Bij jezelf blijven staat voor mij voor:
- je eigen grenzen stellen, accepteren en bewaken, zowel naar jezelf als naar anderen toe
- accepteren en aanvaarden wie je zelf bent
- je eigen verantwoordelijkheden nemen, zowel naar jezelf als naar anderen
Ben je dan gelukkig?....
De vraag is dan: wat is gelukkig zijn?
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluk_(emotie)
"Geluk (emotie):
Geluk (of gelukkig zijn) kan gedefinieerd worden als het tevreden zijn met de huidige levensomstandigheden of met het leven zoals zich dat nu presenteert. Hierbij kunnen er diverse positieve emoties aanwezig zijn, zoals vreugde, vredigheid, ontspannenheid en vrolijkheid. Gelukkig zijn is het tegengestelde van ongelukkig zijn, wat bestaat uit een gevoel van ontevredenheid, en vaak samengaat met depressie, overspannenheid, woede of verdriet. Onderzoek duidt er op dat geluk voor ongeveer de helft erfelijk bepaald is. De rest van de verschillen wordt veroorzaakt door invloeden uit de omgeving."
Gelukkig zijn is naar mijn idee zeer subjectief: de 1 is bijvoorbeeld gelukkig met een nieuwe auto, de ander met het feit, dat hij/zij gezond is. Bovendien is gelukkig zijn meestal een momentopname.
Ik denk wel, dat het belangrijk is dicht bij jezelf te staan om gelukkig te kunnen zijn. Dat gevoel komt dan uit jezelf en is minder afhankelijk van wat er in je omgeving gebeurt.
Dan nog over jouw IT nerd: vind ik trouwens een behoorlijk generaliserend voorbeeld, maar okee....
Iemand die niet sociaal is kan wel dicht bij zichzelf staan en dus gelukkig zijn. Maar het leven is niet alleen maar rozegeur en maneschijn: dat geldt voor iedereen.
Hij/zij zou op sociaal gebied, in interactie met mensen, ongelukkig kunnen zijn.