Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe denk ik minder na?

Hallo allemaal. Ik heb een vraag maar vind het heel lastig om uit te leggen, maar ik ga t proberen! T punt is: ik denk heeeel veel na! Bij ALLES wat ik doe denk ik ; waarom doe ik dit? Vind ik dit leuk? En waarom? Dit gaat echt van bankhangend voor de tv tot sporten, werken en uitgaan! Soms gaat het zelfs zover dat ik over t leven enzo na ga denken! Ik word laat maar zeggen heel onzeker over mijn toekomst, weet niet zo goed wat ik wil, en wat ik kan verwachten. Maar daar ga ik niet te diep op in, want dan word ik gek! Maargoed, het is echt super vermoeiend, en ik weet niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan! Ik hoop dat iemand mij begrijpt, of tenminste een beetje, en tips en/of ervaringen zijn van harte welkom! Alvast bedankt hoop dat ik hier uit ga komen

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kell, laat je hier niet door die vaststellingen van obsessief-compulsieve stoornissen beïnvloeden hoor, die mensen raden maar wat er zou kunnen zijn. Niemand weet wat er nou eigenlijk zou zijn. Ik vind een dwangneurose een vrij heftige conclusie. Het zouden wel dwanggedachten (obsessie) kunnen zijn, maar als de handelingen er niet zijn da Dat je zoveel denkt is helemaal niet gek. Het is dan wel lastig af en toe. Maar dit is wel af te leren. Misschien niet zelf, maar wel met hulp. Ga gerust langs de huisarts en leg je probleem daar neer! Die hebben echt wel tips daarvoor. Ik kan je hier wel verhalen gaan vertellen over jezelf afsluiten en je gedachten leeg maken. Maar het is juist de kunst om daar zelf achter te komen. Ik kan je wel wat tips geven waarmee je kan beginnen. Ga midden in een ruimte staan, zonder geluid om je heen. Sluit je ogen en zorg je voeten paralel staan met je schouders, zodat je stevig, geaard staat. Teken in gedachte een cirkel om je lichaam heen en een cirkel om je hoofd. Sluit beide cirkels. Zeg tegen jezelf, als de cirkel open staat ben ik vrij om te denken en te doen. Wanneer ik de cirkel sluit, heb ik een rust moment, denk ik niet meer, doe ik niks meer. Even totale ontspanning. Je moet jezelf wel een beetje overtuigen hiermee. Verder zou mediteren misschien wel een uitkomst voor jou kunnen zijn! Of yoga! Succes ermee, en belangrijk: blijf bij jezelf! Verdeel je energie.

Een mens is altijd met denken bezig. Je bent altijd bezig met keuzes maken. Daar kom je echt niet onderuit.

las een half uurtje piekertijd in

n een vorm van dwangneurose zijn. Dit kan komen door te perfectionistisch willen zijn maar ook bv omdat je er een soort veiligheid uit haalt. Heb je er ook dwangmatige handelingen bij? bv het licht moet 2 keer aan en uit of je moet links om de tafel ,of meerdere keren moeten voelen of de deur wel dicht is, ik noem maar wat. Als dit het geval is dan is het bij gezonde mensen vrijwel altijd een tijdelijk iets, als het wel blijft lijken het op verschijnselen van een obsessieve-compulsieve stoornis (OCP) Al blijft het natuurlijk heel moeilijk om dat te kunnen beoordelen van achter een pc. Ik zou aan de huisarts een verwijzing vragen naar een psychotherapeut om daar meer duidelijk over te krijgen. Sterkte! Toegevoegd na 1 minuut: "Het kan" , zo had de 1e zin moeten beginnen :-)

Oei dat is lastig.. zo ken ik iemand heel goed, in mijn omgeving die dit ook heeft. Deze persoon heeft een intensieve psychotherapie (groepstherapie, 1,5 jaar dagvullend) gehad met goed resultaat. Hij is er een mooier persoon door geworden! Het is erg stressvol voor jezelf. Neem op tijd een psychiater bij de arm. Succes!

De eerste stap is al gezet, je bent je nl bewust van je eigen denken! Om het denken te minderen kun je gaan mediteren of yoga. Wanneer je wat geoefend bent, zul je stilte in je hoofd gaan ervaren. Het vergt tijd en doorzetting (persoonlijk vond ik het erg vaag en zweverig). Nu vind ik het heel prettig en ervaar ik minder stress en onrust. Als meditatie kun je kiezen voor een geleide meditatie (dan worden er dingen verteld) je kunt ook naar muziek luisteren bv mahanta das, deva primal (gayatri mantra).

