hoe kan je je lont verlengen?

ik vlieg nogal makkelijk uit mijn plaat, ik heb een zeer kort lontje. hoe kan je meer geduld kweken, en je lont langer maken.

Toegevoegd na 11 minuten:
het is bij vrijwel elke situatie waarin ik mij aangevallen voel, zelfs wanneer dit niet zo bedoelt is.
het is niet bij standaard personen. maar vooral wanneer ik onrecht voel, of als mijn kinderen het niet fijn hebben door de schuld van een ander. ik ben een soort van overprotective ben ik bang.
maar het is niet zo dat ik mensen of voorwerpen ga mollen :)

Toegevoegd na 11 minuten:
al tel ik tot 1000 ik kan lang zwart voor mijn ogen blijven.

Toegevoegd na 13 minuten:
ik heb een post traumatisch stress syndroom

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lont verlengen is in elk geval een heel mooie uitdrukking!

Het beste antwoord

Als het zwart voor je ogen wordt dan is het al te laat.
Je moet leren herkennen wanneer je die kant op gaat, en het dan omdraaien.

Ik gebruikte bij pubers altijd een soort stoplicht. Ze moeten namelijk eerst de verschillende gevoelens leren herkennen.
Hoe voel jij je als je op groen staat (wanneer alles dus oke is)
Hoe voel jij je als je op rood staat (wanneer je dus echt uit je pan gaat)
Hoe voel jij je als je op oranje staat (wanneer je richting rood gaat dus) Wat merk je aan jezelf.

Vooral die oranje is erg belangrijk. Want als je merkt aan jezelf dat je op oranje staat, dan kun je het ook omkeren.

Je kunt het omkeren door bijvoorbeeld een timeout te nemen. Even weg te lopen uit de situatie, even tegen een boksbal aan te slaan.
Op een gegeven moment is het mooi als het genoeg is door te zeggen dat je merkt dat je boos wordt. Mensen die jou goed kennen kun je uitleggen waar je mee bezig bent. Zij kunnen je helpen hierbij.

Het bovenstaande is natuurlijk vooral gericht op kinderen en klinkt misschien een beetje kinderachtig voor jou, maar het principe is natuurlijk voor iedereen gelijk. Leren je gevoel te herkennen.

Er zijn natuurlijk therapeuten die je hier heel goed mee op weg kunnen helpen. Dan gaat het waarschijnlijk sneller dan wanneer je het allemaal zelf probeert uit te vogelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel mooi verwoord!

Andere antwoorden (11)

Een klassieker, die werkt: leer jezelf aan, om eerst tot tien te tellen, voordat je reageert op zaken, die je doen opwinden. Dit geeft je tijd, om eerst eens na te denken. Voorkomt impulsieve reacties, waar je later spijt van krijgt.
13 jaar geleden
Zorg voor een betere nachtrust, dan kun je overdag de moeilijkheden van het leven beter aan.

Toegevoegd na 6 minuten:
En bedenk eens goed...: wat heeft dat korte lontje jou in het verleden aan positiefs gebracht? Heb je er vrienden mee gekweekt of ben je er vrienden door kwijtgeraakt??

Ga gezonder eten, dan worden je gedachten ook gezonder!
(goed bedoelt hoor, maar in mijn optiek zeker waar)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Makkelijk gezegd dan gedaan, in jou geval, misschien moet je beginnen je je levensstijl aan te passen.

Het is een kwestie van even stilstaan voordat ik mijn mond open doet, omdat vaak wordt er iets gezegd zonder bij na te denken.

Het geduld kweken kost 'veel tijd', afgezien van het feit dat het al jaren in je zit, kun je proberen om op te schrijven wat je op een dag zoal "in jou ogen" verkeerd hebt gezegd...na een +/- week kijk je wat het resultaat is, en daaraan ga je werken.

Succes en heb geduld met je ongeduld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou je graag willen helpen, maar daar heb ik waarschijnlijk te weinig kennis voor... Ik ken het probleem wel. Ik schoot ook (te) regelmatig uit mijn slof en dan ook gewoon te scherp en meer dan de situatie om vroeg. Ik was er langzamerhand van

Toegevoegd na 7 minuten:
overtuigd dat het een karaktereigenschap was.

Ik ben een jaar geleden aan mijn rug geopereerd. Ik had al 16 jaar erg veel pijn in de rug. Nu is die pijn nagenoeg geheel verdwenen en ik merk dat ik nu gewoon in een 'irritante' situatie gewoon enkele seconden meer heb om even over mijn reactie na te denken.

Waarom dit verhaal? Het kan heel goed zijn dat er iets met je is waardoor je jezelf niet die tijd geeft om naar een passendere reactie te zoeken. Wellicht heeft je PSS daarmee te maken. Je zou er eens met de huisarts over kunnen spreken.

Daarnaast kun je jezelf op rustigere momenten wellicht eens vaker afvragen of je reacties hebben geleid tot resultaat. Ik kan me voorstellen dat jij je verder opwindt en je daarmee vooral jezelf en je directe omgeving te kort doet. Misschien als je jezelf ervan weet te overtuigen dat je reactie overmatig was en je daarmee meer schade berokkend (je kinderen hoeven bv niet altijd een kwade vader te zien, ook al komt hij voor hen op!) je sneller tot inkeer gaat komen.

