Hoe kom je er ooit achter wat er mis is?

Ik heb al jaren psyschiche klachten, depressies, angst. bang om gek te worden en stomme gedachten. al veel therapie gehad maar niks schijnt te helpen. Anti depressiva slaat niet aan, 4 geprobeert.
Ook heb ik n iet echt een diagnose. Ja langdurige depressieve klachten.
Soms ben ik bang dat ik gek word en ben dan bang en angstig. Ben 25 jaar maar vraag me af hoe ik dit moet volhouden mijn leven lang. Dat trek ik niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (12)

Het klinkt misschien lariekoek voor jou, maar het beste middel daartegen is nou eenmaal jezelf niet gek maken, proberen niet te denken dat je gek word. Zoek genoeg afleiding en probeer er gewoon niet aan te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Een typisch mannelijke oplossing voor een typisch vrouwelijk probleem... Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar dit gaat niet werken. Ik las een tijdje geleden dat veel vrouwen cursussen volgen om te leren dat het zinloos is altijd maar te blijven piekeren, en om te leren meer in het "hier en nu" te leven. Eigenlijk is dat dus een cursus "leven en denken als een man".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die nooit lang depressief is geweest zou eigenlijk niet moeten reageren. Deze reactie is geen oplossing. Juist door deze opmerkingen zullen depressieve mensen zich alleen maar ellendiger voelen. Spreek zelf helaas uit ervaring. Depressie is een zieke die je alleen niet zult overwinnen. Je kunt je niet eroverheen zetten of niet aan denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En trouwens: een mannelijke oplossing voor een vrouwelijk probleem?? Wat een bullshit! Ook mannen kunnen depressief zijn. Het heeft niet met de manier van denken te maken. Het kan erfelijk zijn, door serotonine te kort, slecht werkende schildklier, trauma e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dan kan kloppen ik denk persoonlijk dat dat het beste is. Maar inderdaad depressief zijn kun je bijna niet overwinnen.
Vanaf mijn 16e of 17e ofzo hetzelfde probleem. De laatste 2 a 3 jaar gaat het iets beter. Eigenlijk vooral vanzelf, maar ook door te denken dat ik het mij verbeeld, veel met mezelf praten en ook veel andere dingen doen. Op tijd naar bed en veel sporten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij echt psychische klachten hebt zoals je beschrijft, helpt een reactie als bovenstaand jou niet! Heb je hulp? Ik heb zelf ook al jaren psychische klachten en verschillende soorten medicatie gebruikt. Bij mij hielp ook niet veel. Inmiddels eindelijk 1 die wel helpt, maar dat is dus bij iedereen anders. Ik kan mij voorstellen dat je het niet trekt als het zo doorgaat, maar blijf zoeken! Een goede psychiater kan met jou uitzoeken welke medicatie bij jou werkt. Bij sommige ziekten helpt een therapie het ook niet oplossen, maar kan je wel gesteund worden in jouw leven. Dat heb ik ook. Ik heb dysthyme klachten (oa) wat inhoudt dat ik ook steeds depressief ben. Minder hevig dat een depressie (kan het dan nog erger??) maar wel constant. Wat het dus heel zwaar maakt.
Ik ben nu bezig met accepteren dat dit dus mijn leven is. Dat is niet leuk, maar geeft wel rust. Nu zie ik soms de zon even doorbreken. Makkelijk zal jouw leven niet worden, maar daarom niet minder waardevol!

