Hoe kan ik alles verwerken als ik niet meer naar een psycholoog mag?

Ik ga sinds januarie naar een psycholoog, maar ik mag nog 3x komen en dan gaan we stoppen. Ik ben het hier niet mee eens, maar dat terzijde. Ik ging erheen vanwege de vele problemen, er zijn wel dingen waar ik nu beter mee om kan gaan, maar ik heb ook al behoorlijk veel dingen meegemaakt die we in het afgelopen half jaar nauwelijks hebben besproken en heb dus eigenlijk bijna niks kunnen verwerken. Doordat ik bepaalde dingen niet verwerkt heb, kan ik bepaalde dingen niet oplossen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb jij wel echt je ziel en zaligheid op tafel gelegd?
Je moet natuurlijk zelf keihard meewerken, en niet hopen, dat een psycholoog gedachten kan lezen... (ik heb ooit één ding bewust niet genoemd tijdens een therapie, omdat ik me er té erg voor schaamde - maar dan kan je natuurlijk niet zeggen, dat je nog niet klaar bent, omdat je dus niet optimaal hebt meegewerkt, en de toegepaste therapie dus maar gedeeltelijk aan kan slaan)

Antwoorden (11)

je kunt de dingen, die je bezig houden, ook bespreken met vrienden. dat is ook een prima manier, om dingen te verwerken. je hebt niet altijd perse een psycholoog nodig.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ helemaal waar
misschien kan je wat lotgenoten vinden die je begrijpen.
op internet heb je ook veel forums over bepaalde onderwerpen,
dat je daar praat met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.
13 jaar geleden
Vraag tips en adviezen over hoe je zelf verder kunt. Want je zult nooit alles oplossen, je zult altijd problemen tegen blijven komen, de truc is dat je moet leren hoe daarmee om te gaan.
Ik denk zomaar dat je er achter gaat komen dat je veel sterker bent dan je zelf nu denkt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de problemen ook opschrijven, van je af schrijven noemen ze dat. Neem dan ook je het geschrevene mee naar de psycholoog zodat hij aan de hand daarvan misschien nog meer behandelingen voorschrijft. In ieder geval weet hij dan precies waar jij het nog zo moeilijk mee hebt. De hierboven genoemde oplossing van bespreken met vrienden kan inderdaad ook helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schrijven werkt ook goed ja. Vaak is gewoon opschrijven waar je mee zit al genoeg. Soms krijg je door iets op te schrijven nieuwe ideeën daarover. +
Misschien is die psycholoog wel heel eerlijk, en wil jou niet voor iets laten betalen voor iets, waar je niets (meer) aan hebt. Want je zit toch met een eigen bijdrage per consult, en dan heb ik het nog niet over eigen risico.