Het is heel vervelend, ik weet waar je het over hebt, maar ik hoop dat je jezelf in de toekomst beter in de hand weet te houden. Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek in gedachten eens een situatie op waar je heel lekker relaxed en kalm was. Waarschijnlijk komt er terwijl je dit leest al direct zo'n situatie in je op.
Je voelde je fijn, ontspannen en kalm vanbinnen.

Wie was daar bij betrokken, of was je zelf op een bepaalde plek?
Bedenk eens welke kleur hierbij hoort, of kan je een geluid benoemen wat hierbij past.

Als je in de stress schiet doe je heel even je ogen dicht, en zoek je in gedachten deze relaxte toestand op. Of je doet dit, vòòrdat je in stressvolle situaties terechtkomt, bijvoorbeeld op weg naar je schoonouders :-)

Maar ga asjeblieft allereerst professioneel aan de slag met dat post-traumatische stress syndroom van je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst: hoe lang je die lont ook maakt: als-ie aangestoken wordt, dan brandt-ie door...
Dus de vraag lijkt me meer: hoe maak ik um zo snel mogelijk uit :-)
Mijn ervaring is, dat het PSS heel goed de oorsprong kan zijn van je korte lontje. En daarvoor heb je professionele begeleiding nodig.
Dus als je die nog niet hebt gekregen, dan raad ik je aan hulp te gaan zoeken.
Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je PSS hebt, is je "korte lontje" waarschijnlijk daar een gevolg van. Er bestaan ook allerlei therapieen, bijvoorbeeld hier:

http://www.inner-wisdom.nl/nederlands/behandelingen/inner_rust_therapie/

Soms heb je gewoon wat hulp nodig om tot innerlijke rust te komen en je minder zorgen te maken of op te vreten over bepaalde zaken. Het lijkt mij, ivm je PSS een goede manier om tot jezelf te komen. Je kan hierover heel veel lezen op internet. Succes ermee, ennuh...maak je niet te druk ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, de meeste mensen met een chronische PTSS hebben last van agitatie en hypervigilantie. Belangrijk is het dus om de PTSS goed te behandelen. EMDR al geprobeerd, is echt enorm effectief. Wel eerst stabilisatie met medicatie.

Dit, de nachtmerries, slaapproblemen, de flashbacks e.d. ben je zo kwijt met het middel Topamax. Een middel met diverse indicaties. Het werkt ook bij overgewicht goed om af te vallen. Seroquel wil ook heel goed helpen: 25 tot 400 mg voor het slapen, afhankelijk van de reactie. Tenslotte nog een antidepressivum zoals Fluoxetine, Lexapro, Cymbalta.

Dosering van 25 mg voor het slapen, elke week met 25 mg verhogen tot 200 mg. Stoppen met verhogen als een bevredigend niveau is bereikt.

Daarnaast een tip van de profeet Mohammed (vzmh):

"Doe een rituele wassing: hand, mond, neus, gezicht, armen en voeten wassen".

"Als je staat, ga zitten, als je zit, ga liggen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je PTSS kan jij je in veel gevallen onveilig voelen. Ook kan je de situatie als onveilig inschatten voor je kinderen. Door jou gevoel voor onveiligheid kan je te snel in een verdedigende houding schieten. Het is mij niet onbekend.
Wat kan helpen is de situaties waarbij je te snel uit jouw slof geschoten bent voor jezelf doornemen. Wat was de trigger. Hoe voelde jij je voor, tijdens en na het voorval. In welke mate gebeurde het. Welke emotie voelde jij voor, tijdens en na het voorval.
Bij het beoordelen is het goed om het bij de basis emoties te houden. Dit zijn boos, bang, bedroeft en blij. Door rustig naar de voorvallen te kijken zal je op een gegeven moment jouw uitschieters leren beheersen. Nog een belangrijke tip: Wees niet boos op jezelf wanneer het weer eens fout is gegaan. Wees vriendelijk voor jezelf.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt kijken wat het lontje kort maakt. Dat zit in jou. de aanleiding is welliswaar buiten bemast de keuze van het korte lontje is jouw keuze en verantwoordelijkheid. Je kunt met training aanleren om andere reactiekeuzes te maken. Ik vind het dapper als je je hierin zou laten coachen. Dit is iets wat alleen moeilijk is te doen. Ik wens je minder vuurwerk toe.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie dat mensen al snel met PTSS en aanverwannten komen. Niet mijn stijl om iemand een etiket op te plakken. Is ook gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn oplossing was boksen ,dat geeft je een uitlaatklep en zelfvertrouwen waardoor je makkelijker boven zaken kan gaan staan die je anders zouden doen ontploffen
sport geeft vaak meer lucht in de kop
koop een boksbal als je er niet voor naar een sportschool kunt of wilt
maar ook hardlopen schijnt te werken