Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

heb ik staar als mijn ogen steeds willen staren?

Sinds een week willen mijn ogen steeds staren. Daardoor krijg ik elke dag hoofdpijn boven de ogen omdat ik het wil tegenhouden. Dat is erg vermoeiend en zwaar. Ik draag op een dag erg lang mijn lenzen ik weet niet of het hier door zou kunnen komen dus ik heb maar mijn bril uit de kas gepakt hopend dat dit werkt. Weet iemand wat dit is?

2 jaar geleden
in: Optiek
1.6K
tinus1969
2 jaar geleden
Dit is iets voor de huisarts enof een goede opticien.
Pieterke
2 jaar geleden
Hiermee moet je echt naar de huisarts en/of de opticien. Je ogen zijn een kostbaar bezit, daar moet je voorzichtig mee zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, staar is een oogziekte waarbij de ooglens troebel wordt en je minder scherp ziet. Staar ontstaat geleidelijk, niet van de ene op de andere week.

Wat jij omschrijft herken ik eerder als gevolgen van te lang focussen op korte afstand. Bijvoorbeeld als je per dag veel naar een beeldscherm of boek kijkt. De spieren in je ogen raken dan overbelast en daar kun je hoofdpijn van krijgen. Eigenlijk geeft je lichaam zelf al aan dat je er iets aan moet doen en ook wat je er aan moet doen: meer in de verte kijken zodat je ogen kunnen ontspannen.

Zit je veel op een beeldscherm (of papier) te werken, zorg dan dat je regelmatig even een pauze neemt. Ga dan even een klein rondje lopen, liefst buiten zodat je ogen zich kunnen focussen op dingen in de verte. Ook voor de rest van je lijf is dat een prima ontspanning.

Helpt dat allemaal niet, of heb je je klachten juist terwijl je helemaal niet veel leest/kijkt op korte afstand, ga dan even langs een arts voor controle.
(Lees meer...)
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding