Hoe kan ik zien op mijn brillenglas ontspiegeld is?

Is ontspiegelen van glas een verkooppraatje?
En...als ontspiegelen beter is, waarom doen ze dat dan niet 'standaard?'
op=of

5 jaar geleden
in: Optiek
24.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Alles wat "beter" is standaard maken geeft minder keus en drijft dus voor iedereen de prijs op.
In dit geval heb je keuze en mag je zelf bepalen of je die extra het waard vind of niet.

Antwoorden (2)

Ontspiegeling kun je makkelijk zelf zien. Houd de bril recht voor je in je hand zodat je schuin over de glazen heen kijkt. Houd de bril naar het raam toe.
Over de glazen ligt een laagje, paars-roze, groenig of goud. Ik denk roze, dat is de gangbare enkelvoudige ontspiegeling.
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
De bron beschrijft een niet werkende methode, en dan ook nog eens op een onduidelijke manier.
De correcte manier om de ontspiegeling van je brillenglas goed te zien, is: door het brillenglas echt even als spiegel te gebruiken!

Ga met je rug naar een raam (of met je rug naar een lamp) staan, en houd de bril op bijna armlengte voor je uit. Dus je kijkt van het raam of de lichtbron vandáán. Dan zie je het daglicht (de vorm van het raam) cq de lichtbron gespiegeld in het brillenglas, zoals bij de bovenste bril in de samengestelde afbeelding in https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/173253-beste-kleur-voor-ontspiegelcoating-van-een-bril/page-2#entry967269
Merk op dat zowel de voorzijde als de achterzijde van het brillenglas een spiegelbeeld geven.

En als er vette vingers of wat vet van je wenkbrauwen op het brillenglas zitten (of zeepwater zoals bij de tweede en derde afbeelding van dezelfde bril), dan kun je dat nu ook goed zien, want op die plekken glimt het glas meer dan elders, net zoals een laagje autowas een doffe verweerde auto weer laat glimmen.

De ontspiegeling bestaat nu uit het sterk afzwakken (veel minder helder maken) van het door (de voor- én achterzijde van) het brillenglas naar het oog gespiegelde licht. Niet alleen het van naast je oren van achteren tegen je brillenglas binnenvallend licht naar jouw eigen oog toe, maar ook naar degene die (met daglicht of lamplicht méé) naar jouw gezicht kijkt.

Wat de reden voor het niet standaard ontspiegelen betreft: door de kale prijs zonder extra’s als eerste te noemen, krijg je net als bij nieuwe auto’s een op het eerste gezicht gunstig lijkende prijs, máár die geldt alleen voor het zgn. instapmodel, dat in de praktijk bijna niemand bestelt. De extra’s die vrijwel iedereen wil, zie je zodoende niet meteen in de geadverteerde prijs.
5 jaar geleden
pinnetje
5 jaar geleden
Is die extra noodzakelijk voor een fijn brilgebruik? Of is het een 'verkooppraatje"?
Bordensteker
5 jaar geleden
Het is in het algemeen mooier als mensen door jouw bril heen goed je ogen kunnen zien.
Bij veel reflectie is het voor je gesprekspartners net alsof jij met je zonnebril op een gesprek voert. Dat wordt meestal als minder prettig ervaren, omdat het contact minder goed is met iemand die zijn zonnebril op houdt. Dit geldt des te meer naarmate die ander jou niet (goed) kent. Afhankelijk van de grootte van je montuur en de sterkte van de glazen kun je zelf meer of minder last kunnen hebben van spiegelbeelden van de lucht achter je, achter je langs vliegende vogels, lopende mensen, fietsers, of achter jou rijdende auto’s met licht op. Of lampen binnenshuis! Bij een klein en smal montuur op een breed hoofd of een breed kapsel zul je daar minder gauw mee te maken hebben dan bij een relatief breed montuur op een relatief smal hoofd. De drager heeft zelf tenslotte minder gespiegeld schijnsel van zonlicht op je eigen wangen. Ontspiegeling geeft voor de brildrager al met al een rustiger beeld.