Zijn psychologische vragen geschikt voor GV?

De laatste tijd worden er naar mijn idee veel vragen gesteld over psychoses, borderline, depressie en aanverwante zaken, met name hoe moet ik handelen, wat moet ik doen. Het zijn moeilijke zaken omdat je ook niet alle ins en outs kent. Adviezen worden daarom gegeven op basis van wat wordt verteld en niet de werkelijke situatie, en zeker mensen met bepaalde ziektebeelden willen dat nog wel eens anders zien dan het werkelijk is.

Is het dan wel goed om iemand antwoord te geven puur op basis van de gegeven informatie, of moet zo iemand direct naar een professional verwezen worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.9K

Het beste antwoord

Goede vraag die ik herken. De mensen die antwoorden staan vaak snel klaar met een diagnose en bieden oplossingen. Wat ik vaak zie is dat het oplossingen zijn die bijverschijnselen kunnen be"invloeden en meestal niet gericht zijn op de oorzaak van het probleem. Eigenlijk is internet dan niet zo,n goed medium en helpt een gesprek onder vier ogen of een goed onderzoek het beste. Toch wordt de vraag gesteld en logisch wordt erop geantwoord. De vele verschillende antwoorden kunnen de verwarring groter maken. De vraagsteller moet uiteindelijk zelf besluiten om de juiste hulp aan te spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Als je de historie van GV induikt zijn alle vragen geschikt. Echter wat voor de een een zinnige vraag is, is voor de ander een onzinnige. Er zijn ook veel vragen die gesteld worden ter meerdere glorie van de vragensteller. GV is een grappig tijdverdrijf. 99% van de antwoorden kan je opzoeken op het internet. 99% van de vragen komen daar echter ook vandaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee.
Soms zijn het heel specifieke vragen die bij een arts / psychiater thuishoren, maar heel veel van dergelijke vragen gaan gewoon over gedrag dat danwel afwijkend danwel volstrekt normaal kan zijn, en daar kunnen we allemaal wel iets zinnigs over zeggen.

Daarnaast zijn er heel wat GVers met ervaring, uit de eerste of tweede hand, met veel van deze aandoeningen, en wordt er zo veel over gepubliceerd dat het ook niet moeilijk is er in zijn algemeenheid iets van af te weten, bijvoorbeeld over hoe je het beste met een bepaald type gedrag of aandoening omgaat.

De disclaimer zou voldoende moeten zijn voor de vragenstellers om te weten dat ze met lekenantwoorden hebben te doen, en op momenten dat het echt riskant is, verwijst ook zo ongeveer elke beantwoorder naar een professionele hulpverlener / arts oid.

De vragen alszodanig horen dus op GV gewoon thuis ; het is uiteindelijk aan de vragensteller te bepalen wat hij met de gegeven antwoorden en de reacties daarop doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Professionals zullen in eerste instantie ook hun handelen baseren "op wat hen wordt verteld". Het is de verantwoordelijkheid van de client, cq vraagsteller, of hij/zij de hele waarheid spreekt.

Een vraag hierover stellen op GV kan heel nuttig zijn, want wellicht zijn er op GV lotgenoten of anderen die de vraagsteller verder kan helpen. Het mag duidelijk zijn dat de antwoorden op GV meestal gegeven worden door goedbedoelende leken en men ook vaak wel doorverwijst naar een professional (arts, therapeut).

Wat de vraagsteller met de antwoorden doet is helemaal aan hemzelf en verder niet de verantwoordelijkheid van de beantwoorders. Dat moet je wel weten als je hier een vraag stelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt gebruik maken van ervaringen die anderen gehad hebben. Vaak is er ook twijfel of iets wat je voelt of beleeft wel normaal is en wat is dan eenvoudiger dan om het eens te vragen, voordat je bij de dokter zit.
Bij een goede uitleg kan je een hoop duidelijk worden.
Je ziet vanzelf aan het antwoord of het van internet afgeplukt is of een eigen ervaring is.
Bij complexe vragen wordt er meestal door de GVers aangegeven dat dit een kwestie voor een deskundige is en wij geen medischforum zijn. Zo weet je ook vanzelf dat er iets niet goed is met jouw psyche.
Niemand zal klakkeloos advies van GVers aannemen, maar een beetje info vragen kan geen kwaad.
amc
13 jaar geleden
Ik denk dat je GoeieVraag eerder moet zien als dat je je buurman of een goede vriend een vraag stelt. Dan krijg je daarop ook een antwoord. Alleen is de drempel hier wat lager. Maar met alle antwoorden die je krijgt zou je toch zelf moeten bepalen of het goed is of juist niet. Anderen zullen je daar ook bij helpen omdat er dan reacties worden geplaatst.

Natuurlijk zullen de antwoorden meer algemeen zijn en niet specifiek gericht op enige diagnose of professionaliteit. GoeieVraag kan echter wel een drempel wegnemen om juist naar een professional te stappen, een psycholoog of een therapeut. Dat wordt ook menige malen aangeraden in de antwoorden.

Ook kunnen de antwoorden je weer wat meer op de aarde zetten zodat je je eigen doemgedachten in een ander kader kan gaan plaatsen. Hoe vaak zie je dit niet gebeuren tussen vrienden en kennissen die elkaar helpen met emotionele problemen. Op deze wijze zal je GoeieVraag moeten gaan zien, niets meer en niets minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat bij alle betrokken rubrieken niet voor niets: "Neem het voorbehoud bij medische informatie in acht.
Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts."

Ik vermoed ook niet dat vraagstellers een volledige diagnose verwachten te krijgen op basis van de beperkte informatie die ze hier geven.
Overigens heb ik het idee dat de meeste antwoordgevers daar goed mee omgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik wel, als je info geeft op basis van kennis of ervaring. Wat de vraagsteller ermee doet is aan hem of haar, dat is niet de verantwoording van degene die antwoord geeft.
Maar ik ben met je eens, dat het ook best gevaarlijk zou kunnen zijn..... andere kant: in bladen, kranten op tv.... overal wordt raad en advies gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zijn vragen over psychologische zaken moeilijk te beantwoorden maar naar mijn mening is dit een laagdrempelige manier om de honger van de vraagsteller naar kennis over zijn/haar probleem te stillen. De kwaliteit van het antwoord zal de steller zelf beoordelen. En inderdaad wordt er ook door GV verwezen naar een arts. Moeten we nog op een verder kleuterniveau gaan leven en de mensen aan het handje mee gaan nemen om ze dit duidelijk te maken?

Ik denk dat het heel goed is dat iemand antwoord krijgt van meerdere mensen om zodoende er uit te pikken wat hem bevalt. Laten we hierover niet moraliserend gaan doen, want dan kan er, als dit zo door gaat, werkelijk helemaal niets meer omdat alles "te gevaarlijk" zou zijn. En tevens zou alles één grote eenheidsworst worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ik denk dat het heel goed is dat iemand antwoord krijgt van meerdere mensen om zodoende er uit te pikken wat hem bevalt."
Dat is ook zoiets: vaak zie je dat een beste antwoord wordt gekozen op basis van wat het beste aansluit bij de vooronderstelling van de vraagsteller, niet op basis van wat feitelijk het beste antwoord is ;p
Dat geldt bij dit soort vragen al helemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt helemaal Hippo, maar zo is het nu eenmaal. Het gaat erom dat de vraagsteller "verder" komt, ook als het een antwoord is dat het best past in zijn/haar straatje.
Ik ben echt blij dat ook aan dit interessegebied door de site wordt beantwoord. Het is niet zo dat alleen maar professionals alles weten. Wat nodig is zijn de mensen die hun eigen ervaringen over zichzelf en met anderen, willen uitwisselen. Psychologie leeft en ik ken en hoor heel wat over psychologen die door de zg wetenschap, de mens zelf niet eens meer zien staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk wel dat het goed is, je leest ook heel vaak dat de GVers adviseren om een gesprek aan te vragen met een psycholoog of andere medisch kundige en meestal proberen de anderwoorders juist meer antwoorden te krijgen van de vraagsteller om beter te kunnen antwoorden. Dit alles met de bedoeling de vraagsteller te helpen, zowel met medisch advies vragen dan wel zodat de vraagsteller meer inzicht krijgt in eigen probleem. Zoals hierboven al gemeld, er zijn hier ook mensen met medische achtergrond en wellicht zijn dat de mensen die de meeste antwoorden geven op dit soort vragen.
Hoe dan ook, de meeste mensen op GV willen gewoon heel graag helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat zijn de leukste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat iemand al een heel eind geholpen is door de mensen die op GV meeleven, lieve antwoorden geven, of hun eigen ervaringen delen. Zodat de vraagsteller weet dat hij niet alleen is!
Natuurlijk moeten ze in acht houden dat ze niet volledig op de antwoorden af kunnen gaan.. Maar ik denk dat ze dat wel weten, aangezien ze vaak bewust maar een deel van het probleem vertellen..