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens is inmiddels bekend dat veel psychische ziekten een gevolg zijn van de hersenen. Neurotransmitters, overactieve of minder goedwerkende hersendelen, (bij angst: amyglada en hippocampus). Het is net zo fysiek als suikerziekte!!!Daarom is er soms gewoon niks aan te doen!! Mensen die zeggen 'schouders eronder"weten gewoon niet waar ze over praten!! Het is een ziekte en daar heb je mee te dealen. Niet elke ziekte is te genezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij ben je een heel angstig persoon,zoals je weet is angst een slechte leermeester.
Antidepressiva zouden normaal gezien de angsten wat moeten onderdrukken.
Het Beste wat je met angst kan doen is het recht in de ogen kijken ,er niet voor gaan vluchten.
Angst Heeft die gemene eigenschap dat je er telkens voor op de vlucht slaat ,probeer dit te doorbreken.
Dit bovenstaand zijn tips aarzel niet om nog eens gespecialiseerde hulp te vragen ,Ik geloof dat je uit deze vicieuze cirkel kan geraken,veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik spreek uit ervaring dus ik hoop dat je mijn advies opvolgt. Zie een goede psychiater! Al ben je er bij 10 geweest ga door tot je iemand vind die weet wat er is. Ik ben depressief vanaf mijn 20e. Ben nu 26. Heb 15 psychiaters gehad tot ze het vonden. Ik heb heel veel woede in mij. Ben bezig met psychotherapie en het gaat erg goed. Tip; vraag mensen die echt weten wat depressiviteit is. De meeste mensen weten niet wat het inhoud en geven je slecht advies. Ga door zoeken! Op een keer vindt je de juiste! Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mahonnepon: ik ben het met je eens, dat Laiv een goede therapeut moet zoeken en de moed niet moet opgeven.
Je zin "Ik spreek uit ervaring dus ik hoop dat je mijn advies opvolgt" vind ik wat te dwingend overkomen: jouw ervaringen zijn die van jou en hoeven niet die van een ander te zijn of worden.
Bovendien weet hij/zij zelf heel goed, blijkt uit de tekst, wat depressiviteit is; waarom mensen spreken die dat ook zijn? Daar zie ik niet zomaar het nut van in?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is idd wat dwingend, maar met depressiviteit moet je niet rond blijven lopen. Dit bedoel ik ermee. Het is erg moeilijk om maar steeds opnieuw de mallemolen door te moeten maar een goede psychiater is niet makkelijk gevonden, maar als je deze vindt die je goed helpt verlicht dit de depressie misschien. En praten met mensen die dit niet herkennen of kennen kan natuurlijk maar het stuit vaak op onbegrip omdat mensen het Vaal niet begrijpen. Het is ook een lastige ziekte. Maar allereerst probeer ik mensen te helpen mijn ervaringen. Wat eenieder hiermee doet moeten zij natuurlijk zelf weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens verder hoor!
Meditatie en Yoga adviseer ik jou.
Stop met al die medicaties dat je gebruikt!!
Heeft helemaal geen nut kun je beter een jointje roken is minder schadelijk!
http://www.youtube.com/watch?v=qs_DuZigRzY
Bekijk anders deze site: www.stoptherobbery.com
Weet wat je eet, eet gezond, sporten,luister naar vrolijke muziek. Positief blijven denken.
Je bent op de wereld gezet om jezelf te ontdekken, we hebben allemaal obstakels het is aan jezelf om je daar overheen te zetten!
Zou zonde zijn om zo negatief te gaan denken over jezelf.....

