Wat te doen bij een groot verschil in sterkte tussen beide ogen?

Hallo,

Al zo lang als ik mij kan heugen heb ik een lui oog(rechts). Dit oog is echter steeds bijziender geworden en ik heb hier nu een sterkte van -7. Ik merk de laatste tijd dat ik veel last van mijn ogen heb. Nu blijkt dus dat mijn linker oog ook behoorlijk achteruit is gegaan en dat ik hier nu ook een sterkte heb van -1.
Bij zo'n groot verschil in sterkte tussen beide ogen kun je geen bril meer dragen. Die aandoening heeft schijnbaar zelfs een naam: anisometropie.

Mijn probleem is dus nu dat ik absoluut geen contactlenzen kan verdragen. Ik ben ook al twee keer wezen oefenen bij Pearle maar dat gaat helaas niet werken. Het liefste zou ik toch gewoon een bril nemen. Vergeet niet dat mijn ogen eigenlijk altijd al 'los' van elkaar gefunctioneerd hebben. Wie heeft er tips???

Ook hoor ik veel tegenstrijdigheden over brillenglazen met een hogere sterkte(-7). Welk montuur kun je het beste nemen om de dikte van het glas niet zo op te laten vallen en wat zijn de mogelijkheden met 'extra dunne glazen'?? Is het montuur wat hier op de foto staat bijvoorbeeld geschikt?

Alvast bedankt voor jullie info!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
5.9K

Het beste antwoord

Zolang het "goede" oog niet wordt afdekt werkt een "lui oog" niet mee in de visuele waarneming. Er is namelijk geen samenwerking bij een lui oog. Het corrigeren met -7 heeft dan ook geen meerwaarde als beide ogen worden gebruikt. Het linker (-1) oog zal het kijken blijven domineren. U kunt de sterkte van dat glas dus "in balans" brengen met het andere glas (dus ook -1.00 laten inslijpen).

Laserbehandeling is absoluut geen optie. Het zou functioneel een zinloze behandeling zijn en daarnaast dient de refractiesterkte minstens 3 jaar stabiel te zijn.

Dat er veel tegenstrijdige informatie op u af komt heeft veelal te maken met onvoldoende kennis (in dit gebied) bij uw adviseurs. Ik raad u aan om een optometrist hiervoor te raadplegen.