Als ik mijn hoofd/bril schuin houd, zie ik scherper?

Het zit zo, als ik alleen met mijn linkeroog door mijn bril kijk, en mijn hoofd 10 tot 45 graden kantel, zie ik scherper. Als ik in plaats van mijn hoofd de bril draai, zie ik ook scherper. Dit vind ik best bizar, want dat zou beteken dat het iets met zwaartekracht te maken heeft, en niet dat de bril verkeerde sterkte heeft. Op het begin had ik dit nog niet.. Met het rechter oog is hetzelfde maar dan naar rechts...

Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
6.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe lang heb je deze glazen al?

Antwoorden (4)

Onze dochter keek ook altijd schuin naar iets om het beter te zien. Ze bleek later een cilindrische afwijking aan haar ogen te hebben. Nu ze een bril heeft die de afwijking corrigeert, houdt ze haar hoofd niet meer shcuin.

Je zou bij de opticien kunnen vragen of ze eens goed naar een eventuele cilindrische afwijking willen kijken. Of dat je mogelijk eens een test laat doen door de oogarts in het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch betekent dit wel degenlijk dat je bril de verkeerde sterkte heeft, of inderdaad een eventuele cylindrische afwijking niet goed corrigeert. Of wat ook nog kan (maar minder waarschijnlijk is omdat je dit niet altijd hebt gehad): het middelpunt van je glazen zit misschien niet goed voor je ogen.

Hoe het ook zij: je bent aan nieuwe glazen toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal inderdaad zoals de voorgangers al schreven met een cilindrische afwijking te maken kunnen hebben.
Verander eens van opticien of oogarts en laat een meting doen.
Ik kwam er bij mezelf achter toen ik ooit van baan veranderde en collega's met bril, iets konden lezen wat ik met mijn nieuwe bril niet kon lezen. Ik had die bril nog maar 6 weken en hij was voorgeschreven door een oogarts.
Na een meting bij een goeie opticien kwam die afwijking boven water.
Een nieuwe bril deed wonderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zijn je brillenglazen gegarandeerd niet goed.Zit er een zgn leesgedeelte in? Dan is dat waarschijnlijk iet goed afgesteld