Peace!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand zegt, dat dit levenslang zo blijft Laiv! Dat zie je op dit moment misschien zo.
Op GV kan niemand je raden: je hebt echt professionele hulp nodig. Ga voor jezelf zorgen, dat je een diagnose krijgt. Laat je doorverwijzen door je huisarts naar een goeie therapeut.
Doen!!!! Heel veel succes en sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt dus naar je zeggen uitgebreid van buitenaf laten kijken/gekeken wat je mankeert, en er een boel pillen ingestopt om er, ook weer van buitenaf, een dekentje op te leggen.
Wel eens gedacht dat de oplossing ook wel eens van binnen naar buiten gezocht kan worden?
Ga eens lekker dansen, springen, ravotten, en op zoek naar wat jij graag zou willen doen... en dat ook gaan neerzetten en gewoon 's lekker doen! Heb je wel genoeg wensen, en zo nee, waarom niet... Misschien was er wel helemaal niets mis, maar miste er gewoon iets.
Meid, je bent 25, als je lichaam gezond is, laat dat eerst eens bewegen in een richting, mag volkomen doelloos zijn. Is biodanza wat voor je?
En in de rustige momenten, probeer, al is het maar 5 minuten per dag (die heeft iedereen), rustig zittend gewoon eens aan NIETS te denken. Geen gedachten, gewoon er zijn. Je zult versteld staan hoe helend dat is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft geen verstand te hebben om op zo'n vraag, die eerder naar een noodkreet klinkt, een juist antwoord te geven, alleen een hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp alleen het eerste deel van je reactie, en zou graag ook de rest ervan willen plaatsen, maar dat lukt me nu niet want ik weet niet met wat voor een autoriteit of ervaring je deze reactie geeft, waar je mijn antwoord verwerpt. Ook aan andere motivaties schort het. Een voorbeeld met een buurman die je auto wel of niet zou repareren kan ik echt niets mee. In mijn familie en kennissenkring komt ook depressiviteit voor, aan de hand van mijn ervaringen daarmee en met de resultaten in gedachte die met verschillende professionele behandelingsmethoden zijn bereikt ("...zullen we er nóg een pilletje instoppen, mevrouwtje?") denk ik dat ik over dit ontwerp een klein beetje kan meepraten. En ik geef ruiterlijk toe, een beetje, de menselijke geest is een te groot mysterie om op basis van zo'n korte omschrijving een goede inschatting van de persoon te maken. Je laat blijken dat dit niet voor jou geldt, maar jij kan natuurlijk voorkennis hebben en bijvoorbeeld deze persoon beter kennen. Of een beroepsmatige achtergrond hebben die je in staat stelt om vanuit zo'n kort omschrijving wél een juiste inschatting te maken. In ieder geval sta ik nog steeds volledig achter dit gegeven antwoord. Een beetje lol maken en expressie, ook door een depressief persoon of een persoon met depressieve neigingen, heeft naar mijn weten (!) niemand ooit schade berokkend.
Ik nodig je uit om eens met wat voorbeelden te komen waar dat WEL het geval was.
Ook zou ik het fijn vinden als anderen hierop zouden inhaken, hier valt wat te leren, mij inbegrepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Basmeyer: depressiviteit is een zeer ernstige ziekte.
Ik heb het niet over je es een dagje of paar dagen onprettig voelen, hetgeen zeer ten onrechte ook "depressief" of "depri" genoemd wordt.
Je zegt, dat je mensen kent die depressief zijn. Dan weet je ook dat een beetje dansen, springen en ravotten niet werkt....ook niet als je therapie hebt (gehad) of pillen slikt of hebt geslikt.
Tuurlijk: lol maken is voor iedereen goed, maar depressieve mensen zijn daar absoluut niet toe in staat.
Als de vraagsteller inderdaad depressief is, dan kan haar lichaam best gezond zijn (zoals je schrijft), maar haar geest is dat niet.
Zoals jij antwoord hebt gegeven is ongetwijfeld goed en oppeppend bedoeld.... maar werkt niet voor iemand met een depressie. Het kan zelfs bagatelliserend overkomen, alsof je haar niet serieus neemt.
Ik ben het met Khepput eens.
Belangrijk is denk ik dat je een goede psychiater zoekt met wie je nou precies in kaart kan brengen welke problemen er allemaal spelen. Er zijn ook een hoop psychologische onderzoeken voor die ook een duidelijk beeld kunnen geven van wat er nou eigenlijk aan de hand is.
Als je dan eenmaal op een rijtje hebt staan welke problemen in jouw leven je leven zo ontzettend zwaar maken, kun je gaan kijken (met behulp van hulpverleners) aan welke problemen er iets te doen is en bij wie je daarvoor terecht zou kunnen.
Er is zoveel mogelijk op het gebied van psyhcologische hulp. Van gespreksgroepen, tot 1 op 1 gesprekken met een psychotherapeut, zelfs dagbehandeling en nog meer mogelijkheden.
Belangrijk lijkt mij dat je goed laat uitzoeken wat nou precies jouw problemen zijn en welke hulp daarrbij aansluit.
En pas op voor te hoge verwachtingen. Weten wat er aan de hand is is een belangrijke eerste stap maar wat daarna komt kan nog een behoorlijk zware weg worden. Daar heb je een hoop kracht en moed voor nodig.

Ik hoop echt dat dit je gaat lukkken.
Leven op deze manier lijkt mij in ieder geval verschrikkelijk.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar de huisarts en laat je doorverwijzen naar een goede psychotherapeut of psychiater. Schaam je niet. Ik denk dat je een angststoornis hebt of een andere DSM IV stoornis. Daar is hulp en goede medicatie voor en kan je op getest worden. En schaam je niet: je bent niet gek, je hersensstoffen werken alleen anders dan bij andere mensen, net als bijvoorbeeld suikerziekte etc..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben 44 jaar heb een dochtertje van 8 en zit met hetzelfde probleem!!
dus je bent niet alleen, mijn dokter heeft me aangeraden een anti psygotica te nemen, dat is het enigste dat zal helpen en ik denk daar vanavond mee te beginnen, want ik hou dit niet meer vol, deze ochtend angstig opgestaan ni te doen mijn hoofd gaat in overdrive en ja tis gelijk dat je gek gaat worden,
als je zin hebt om er over te praten doe dat! en aub ik weet pillen he, maar praat toch maar eens met de dokter!
groetjes, nadine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Check je vitamine B12. Lees de sites over B12-tekort. De kennis hierover schiet veelal tekort onder (huis)artsen.