Is het normaal als je soms een kleine zwarte stip ziet?

Ik heb heel soms last van een heel klein zwarte stip in mijn zicht. Het stip verdwijnt ook heel snel na dat ik het opmerk (binnen 1 of 2 seconden, misschien sneller). En het gebeurt tot nu toe alleen als ik weg kijk en zoals ik al zei het gebeurt soms, dus lang niet altijd.

Dit was me nooit eerder opgevallen voor afgelopen maandag. Ik ben nog niet naar de huisarts gegaan omdat ik haar niet wil lastig vallen voor iets wat misschien dood normaal is.

Maar nu vraag ik me af of dit een normaal verschijnsel is dat mij nooit was opgevallen, of moet ik toch maar even naar de huisarts/oog dokter gaan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Optiek
5.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Iets wat ineens verandert kan een teken zijn van iets. De vraag is ...wat... natuurlijk.
Daarvoor is een arts nodig. Kijk het nog even aan, maar maak je je toch zorgen, maak dan beter een afspraak met de huisarts.

Antwoorden (3)

zou mouches volantes kunnen zijn. troebelingen in de oogbol, is niet gevaarlijk schijnbaar, er hoeft ook niets aan gedaan te worden, maar bij ernstige vorm schijnt dat wel te kunnen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar zo'n zwever beweegt toch? Waar ik last van heb beweegt niet.
Dat heeft vaak met vermoeidheid te maken..
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Informatieve link, ik denk dat ik het even uitwacht en naar de HA ga als ik ober een laar dagen nog last van heb.
Dit is waarschijnlijk een 'floater', oftewel een drijvend deeltje in je glasvocht. Is niet iets bijzonders of schadelijks, maar het kan hinderlijk worden als je er meer op zal gaan letten. Er kan wel iets aan gedaan worden maar dat moet je overleggen met de optometrist of oogarts voor de mogelijkheden.

Mouches voulantes is wel een iets extremere vorm. Dit kan ook wel vaak samen gaan met lichtflitsen in je gezichtsveld. Dus ik denk dat het gewoon een onschadelijke floater is.