Bovendien is doorgaan met een psycholoog, die het niet ziet zitten om door te gaan, volstrekt zinloos.
Als je er absoluut van overtuigd bent, dat je meer hulp nodig hebt, dan zit er niets anders op, dan een andere psycholoog te zoeken. Dat heeft 2 voordelen: als hij/zij hetzelfde vindt, dan weet je dat je op een andere manier je problemen zult moeten aanpakken.
En als hij vindt dat hij je wel verder kan helpen, heb je wat je graag wilde. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was mijn idee ook. Die psycholoog stopt waarschijnlijk met behandelen omdat het genoeg is geweest. Het is alleen wel lastig als jij er een ander gevoel bij hebt.
Ik zou het op tafel gooien en vragen naar het hoe en waarom.
Ik vindt dit wat raar ik begrijp dat de psycholoog wil stoppen of is het de verzerkering?Als jij het idee hebt dat je nog niet alles verwerkt hebt en je wilt nog gebruik maken van de psycholoog ga dan naar de huisarts toe en vraag haar of hem om advies.Wat ik nog wel duidelijk wil maken is dat je dingen wil verwerken dat je daar niet altijd over hoeft te praten.Sommige zaken krijgen een plekje doordat het bijvoorbeeld langer geleden is dat iets is gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via de basisverzekering heb je recht op 8 gesprekken met een psycholoog. Je eigen bijdrage daarbij is € 10 per gesprek. Als het afgelopen is, registreer je dan eens bij een psychologische hulpverlenings site, dan kan je je ei verder daar kwijt. Er zijn er denk ik veel op internet. Hier heb je er alvast een:
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga al een halfjaar naar een psycholoog en heb nog geen cent hoeven te betalen, dus het klopt niet helemaal wat je zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit gaat over een basisverzekering, misschien heb je zelf een aanvullende verzekering?
zondag
13 jaar geleden
Wij hebben alleen basisverzekering en moesten dus bijbetalen.
Blijkbaar ging je naar de psycholoog om "dingen te verwerken" en is er door een bepaalde reden maar een gedeelte van je problemen aan bod gekomen. Anderzijds heb je nu dingen waar je beter mee kan omgaan, dus het heeft toch zoden aan de dijk gezet.
De vraag die hier al meermaals gesteld is, m.n. of het door de verzekering komt of door de psycholoog zelf dat je de behandeling moet stoppen, is natuurlijk cruciaal.
Bij ons in België krijg je sowieso nooit een psycholoog terugbetaald, maar in Nederland blijkbaar wel...
Als het door de verzekering is, is er de vraag of je in staat bent (en ook wil) om je eigen kosten te betalen voor deze psycholoog of een andere hulpverlener.
Als het door de psycholoog gebeurt kan ik je verzekeren dat een goede psycholoog nooit stopt met een behandeling als hij/zij denkt dat deze nog noodzakelijk is én tegelijk dat zijn/haar bijdrage je kan helpen. In dat geval zou ik de volgende drie gesprekken uitvoerig praten over je gevoel (dus het gevoel dat je heel veel dingen nog niet hebt besproken en hiermee nu geen weg kan). Als hij een goede psycholoog is, zal hij ofwel met je verder gaan (als hij denkt dat hij je kan helpen) ofwel je doorverwijzen naar een andere hulpverlenende instantie (een andere psycholoog of dergelijke). Ofwel kan hij misschien aantonen hoe je de dingen die je tot hiertoe geleerd hebt ook kan toepassen op de andere zaken (die nog niet ter sprake gekomen zijn in de gesprekken).
Aan de andere kant : psychologie is één ding ; er zijn nog een hele boel zaken die je kunnen helpen om als persoon te groeien. Psychodrama, healing, intuïtief schilderen, bio- energetica e.d. maken minder gebruik van gesprekken als techniek, maar zijn wel effectief om dingen te verwerken en sterker te worden. Dat heeft ook voordelen, omdat je met praten maar één stukje van je hersenen activeert en de andere technieken meer kans bieden om ook onbewuste drijfveren e.d. bloot te leggen en te verwerken.
De vraag is natuurlijk waar jij het meest baat bij hebt, want dat is heel individueel. Maar allicht vind je hierover een hele boel op internet, en misschien staat ook je psycholoog open om je hierover op weg te helpen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag aan je psycholoog of hij (zelfstudie) boeken kan aanraden waar je wat aan zou kunnen hebben. Bv over cognitieve gedragstherapie, kan nooit kwaad om meer te weten over je in elkaar steekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb de indruk dat je bij de psycholoog alle mogelijkheden hebt benut en langer doorgaan betekent bijna van een werkrelatie in een afhankelijke relatie terecht komen. Je bent blijkbaar klar om op eigen benen te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw psycholoog vindt schijnbaar dat je behandeling in 3 sessies afgerond kan worden. Wanneer hij je alleen heeft geleerd om de dingen die je met hem besproken hebt hanteerbaar te maken dan vind ik dat jammer. Hij had de tijd moeten gebruiken om jou te leren hoe je met ervaringen om moet gaan. Het verhaal van de vis en de hengel.
Op deze manier blijf je afhankelijk van hulpverleners. Overleg met je psycholoog en/of met je huisarts over vervolgstappen. In eerdere antwoorden heb je daar al tips over gekregen.

Ik lees in je vraag ook wel iets van afhankelijk gedrag. Niet jouw psycholoog mij jij zal met jouw verleden om moeten gaan. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen leven. Moet je voor verwerking door de gebeurtenissen heen en ze één voor één verwerken of kan je ook dingen aan de kant schuiven? Neem samen met je psycholoog door hoe je het beste ervaringen verwerkt kunnen worden. Wanneer je dit niet leert zullen er veel momenten in jouw leven komen waarop je die psycholoog nodig hebt.