Hoe groot is de kans dat ik dubbel ga zien na het laseren van mijn ogen?

Ik las op het internet dat sommige mensen dubbel zien nadat ze hun ogen hebben laten laseren, hoe groot is de kans dat dit gebeurd? had iets te maken met het hoornvlies dacht ik.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Optiek
3.5K

Antwoorden (1)

Na refractiechirurgie zoals LASIK, LASEK, en PRK onstaan soms dubbelcontouren, in het Engels noemt men dit "shadows" of "ghosts" De medische term is "mono-oculare diplopie”. Sommigen zien slechts één enkel extra beeld, terwijl anderen er ontelbaar veel zien.
Je moet deze verschijnselen zien als mogelijke complicatie, zoals elke operatie wel eens mis kan gaan of niet helemaal aan de verwachtingen voldoet. Statistische gegevens zijn er niet over.
Het verschil tussen dubbelzien en ghosting is een kwestie van gradatie: Bij dubbelzien is secundaire beeld ondoorzichtiger (zie voorbeeld) terwijl bij ghosting het secundaire beeld juist doorzichtiger is (vandaar de naam). De kans op ghosting is veel groter dan op dubbel zien (zie afbeelding).