Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Online psychiatrie of face to face psychiatrie, wat is effectiever?

Dus via internet (no face to face) of in een bedrijf (face to face)? Of misschien beide gebruiken?

Toegevoegd na 3 uur:
Ik ben gister naar de dokter (huis arts geweest) en die wil me helpen, maar met psychiatrie via internet, en dat zie ik eigenlijk niet zo zitten, ik heb liever face to face hulp, dat lijkt me ook effectiever. Opzich zou ik ook allebei willen doen.

Wat is jullie idee hierover?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je behoorlijk in de knoop zit zou ik je adviseren om bij iemand op bezoek te gaan. Het is voor een hulpverlener ook belangrijk om te zien hoe jij reageert en wat bepaalde vragen voor reacties bij jou oproepen. Internet is heel afstandelijk. Ook moet je je gegevens opsturen en dan maar weer wachten totdat je antwoord krijgt. Ook denk ik dat het voor de band die je met je hulpverlener opbouwt prettiger is om iemand te ontmoeten.

Als je echt psychiatrische klachten hebt, kun je beter 'gewoon' in therapie. Online hulpverlening is toch meer voor wat 'lichtere' klachten

Online heeft zo zijn beperkingen en is misschien nuttig om je hart in eerste instantie te luchten. In een face to face setting kun je direct inspelen op de emoties, verbale en non-verbale communicatie van de persoon of personen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het klikt tussen beide partijen en dat je voor jezelf voldoende vertrouwen vindt ten opzichte van de 'behandelaar'.

Er zijn wel vormen van GGZ die online, via internet, kunnen werken. Bijvoorbeeld om matig misbruik van alcohol en drugs onder controle te krijgen. Bij dergelijke regieproblemen kan het zelfs helpen om beter controle over dat probleem te krijgen dan via direct contact met een hulpverlener van vlees en bloed. In het algemeen vind ik het aan te bevelen om dat contact IRL maar aan te gaan en zo open mogelijk over je problemen te praten. Je hebt daar wederzijds vertrouwen voor nodig maar daar kun je het naar mijn bescheiden mening gewoon over hebben en er afspraken over maken.

Ik werk in een psychiatrische kliniek: http://www.dehoop.org/26489/de-kiel.html check it out :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100