Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je soms naar een lampje kijken, en er een sterretje zien?

Als ik 's avonds op straat loop, zie ik soms auto's langsrijden met felle koplampen. In plaats van de daadwerkelijke vorm van de koplamp, zie ik er vaak een soort lichtgevende ster in. Hoe kan dit?

4 jaar geleden
in: Optiek
5.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het kan een beginnende vorm van lichte staar zijn. Dat kan met één oog, maar ook met beide.
Sommige mensen met (beginnende) staar hebben last van fel licht en schitteringen. Zonlicht of licht van koplampen van tegemoetkomende auto’s verblinden dan de ogen. Het licht versnippert en er ontstaat een soort lichtkrans (halo / sterretje), wat verblindend werkt. Deze overgevoeligheid voor licht ontstaat doordat de troebele lens het licht verstrooit.
Een opticien kan je daar snel uitsluitsel over geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Zelf heb ik dit ook. Hetzelfde effect als het regent. Maar van beginnende staar is nog nooit sprake geweest (en in de tussentijd toch regelmatig bij een opticien geweest).
Ik zeg niet dat het geen beginnende vorm van staar kan zijn. Maar er zal een meer algemeen iets zijn dan dit.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding