in geloven en raak je de angst kwijt. Je kunt natuurlijk daarnaast, zoals anderen hier al zeggen, oefenen met het laten knallen van ballonnen. En je kunt misschien e.e.a. met elkaar combineren. Dus jezelf eerst de vraag stellen wat er kan gebeuren als die ballon knapt, dan jezelf antwoorden dat er niets bijzonders gebeurt en vervolgens een ballon laten knappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heyy ik heb ook een hele erge ballonfobie gehad. Zo erg dat mijn ouders mij opgegeven moment me op therapie hebben gezet, hier begon ik met plastickzakjes dat iemand die opblies, en diegene kwam dan steeds dichter bij. Toen ik dat niet meer eng von gingen we steeds meer proberen dat ik ze zelf opblies. Toen ik dat niet meer eng vond moest ik ze gaan knallen. Opgegeven moment werd dit leuk! We hebben daarna hetzelfde gedaan met ballonnen, ik vind ballonnen nog steeds niet echt fijn. Maar ik steek niet meer m'n vingers in m'n oren en begin ook niet meer te huilen,

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groetjes,
Charly