Mijn zicht is heel erg slecht kan ik blind worden?

Ik kan met mijn linkeroog 22% zien en rechter oog 15% is het mogelijk dat ik blind word? Ik ben 23 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Optiek
2K
ronron1212
7 jaar geleden
Dat kan een oogarts je vertellen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb pas over 2 maanden een afspraak eerder ging niet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat zegt je huisarts?
En is je gezicht onlangs (sterk) verslechterd?
Amadea
7 jaar geleden
Wat is de reden dat jij zo slecht ziet, Nalon? Als het een bepaalde oogziekte betreft dan kunnen wij opzoeken of die kans op blindheid geeft. Maar of jou dat gaat overkomen kan een oogarts beter bepalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is wat afgenomen sinds vorige jaar maar niet dramatisch, maar opticien zei dat ik naar huisarts moet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb voor zover ik weet geen oogziekte. Ik laat me elke jaar checken bij de opticien. Dit is de eerste x dat hij een verwijzing geeft naar de oogarts. Hij zei tegen mij hoelang is het geleden dat je niet daar de oogarts bent geweest en ik zei ongeveer 10 jaar en toen zei hij is misschien beter als je een afspraak gaat maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En dat zegt hij nu pas? Is je gezichtsvermogen ook zo slecht als je een bril of lenzen draagt?
Erna55
7 jaar geleden
De oogarts kan je onderzoeken en vertellen wat er aan je ogen mankeert.
Wij kunnen dit niet.
Het zal je ook niet helpen dat we aan aantal aandoeningen oonoemen die dit zichtverlies zou kunnen veroorzaken.
Denk je echt dat je er iets mee op zou schieten wanneer er iemand is die zegt dat je blind zou kunnen worden ? Of wanneer iemand zegt dat het tijdelijk is ?
Dus wacht rustig af wat de oogarts je kan vertellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat kan. Mijn zicht is vrij goed, maar ook ik kan blind worden. Iedereen die niet blind is, kan blind worden. Je wil denk ik wat anders weten dan dat je vraagt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Nalon, 22% en 15% zicht zegt niet alles.
Welke is het maximale percentage zicht na correctie? Als een bijzondere refractieafwijking niet de oorzaak is van de sterke bijziendheid zou je met de oogarts kunnen praten over kunstlens-implantatie. Deze techniek is de laatste jaren met sprongen vooruit gegaan.
Oogziekenhuis Rotterdam, Gent of Antwerpen.
http://www.oogartsen.nl/oogartsen/brilsterkte/bijziendheid_myopie/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om een idee te geven: iemand met -3.25 aan beide ogen kan zonder correctie ongeveer 15% zicht hebben. -3,25 is echt niet verontrustend veel.
Je vermeldt namelijk niet de sterkte van de voorgeschreven brillenglazen of lenzen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zelf heb een afwijking in mijn oog (door een ongeluk opgelopen) waardoor het punt in mijn netvlies waar je het beste ziet iets verschoven is. Daardoor zie ik zonder bril met mijn rechteroog maar 10%; met bril is dat 98%. Dat gaat nooit meer veranderen en door dat verminderde zicht ga ik ook niet blind worden. Dus die percentages bij jou zeggen helemaal niets. Het gaat er om hoe je dat gekregen hebt. Heb je bv. een oogziekte of een hersenaandoening? Dan zou het kunnen dat je blind wordt. Misschien is het een afwijking aan je oog dat je gewoon met een bril kunt oplossen. Enige dat helpt is naar een oogarts. En je hebt al een afspraak. Mocht het je iets helpen, als er echt iets heel ergs wordt vermoed door je huisarts dan had hij je wel doorgestuurd met een verwijzing dat je direct geholpen moet worden en niet met de wachttijd die je nu hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik dank u allen voor u reactie. Het beste lijkt mij inderdaad afwachten want ik maak mezelf helemaal gek met het gedachten dat ik misschien blind word.
Cryofiel
7 jaar geleden
Ga niet zomaar vitaminen slikken! Alleen als je een tekort hebt, anders kan het zelfs gevaarlijk zijn. Ook aan vitaminen kun je namelijk een overdosis hebben. Het opheffen van een niet-bestaand tekort is altijd een slecht idee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
vraag een second opinie aan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je je zorgen blijft maken, kun je ook gewoon nog eens langsgaan bij je huisarts. Ik weet niet wat jullie verder hebben besproken en of je daadwerkelijk op het spreekuur bent geweest of dat je bijvoorbeeld alleen na telefonisch contact een verwijzing hebt gekregen omdat de opticien je dat advies gaf, maar het is altijd goed om eventuele zorgen met je huisarts te bespreken. Die kan je uitleggen waarom hij of zij je precies heeft doorverwezen en ook of er nu reden is tot zorg en waarom dat wel - of niet - zo is. En zoals anderen al zeggen, zegt enkel een percentage niet zoveel zonder verdere informatie. De meest belangrijke informatie in dit kader is of dat gaat om de gecorrigeerde of de ongecorrigeerde sterkte. Als het de ongecorrigeerde sterkte is, maar gecorrigeerd kom je boven de 75% uit, dan ben je in het dagelijks leven waarschijnlijk amper beperkt, maar als je visus zelfs mét correctie zo laag is, dan heb je er waarschijnlijk behoorlijk last van. Daarnaast is een belangrijke vraag of je zicht in de afgelopen tijd erg achteruit gegaan is of niet. Als er geen sterke achteruitgang is, dan is er meestal geen reden tot zorg, maar heb je gewoon te maken met een refractieafwijking. Overigens zou ik allereerst als er een 'vreemde' waarde gemeten wordt die meting een keer over laten doen, liefst door een optometrist. En even de bijsluiters van eventuele medicatie nalezen. Ik heb wel vaker meegemaakt dat opticiens paniek zaaiden, 'ik kan geen betrouwbare meting bij jou uitvoeren', 'je moet echt naar de oogarts hoor' en geen twee dezelfde metingen konden doen, wat dan gewoon kwam door vermoeidheid, medicatiegebruik of verkeerd meten. Tot drie keer toe kon een optometrist wél gewoon een goede meting doen, dus ik schaf alleen nog maar brillen aan bij een optiekzaak waar ook een optometrist werkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@harriet07 Misschien handig om eerst de eerste opinion af te wachten, of het stuk van de vrager te lezen.

Antwoorden (1)

Je kan een oog-afwijking hebben wat je blindheid tot gevolg kan hebben. Waarschijnlijk een dooddoener: ga naar een echte oogarts (niet een opticien want die meet alleen de sterkte).