Hoe weet je of je in een situatie jezelf bent?

Elke antwoord of gedraging is afhankelijk van externe factoren (bijv mensen of omgeving). Hoe weet je dan toch dat je reageert zo JIJ bent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Niet alleen van externe factoren, maar ook van je eigen verleden en ervaringen.

Hoe weet je of je jezelf bent. Ik denk dat je er eerst moet achterkomen dat je niet jezelf was geweest. Dat je gedrag had overgenomen van wat je hebt aangeleerd in het verleden, of waartoe je bent gestuurd door externe factoren.
Als je eerst zo een ervaring hebt gehad, dan weet je dat ook jij het slachtoffer bent geworden van het leven en je meer gevormd bent dan dat je jezelf bent.
In de spiritualiteit wordt dit genoemd als het 'wakker worden of ontwaken'.

Je kunt namelijk alleen je werkelijke zelf vinden, als je alle andere factoren die je onbewust nadoet, of doet onder onbewuste drang, kunt weghalen.
Bij het weghalen blijft er wel een leegte over, maar die kan je opvullen door opnieuw op zoek te gaan naar jezelf. Zeg maar een nieuwe puberteit of een mid-life crisis.

Neem nu een simpel voorbeeld als met mes en vork eten. Mes rechts en vork links. Dit is je aangeleerd en in de loop der tijd een gewoonte geworden. Je doet nog steeds zoals je vroeger gevormd bent. Onbewust omdat het je vertelt is dat het zo hoort. Het is netjes om zo te eten. Ergens hoor je altijd zo een stemmetje en corrigeer je jezelf als je bijvoorbeeld slurpt. Je doet het omdat het 'hoort' niet omdat je jezelf bent. En o, o als een ander slurpt... En hoe de chinesen eten met slurpen, smakken, spugen, op de grond gooien...
Een beter voorbeeld is bijvoorbeeld autorijden. Dit wordt je geleerd en je moet het netjes doen. Daarna zal je je eigen rijstijl ontwikkelen. Dan ben je vrij om jezelf te ontdekken. Maar sommigen hebben in hun leven weinig ruimte gekregen om vrij te zijn en zichzelf te ontdekken. Dit zijn veel onder de duim gehouden. Veelal onbewust en men denkt dat ze volledig zichzelf zijn, terwijl ze dan onbewust gestuurd worden door hun verleden, ervaringen of anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi weergegeven

Andere antwoorden (5)

Vaak weet je wel of dat je jezelf bent. Als je er al bij stil staat, of kan staan, weet je wel hoe je maskers er uit zien.

Ik zou zeggen je bent altijd jezelf, het is jouw gevoel en jouw waarheid.

:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees bewust van het onderbuik gevoel.. Je gevoelcentrum zit in je buik, als je iets spannends gaat doen wordt meestal ook zenuwachtig.. Dus volg je gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent altijd jezelf; wie zou er anders de macht gegrepen hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je altijd wel jezelf bent alleen in sommige situaties pas je je aan. Je bent anders in je vriendenkring op het strand dan op een bijeenkomst met klanten ofzo. Je weet trouwens van jezelf wanneer je je eigen anders voordoet dan je bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen laten in verschillende situaties vaak een verschillend stukje van hun persoonlijkheid zien, naar gelang wat er gevraagd wordt. 'Jezelf' is geen éénduidig begrip. Zie het als een geslepen diamant met talloze vlakjes waar het licht steeds weer anders in weerkaatst. Dezelfde diamant, maar blauwe, rose, gele en witte schitteringen.
Denk eens terug aan bepaalde situaties en vraag je af of je daarin een bepaalde 'rol' speelde, of dat dit een stukje van jouw persoonlijkheid was.
Gedrag vanuit een bepaalde rol heeft vaak te maken met een imago wat je in stand wilt houden. Of dat zo zinvol is valt te betwijfelen.