Is iemand met asperger eerder geneigd tot crimineel gedrag, in het bijzonder dierenmishandeling?

naar aanleidin van een symposium over dierenmishandeling, waarin de casus werd behandeld van een jongeman uit zoetermeer.
door de jaren heen heeft hij lammetjes en geitjes doormidden gesneden, en die goed zichtbaar opgesteld.
ook schreef hij geweldverheerlijkende teksten erbij.
tussen neus en lippen werd vermeld dat deze man gediagnosticeerd was als iemand met asperer.
ja denk ik dan, misschien was hij ook verkouden.
de asperger lijkt me niet echt relevant, of zie ik dat verkeerd?

Toegevoegd na 2 dagen:
ik wil jullie van harte bedanken voor de verhelderende antwoorden!

13 jaar geleden
in: Psyche
3.3K
Kimath
13 jaar geleden
Mensen met een vorm van autisme zijn over het algemeen sterk gefocust op regels, en willen zich ook graag aan deze regels houden. Je zou zeggen dat ze daardoor minder snel geneigd zijn overtredingen en dergelijke te begaan, maar het antwoord van Marleen klopt ook wel.
Rieneke1
13 jaar geleden
ja kimath, ook zijn ze behoorlijk intelligent.
deze man vertoonde echter totaal geen inzicht in het foute van wat hij deed.
sterker nog, hij had zich voorgenomen voor z'n 30e sex te hebben.
nou was hij sociaal niet zo goed, maar hij kon wel lassen.
hij had thuis al een martelkamer ingericht.
dan moet er toch veel meer loos zijn zou je denken?
enfin, hij is op z'n 29e opgepakt, en heeft nu tbr met dwangverpleging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk er dan ook niet raar van op als het geen asperger is maar een klassieke psychopaat (die het verschil tussen goed en kwaad wel kent maar er schijt aan heeft). Sommige afwijkingen willen ook nog wel eens door advocaten opgevoerd worden als verzachtende omstandigheid. Met als ergste gevolg negatieve beeldvorming van de afwijking, die je ook heel goed kunt hebben zonder ooit te ontsporen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Kimath: dat klopt helemaal! Autisten, en zeker Aspergers, zijn JUIST hele rechtlijnig denkende mensen en leven volgens regels. Ik generaliseer enigszins, want de ene mens is de andere niet natuurlijk.
@ Rieneke: Mee eens hoor: daar zit heel veel verkeerd tussen de oortjes!
@ Marleen: een combi is heel goed mogelijk. De Aspergers die ik ken zijn zeer liefdevolle en vredelievende mensen, JUIST door het autisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb ik denk ik net de pech dat het (ex)vriendinnetje van mijn dochter en het zoontje van mijn vriendin, beiden gediagnosticeerd met asperger, toevallig best wel agressief (het meisje) en destructief (het jongetje) zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat denk ik zeer zeker!
En vooral de direct betrokkenen hebben zeer veel pech!
Ik begrijp nu ook beter je reactie op dit onderwerp.
Goede deskundige begeleiding in een zo vroeg mogelijk stadium is dan ook ontzettend belangrijk. Agressie en destructief gedrag zijn uitingen van frustratie van het onbegrepen kind. Dat is afschuwelijk en heel triest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"van het onbegrepen kind": daarmee bedoel ik, dat het erg moeilijk is voor ouders om hun kind met Asperger te begrijpen, maar ook, dat het kind zelf zich onbegrepen voelt.

Antwoorden (7)

Dat zie je helaas verkeerd.
Een van de kenmerken van Asperger, een vorm van autisme, is dat het vermogen je in te leven in de ander, voor te stellen wat of hoe de ander voelt, te denken 'voor een ander', medelijden en meegevoel in zekere mate is verstoord.
In echt ernstige gevallen kan dat dus een rem wegnemen die we normaliter hebben om dergelijke impulsen ook daadwerkelijk uit te voeren.

Dat wil natuurlijk NIET zeggen dat iedereen die asperger heeft potentieel een mishandelaar of misdadiger is of kan worden, maar wel andersom : dit soort mensen mist vaak wel een belangrijke rem, die onder andere door Asperger kan worden veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is correct dat mensen met asperger niet een ingebouwde rem hebben die ze behoedt voor wreed gedrag, maar omgekeerd hebben ze ook geen rem die ze behoedt voor rechtvaardig gedrag. Ze hebben gewoon geen sociale radar, die moeten ze met veel moeite aanleren. Daarnaast hebben ze vaak een heel erg gefixeerde interesse of hobby waar ze helemaal voor gaan.

Jongeren met asperger komen vaker in aanraking met justitie omdat ze beïnvloedbaar zijn, omdat ze niet in de gaten hebben wanneer ze hun mond moeten houden als ze aangehouden worden, omdat ze niet herkennen aan hun slachtoffer wanneer gewenste intimiteit overgaat in ongewenste intimiteit.

In dit geval denk ik dat het hier een man met asperger betreft met een gewelds-fixatie. Waar veel mensen met asperger b.v. vogelspotten of treinen of computers of religie of een beroemdheid als fixatie hebben, heeft deze man 'geweld' als hobby. Triest, en wel een heel extreem voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als antwoord op je vraag: Nee, dat denk ik absoluut niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Er is net zoveel verschil in mensen met Asperger Syndroom, als in mensen zonder. De ene "Asperger" is de andere niet. Ik zeg altijd: "het zijn net mensen", als ik weer een vooroordeel tegenkom: niemand is gelijk aan een ander. Van jou persoontje bestaat er geen tweede.
Misdadig gedrag komt voor bij mensen en autisten zijn ook mensen.
Dit verhaal vind ik weer zo eng! Niet dat je deze vraag stelt hoor ;-), maar dat er zulke vooroordelen zijn.
Dat deze jongen zeer gestoord is lijkt me duidelijk.
Onze zoon heeft het syndroom van Asperger en is juist zeer vredelievend.
Ik ben het dus helemaal eens met jouw laatste zin: het is totaal irrelevant!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik denk het niet. Een oud-collega van mij heeft Asperger en is een hele lieve meid en groot dierenliefhebber en werkt ook als assistente!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is helaas een stigma die Aspergers hebben meegekregen door bepaalde gebeurtenissen, documentaires en film en series.

De media dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 van de bekendste personen ter wereld met Asperger is Temple Grandin. Zij werkt met dieren, kan zich heel goed in dieren verplaatsen (is daarom een specialist geworden in haar vakgebied), en heeft zelfs een aantal boeken geschreven over dieren.

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/denken-als-de-dieren/1001004002382559/index.html

Kortom, antwoord op de vraag: het lijkt me dat dit niet in het algemeen geldt (soms juist het tegenovergestelde).
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Wat je beschrijft is eerder een van de klassieke kenmerken van sociopathisch gedrag: dierenmishandeling, vaak al in de kinderjaren.
Daarbij kan iemand natuurlijk Asperger hebben, maar Asperger lijkt me niet de 'bron', de 'oorzaak' van dit gedrag.