Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat zijn goede tips om mijn dag en nachtritme geleidelijk aan te passen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Precies doen wat je zegt: je ritme geleidelijk aanpassen. Elke dag een kwartiertje later naar bed en eerder eruit of andersom. En als dat lukt misschien een half uur, en voor je het weet zit je op het ritme dat je wenst. Daarna is het meestal een kwestie van discipline. (Ik weet van mezelf dat ik - als ik ga slapen wanneer ik wil en opsta wanneer ik wil - dagen van een uur of 30 maak en zo dus al schuivend door de dagen rol. Als ik een vast ritme wil, is het dus een kwestie van naar de wekker luisteren...)

niet te veel gv en s'nachts

de wekker op vroeg zetten en ook echt opstaan

Wat wil je eraan veranderen? Je kan het beste een reis maken naar Australie. Op de terugweg heb je het maximale tijdsverschil. Blijf voortaan volgens dit ritme leven. Als het tijdsverschil met Australie te groot is zoek dan een bestemming dichterbij, al naargelang je je ritme wilt aanpassen. Het geleidelijk aanpassen doe je door langer of korter weg te blijven. Ik denk dat 3 maanden je wel moet lukken.

Ga iedere dag 10 minuten vroeger naar bed en zet een wekker (b.v. mobiel) en houd je er ook aan En ook weer een wekker om 10 minuten eerder op te staan.

Voorwaarts corrigeren. Steeds wat later naar bed totdat je op een gangbaar dag-nachtritme zit en dat probeer je vol te houden. Dat doe je vooral door op een vast tijdstip op te staan, ook al heb je het de vorige avond een keer wat later gemaakt. Ook een aantal andere gezonde leefgewoontes helpen, zoals lichaamsbeweging en goede voeding. Rituelen, zoals tanden poetsen, stukje lezen voor het slapen gaan etc. kunnen ook helpen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100