als je geheugenverlies hebt aan je kort termijn geheugen komt die geheugen wel nog terug

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Antwoorden (4)

Dat is vooraf niet te zeggen, Ik ken iemand die in coma heeft gelegen, en toen ze bijkwam echt haar horte termijn geheugen kwijt was. Het is wel behoorlijk teruggekomen, maar niet helemaal (buitenstaanders merken het amper).
Maar het gebeurt ook dat het helemaal niet terug komt, er is eigenlijk niets zinnigs over te zeggen ben ik bang
13 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de oorzaak. Als het bv komt door stress of een depressie of door een traumatische gebeurtenis kan het prima herstellen.
Nou is het wel zo dat vanaf je 25/30e levensjaar de snelheid dat je informatie kunt opslaan en verwerken stilaan achteruit.
Er zijn wel opties als geheugentrainingen. (bv dmv een cursus)
Geheugentrainingen verbeteren het geheugen op zich niet. ze bieden/leren je strategieën en technieken aan die hen beter leren omgaan met hun geheugen, die het opnemen en/of oproepen van informatie kunnen vergemakkelijken en eventuele tekorten kunnen compenseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo, ik kreeg korte termijn geheugenverlies na een operatie die 3 uur langer duurde dan voorzien. Hierdoor moest de narcose worden versterkt en dat was dus het resultaat. Om mijn geheugen te trainen los ik veel kruiswoordpuzzels op en ik kocht ook voor een paar euro een zogezegde "braintrainer". Dat is een toestelletje dat je een hoop al dan niet eenvoudige rekenoefeningen laat oplossen tegen de tijd. Mijn geheugen lijkt stilaan te verbeteren, al is het niet meer zoals voorheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om daar een zinnig antwoord op te geven, geef je te weinig informatie.

In sommige gevallen kan het geheugen terugkomen.
In andere gevallen bvb bij de ziekte van Korsakov komt het kortetermijngeheugen niet meer terug.

Alles opschrijven van minuut tot minuut kan een hulpmiddel zijn, maar niet als je dan niet meer weet waar het lijstje gebleven is.
Nieuwe informatie wordt niet meer opgepikt, al doe je nog zo je best.