Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Bestaat er een sporttherapie waarbij je je jeugdtrauma's en angsten op een verantwoorde manier te lijf kunt?

Over het algemeen ben ik redelijk zelfverzekerd maar als het om fysieke vaardigheden gaat, creeer ik bij mezelf al bij voorbaat een angst voor de angst. Het gaat dan om vaardigheden zoals skieën, waterskieën, schaatsen. Vorig jaar was ik op schaatsles en wilde ik mezelf bewijzen; het ging voor geen meter en het werd een mentale en emotionele strijd. Dat deed mijn zelfvertrouwen geen goed. Twee jaar terug zat ik op zo'n bananenboot en viel ik er in de eerste bocht al van af. Ik raakte ook lichtelijk in paniek omdat ik keihard in het water belandde en dan ga ik een beetje hyperventileren, terwijl ik gewoon goed kan zwemmen. Daar schaamde ik me zo voor dat ik er een angst voor ben gaan ontwikkelen voor mogelijke andere keren, bijv. stel dat ik wil leren waterskieën en ik beland in het water, hoe kom je dan met die latten weer aan de kant als het water diep is. Dat soort dingen dus. Ik kan daar eindeloos over nadenken en me zorgen maken en schamen en dat terwijl er niet eens sprake is van een cursus waterskieën. Toegegeven, ik ben een tobber en het gepieker is op zich het probleem. Aan de andere kant heb ik dat wel heel vaak als het om sport en spel gerelateerde dingen gaat. Het raakt dus ook mijn jeugdtrauma's; ik was een nogal bang, onzeker en eenzaam kind met o.a. watervrees. Ik weet dat er sporttherapieen bestaan om het algehele zelfvertrouwen op te vijzelen maar bestaan er ook sporttherapieën die dit soort jeugdtrauma's en angst voor de angst kunnen bestrijden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou je adviseren deze vraag voor te leggen aan je huisarts, die heeft wel een beeld van wat er in jouw omgeving wordt aangeboden. Misschien bepaalde fysiotherapie, misschien psychomotore therapie - je kunt allerlei richtingen op. Kijk samen wat het aanbod is en wat jou aanspreekt. Succes!

Ja volgens mij wel, ik weet alleen niet waar je die vind. De opleiding psychomotorische therapie en bewegingsagogie gaat hier volgens mij deels over, dus ik denk dat er dan ook wel therapeuten te vinden moeten zijn...

Of er een specifieke sporttherapie is weet ik niet. Maar er zijn wel vele andere therapieen om jeugdtrauma's en angsten op een verantwoorde manier aan te pakken (psychotherapie bijvoorbeeld, maar ook EMDR, Mindfulness etcetc. Legio mogelijkheden). Of je er 100% af kunt komen is weer een 2de.... Je kunt goed zwemmen schrijf je, dus dat betekent dan toch, dat je de watervrees die je noemde hebt overwonnen? Waarom dan sporten uitkiezen die je beangstigen? Ga een sport beoefenen die je leuk vindt en waar je die angsten niet hebt lijkt me. Je schrijft: dat je een piekeraar bent en ook als kind angstig en eenzaam was. Het lijkt me dan eerlijk gezegd handiger, om dat aan te gaan pakken.

Als je een hooggevoelig persoon bent en je wilt wat 'stoerder' worden op sportgebied, dan zou je je kunnen laten behandelen bij een psycholoog. Maar uit ervaring in mijn naaste omgeving, weet ik dat dat niet per se hoeft te helpen. Sporttherapieën voor hooggevoelige mensen zijn er volgens mij niet. Er zijn wel sportadviezen voor HSP-ers (hooggevoelige personen of high sensitive persons). Wat je wel kunt doen wanneer je een nieuwe sport aangaat, is jezelf goed beschermen. Bijvoorbeeld knie- elleboog- en polsbeschermers dragen als je schaatles neemt en een zwemvest dragen als je op een bananenboot gaat en idem als je gaat waterskiën (de boot komt je trouwens weer ophalen als je van je ski/skies valt (zwemvest is belangrijk), maar bij een ski-kabel moet je zelf naar de kant zwemmen en je ski/skies meenemen). Je voelt je al veiliger en meer relaxt wanneer je weet dat je weinig kan overkomen. Als je per se stoerdere sporten wilt uitoefenen, dan zou je het beste van te voren tot in de puntjes kunnen uitzoeken hoe alles te werk gaat en wat je te wachten staat. Dat zal minder spanning opleveren. De enige manier om je angsten te overwinnen is denk ik wel om die nieuwe sport gewoon te doen. Het kan meevallen, maar ook tegen (zoals toen op die bananenboot en met schaatsen). Ik weet niet of je skeelert, maar dat zou je anders eerst kunnen leren, dat is gemakkelijker dan schaatsen en je kunt het op een rustig weggetje uitproberen (met blessurebescherming). Om uit te vinden of je hooggevoelig bent kun je een testje doen: http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/100-vragen-hsp-test Ik heb ook nog even gezocht naar sporten voor hooggevoelige personen, misschien heb je wat aan de adviezen: http://melancholia.typepad.com/melancholia/2009/06/sport-en-hsps.html

De sport kan een onderdeel zijn van een benadering van jouw probleem. Ik kan me voorstellen dat daarnaast ook een vorm van coaching komt die jou leert om jouw sabotterende gedachten (mindfucks) om te zetten naar constructieve gedachten. Onder andere het principe van de RET doet dit. Concentreer je ook niet alleen op zaken waarvan je denkt dat je het misschien niet kan. Ik kan me niet voorstellen dat jij geen dingen hebt waar je wel passie, talent en vertrouwen hebt. Succes met het vinden van jouw goede probleembenadering en blijf niet in jouw eigen kringetje ronddraaien. Kijk of je je door iemand kan laten coachen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100