m'n ogen kunnen niet goed tegen licht, wat zou ik daar tegen kunnen doen?

Wanneer ik buiten kom, moet ik mijn ogen een beetje dichtknijpen omdat het licht anders pijn doet en ze gaan tranen. Het maakt dan ook niet uit of het zonnig of bewolkt is.

Binnenkort ga ik hiervoor naar de huisarts, maar ik wilde er eerst iets meer over weten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Optiek
10.4K

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende redenen waarom iemand zou kunnen lijden aan fotofobie of gevoeligheid voor licht. Het is geen ziekte, stoornis, probleem of toestand. In feite is het een symptoom van vele verschillende ziekten, aandoeningen, problemen en omstandigheden. Een infectie of ontsteking die de ogen irriteert kan bijvoorbeeld fotofobie veroorzaken. Ook kan het een symptoom van een onderliggende ziekte zoals een virale ziekte of ernstige hoofdpijn of migraine.Een oogkleur van iemand kan ook invloed hebben op lichtgevoeligheid. Mensen met lichter gekleurde ogen ervaren verschillende niveaus van gevoeligheid voor licht versus mensen met donkere gekleurde ogen. Er wordt gezegd dat dit te wijten is aan een gebrek aan pigment in lichter gekleurde ogen. Mensen met meer aan pigment hebben donkerder gekleurde ogen en er wordt gezegd dat dit beschermt tegen fel licht.

Soms gaat fotofobie gepaard met problemen en omstandigheden zoals, botulisme, conjunctivitis, iritis, en nog veel meer. Veelvoorkomende oorzaken zijn onder meer:

schaafwonden op hoornvlies
Vrijstaand netvlies
Irritatie contactlenzen
Zonnebrand
Chirurgie aan oog
Medicijnen
Als het gaat om medicijnen, zijn er een paar die bekend staan om fotofobie te veroorzaken, zoals belladonna, kinine, tetracycline en doxycycline.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk niet dat het komt door een andere aandoening, omdat ik nergens anders last van heb. Het is echt alleen het licht van buiten waar m'n ogen last van hebben. Het licht van een felle lamp of een monitor geeft geen problemen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tekorten (vitaminen en mineralen kan ook een oorzaak zijn)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de ) moet staan achter mineralen .. niet aan het eind van de zin .... sorry ... foutje bedankt *grijns*