Ik blijf de contouren van mijn bril zien nadat ik hem afgezet heb. Is dit normaal?

Ik heb sinds een week een bril, met glazen met +sterktes. Ik kan er maar met moeite aan wennen en nu komt er sinds kort nog een "dingetje" bij... Als ik mijn bril afzet lijkt het wel of ik de contouren van mijn bril blijf zien. Vooral savonds als ik in slaap ben gevallen en dan weer even wakker wordt, dan lijkt het net alsof ik mijn bril nog op heb... , is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Optiek
1.8K
Pieterke
3 jaar geleden
Kwestie van wennen waarschijnlijk. Je ogen moeten kennelijk wennen aan de nieuwe glazen.
Ritsuka
3 jaar geleden
Bedoel je dat je een afdruk op je neus ziet? Dat is normaal

Antwoorden (1)

Je hebt waarschijnlijk last van nabeelden:
Nabeeld ontstaat doordat cellen op het netvlies gevoelig zijn voor licht. De cellen worden onderscheiden in kegeltjes en staafjes, waarbij kegeltjes gevoelig zijn voor kleur en staafjes voor licht. Kegeltjes zijn weer onderverdeeld in drie soorten die ieder gevoelig zijn voor een bepaalde golflengte (kleur). Als de kegeltjes die bijvoorbeeld het meest gevoelig zijn voor rood langere tijd geprikkeld worden, treedt een gewenningseffect op. Als u vervolgens naar een witte ondergrond kijkt, dan slaat de balans door naar de zogenoemde complementaire kleur, namelijk groenblauw. Nabeelden werken ook in zwart-wit. Als men 30 seconde naar een zwart-wit plaatje kijkt en vervolgens naar een witte achtergrond, dan zal de afbeelding nog zichtbaar zijn.

Problemen met het zien van nabeelden wordt Palinopsie genoemd.
Om een antwoord op je vraag te geven: het is niet normaal dat je het op een latere periode bijv 's nachts nog steeds hebt. Ga hiermee naar je huisarts / oogarts / opticien.