Let wel, ik ben GEEN psychiater maar als ik je zo voor me zie denk ik ook dat je te weinig geniet van de dingen om je heen omdat tussendoor elke keer die gedachtenstroom er tussen komt. Als je daar iets in herkent zou je kunnen overwegen DAT eerst aan te pakken voordat je jezelf in zware therapieen stort. Ik denk daarbij aan iets als "mindfulness" of iets dat er op lijkt. Ik stel me zo voor dat als je meer kunt onspannen en genieten van het hier en nu, het denken (en vooral piekeren) af zal nemen. Er is trouwens helemaal niks mis met dingen overdenken, er moet alleen ook ruimte zijn voor iets anders en er moet ook ruimte zijn voor "niks"

Ik begrijp je erg goed. Zelf heb ik ook last van een obsessieve-compulsiefe stoornis, en ik heb altijd bij alles wat ik doe meerdere meningen, meerdere ideeen, en meerdere vragen aan mezelf. Soms word ik er knettergek van. Ik heb een tijdlang in de sportschool getraind, yoga gedaan en gemediteerd (wat ik nu nog steeds doe). hierdoor werden mijn gedachten altijd rustig, en na enige tijd dacht ik als het ware "niet meer na". Ontspannen, zal ik dus zeggen... hoe is voor ieder mens anders. sterkte

Yes, wees blij! Je bent intelligent! Daarom zoek je overal in. Je zoekt reden van bestaan etc. Je zal niet overal een antwoord op weten, bekend gezegde hoe meer je weet des te minder je weet. Af en toe loslaten je gedachtes. Enne je klinkt jong en wat onzeker maar positief benaderen en ouder worden zal je sterken en zekerder maken in de meeste gevallen.

Over het leven nadenken kan natuurlijk geen kwaad. Hoewel ik inmiddels een paar jaar meeloop vraag ik me ook nog regelmatig af waaraan ik mijn bestaan hier te danken heb en of er misschien een min of meer nuttige invulling van verwacht wordt. Maar bij jou is dat kennelijk een eigen leven gaan leiden. Ik denk dat je moet proberen om ankertjes, rustpunten te vinden. TV, sport, uitgaan en werken zijn allemaal nogal jachtige bezigheden, al hang je erbij op de bank. Ken je mensen in je omgeving waarvan je rustig wordt? Zoek eens wat vaker hun gezelschap. Meditatie is al een paar keer genoemd. Er zijn vele methoden. Probeer er een te vinden die jou bevalt. Ga eens een stuk op de hei lopen en doe die kudde Schotse Hooglanders de groeten van me. Heb je een hond? Ga er dan regelmatig mee naar buiten. Het beestje zal je er dankbaar voor zijn. Het zijn geen oplossingen maar je moet tenslotte ergens beginnen.

Nadenken is een zeer goede bezigheid, maar piekeren (overdreven nadenken) en je te druk over dingen maken is meestal helemaal niet nodig. Je bereikt daar ook niets mee, behalve dat je niet goed in je vel komt te zitten. De meeste mensen denken elke dag zo'n 95% dezelfde gedachten als de dag ervoor. Als dat piekeren is dan blijft dat ook zo tot er iets gebeurd. Het verdwijnen van piekeren kan op een natuurlijke manier gaan of door een heftige gebeurtenis of omdat je zelf actie onderneemt. Bij de eerste twee oplossingen kan het van weken tot maanden tot jaren duren. Bij de derde oplossing als je zelf het heft in handen neemt zal je zien dat je piekeren om nutteloze zaken verdwijnt en je leven tig keer fijner wordt. Zoals minion ook zegt zijn mindfullness en meditatie hele natuurlijke manieren om de patronen waarin je denkt te veranderen. Je kan zo beginnen met elke dag 2 x één minuut mediteren en dat steeds iets uitbouwen. Tot je twee keer per dag tussen de 5 en 30 minuten mediteert (langer kan natuurlijk ook). Net hoelang jij fijn vindt. Mindfullness is het accepteren van dingen zoals ze nu zijn zonder te oordelen. Dat kan je bijvoorbeeld doen door als je de afwas doet te gaan letten op wat je voelt als je handen in het water zitten. Dus als je één korte (of lekker lange) activiteit per dag uitzoekt om mindfullness uit te voeren dan zal je merken dat het anders voelt. Zie de links hieronder voor een een helderdere uitleg en oefeningen. Uitleg over mindfullness: http://bit.ly/hmLuXF Uitleg over meditatie: http://bit.ly/igCOsy Naast meditatie en mindfullness is er iets dat nog beter werkt om van piekeren af te komen en het is dan ook een goede aanvulling op..... Het is een oefening die je alleen wat tijd kost en die erg grappig is als je het een paar keer probeert. Heel kort samengevat ga je met die oefening heel bewust je pieker gedachten in de war schoppen en belachelijk maken. Daardoor kunnen je hersenen die pieker gedachten niet meer serieus nemen en zullen ze verdwijnen. Kijk dit filmpje dus en probeer telkens als je merkt dat je te veel nadenkt te doen wat gezegd wordt in het filmpje. http://bit.ly/gZKFLe Nu ik jou heb geholpen hoor ik hoor graag van je of je iets aan mijn antwoord hebt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100