Kunnen je ogen verslechteren door krassen in je brilglazen?

Wanneer je hem bijvoorbeeld altijd draagt

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Optiek
4.1K
Amadea
4 jaar geleden
Nee. Maar je zicht natuurlijk wél...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, dit is mogelijk. Het ligt eraan of het om zeer minieme krasjes aan het oppervlak gaat of echt stevige/diepe en waar ze zich op het brillenglas bevinden (centrum/rand). Met name krassen in het midden kunnen het zich verslechteren op termijn. Wanneer de coating van je glazen beschadigd is, wordt op de beschadigde gedeelten ook minder licht gefilterd. De sterkte speelt ook een rol. (En de vraag: Moet je de bril sporadisch dragen of altijd? - ook belangrijk).

Antwoorden (1)

NEEN,normaal gesproken niet. Als je een bril draagt is dat om je ogen te corrigeren. Meestal gaat dat alleen omdat het hoornvlies, maar vooral de lens afwijkingen heeft. Als er meer afwijkingen zouden zijn (b.v. netvlies) heb je heel andere problemen.
Hoornvlies en lens zijn zeer heldere lichamen. De lens wordt bestuurd door spiertjes om scherp te focussen op een beeld. Je zou het de autofocus kunnen noemen van een camera.
Als je krassen hebt of heel vieze glazen zal de autofocus van je ogen problemen krijgen met scherpstellen. Dat kan uiteindelijk heel vermoeiend zijn. Fysiologisch verandert er echter niets aan lens of hoornvlies, dus van een blijvende verslechtering is geen sprake.