wat is de oorzaak van voorjaarsmoeheid?

ik vind het een beetje vreemd,want in het voorjaar worden de dagen langer ,en de zon schijnt meer, waardoor er meer melatonine wordt geremd,waardoor je dus eigenlijk fitter moet gaan voelen.Heb last van voorjaarsmoeheid en ook najaars (herft)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Tijdgebonden depressies kunnen net zo diep gaan dan de niet tijdgebonden variant. Jij ervaart een voorjaarsmoeheid. Dit is een lichte vorm van tijdgebonden depressie. Er zijn een paar dingen die je kunt doen.
- bij de huisarts haal je een bloedonderzoekbriefje voor controle op je vitamine D.
-wanneer hier geen afwijking in zit kan je denken aan meer zonlicht tot je door laten dringen. Dit doe je door wandelingen of fietstochten in te plannen in je dagelijkse leven.
-wanneer dit niet afdoende is kan je aan lichttherapie denken. Dit kan door afspraken via je huisarts of door het aanschaffen van een daglichtlamp. Via onderstaande link kom je op de site van Goodlite. Hierop vind je meer informatie over lichttherapie. Een waarschuwing is wel op zijn plaats de wekker lampen van o.a. Philips zijn geen lichttherapielampen.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voorjaarsmoeheid onstaat naar alle waarschijnlijkheid door een tekort aan daglicht. Hierdoor krijgen uw hersenen een verkeerd signaal door - 'het is donker, dus tijd om te slapen!' - en beginnen direct en heel kordaat met het aanmaken van verschillende stofjes. Eén daarvan is 'melatonine' - een stofje in uw hersenen wat er voor zorgt dat u uiteindelijk tot rust komt en in slaap valt. Maar uw hersenen maken teveel van al die stofjes aan: meer dan u voor één nacht nodig hebt. En dat is de reden waarom u steeds langere nachten maakt en zich bij het ontwaken nog stééds moe voelt.

Remedies

De beste remedies zijn licht en beweging. Kunt u moeilijk naar buiten om te bewegen, probeer dan zoveel mogelijk in het daglicht te zitten. Zet uw stoel bij het raam om te lezen of lekker naar buiten te kijken. Door te bewegen verhoogt u de stofwisseling in uw lichaam waardoor u het 'teveel aan stofjes' lekker opbrandt. En zoals u weet, is regelmatig bewegen in zijn algeheel goed voor een mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitamine D tekort kan ook nog.