Ik zie licht in het donker, wat is er mis?

Hallo, Ik ben martin 18 jaar oud en ik zit nou al een paar jaar met een probleem. Alhoewel ik niet zeker weet of dit een probleem is...

Als ik s'avonds wil gaan slapen dan moet het altijd zo donker mogelijk zijn, en dat is ook zo in mijn kamer. Maar als ik dan in het donker kijk, en dat maakt niet uit of ik mijn ogen open of dicht heb zie ik allemaal lichtgevende vlekken. Ik kan me niet concentreren op 1 specifieke vlek. Daarmee bedoel ik dat als ik naar links kijk alle vlekjes meebewegen. De vlekken veranderen ook heel vaak van kleur. Dit is niet omdat ik dan moet wennen aan het donker want na een uur heb ik het nog. Ik heb hierdoor moeite om in slaap te komen en zou graag wat meer willen weten over mijn probleem en of ik er iets aan moet doen.

Ik hoop snel te horen van iemand die hier meer over weet.

Mvg,
Martin

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik ga maar eens een afspraak maken bij de oogarts dan. Ik ben wel nog steeds op zoek naar iemand die mij misschien wat meer hier over kan vertellen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
18K

Antwoorden (8)

Dit is naar mijn weten normaal (Of we hebben beide hetzelfde) Maar ook al is het pikdonker op je kamer, er is altijd wel een beetje licht wat je ogen kunnen verwerken. Dit geeft die vlekken. Als je, je daar op concentreert zie je allerlei dingen voor je. Het is niks ernstigs hoor.
Weltrusten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier nooit last van, en ken ook geen mensen die dat wel hebben, dus denk dat het verstandig is er eens met een oogarts over te praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoiets heet een fosfeen. Dat krijg je als je te lang in het ligt kijkt. Het is een soort van litteken op je oog. Het gaat vanzelf weer weg. Bij mij althans. Sommige mensen moeten een bril gaan dragen. Ik weet niet hoe het bij jou zit.

Toegevoegd na 1 minuut:
De kleuren die je ziet zijn zeker groen of blauw. Of in die richting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja de kleuren zijn groen/geel/blauw door elkaar, ik weet zeker dat het niet een vlek is van lang in het licht kijken.
Ik ben dus nog steeds op zoek naar antwoorden, toch bedankt.
Ik zie geen probleem. Als je je ogen dicht hebt, zijn de lichtindrukken nog niet helemaal verdwenen, en kun je nog kortere of langere tijd ""zien"".
Zelf heb ik last van mouches volantes, op de lens.
Je ziet dan met een beetje restlicht vlekjes die bewegen met de beweging van je ogen. Niets tegen te doen, en in daglicht niets van te merken.

Ga voor de zekerheid even langs de oogarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgensmij is het geen rare probleem ,vaak als je een klein scherp straaltje licht hebt en je kijkt erin en daarna er naast zie k ook vaak vlekjes die bewegen .En vaak als k mijn ogen sluit zie k het nog beter dus k denk dat het zo hoort..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het heel normaal is wat jij ziet.

Ik heb het ook, en de meeste mensen hebben het. Veel mensen letten echter totaal niet op wat ze zien, ze zijn als het ware ongevoelig voor zichzelf. Zij zien dit soort vlekken pas als je ze erop wijst, en als ze hun best doen. Jij bent gevoeliger / oplettender, en ziet ze dus vanzelf al.

Kijk eens op onderstaande pagina. Ik heb een engelstalige pagina voor je opgezocht, omdat de informatie die daar staat uitgebreider is dan de informatie die ik in het Nederlands kon vinden.

Als jij je voor 70% of meer herkent in één van de "levels" die op die pagina worden beschreven, is er niets met je aan de hand.

Als je je totaal niet herkent in de beschreven verschijnselen, zou je eens langs de huisarts/oogarts kunnen gaan.

Ik vermoed dat je jouw verschijnselen wel zult herkennen! ;-)
13 jaar geleden
Als je de antwoorden tot nu toe ziet is het een redelijk normaal fenomeen.
2 van de 6 antwoorden incl.jij zelf is 3 van de 7 geeft dat ongeveer 35% van de mensen het zelfde ervaard als jij. Geen zorgen zus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gastaut type-Ideopatic Childhood Occipital Epilepsy

Ik omschreef vroeger de vraag exact hetzelfde en wist nooit wat het was. Tig jaren later en een aantal psychologen versleten kwam ik bij de neurologie en bleek epilepsie te hebben die met bovenstaande vorm van epilepsie overeenkomsten heeft. Kleuren zien in het donker is niet normaal!