Waaraan ken je verslaafd raken?

Ik weet dat je bijvoorbeeld verslaafd aan roken kan raken door de nicotine enz. Maar kun je nou bijvoorbeeld ook verslaafd raken aan lezen? Bij gamen raak je als het waren ook aan de spanning en het avontuur verslaafd. Kan dit dan ook bij wandelen? Kortom: kun je verslaafd raken aan normale dagelijkse dingen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.8K

Antwoorden (4)

Je kunt aan alles verslaafd raken: roken, drinken, eten, gokken, gamen, chatten, surfen, sms'en, tv kijken, winkelen en ga zo maar door. Zelfs aan wandelen.

Je kunt verslaafd zijn aan iets, als andere bezigheden of verplichtingen er onder lijden (nachtrust, werk, sociale contacten) en ook als je lichamelijke of geestelijke gezondheid er flink door op achteruit gaat. Als je daarbij ook zelf steeds het gevoel hebt, dat je wel wilt stoppen, maar dat je dat toch niet doet of kunt, dan ben je meestal verslaafd aan iets.

Meestal wordt het woord "verslaafd" gebruikt, als je iets doet dat zonder twijfel schadelijk is. Wandelen is dan niet het eerste waar je aan denkt. Maar alles waar "te" voor staat is niet goed.

Hoewel ik niet veel mensen ken die verslaafd zijn aan wandelen, is het in theorie mogelijk dat je ook daar aan verslaafd kan raken. Je wandelt dan zoveel dat het slecht is voor o.a. je benen, en je laat door het vele wandelen andere dingen die noodzakelijk zijn, liggen. Misschien is in dat geval het wandelen nog niet zo slecht, maar wel alles wat je door dat wandelen niet (meer) doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tijd terug was er iemand die aan goeie vraag verslaafd was .
En neem ook maar eens hardlopen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verslaafd raken gebeurt door Up- of downregulatie van receptoren in het reward systeem in je hersenen. Dit systeem laat je door middel van de neurotransmitter dopamine plezier ervaren. In theorie zal iedere overmatige of onnatuurlijke stimulatie dit systeem zo verstoren dat die externe stimulans noodzakelijk wordt voor het ervaren van genot. In principe geld dit voor alle bezigheden/substanties, maar de praktijk leert dat er niet heel erg veel stimuli zijn die zoveel effect hebben dat ze blijvende veranderingen veroorzaken. Dit is mede genetisch bepaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan eigenlijk aan alles verslaafd raken. van eten tot computeren bijvoorbeeld. als je een nieuw spel hebt gekocht en je vind het zo leuk dat je het steeds wil spelen kan je er ook makkelijk verslaafd aan raken.
zo kan dat eigenlijk met alles.