Hoe komt het, dat een plusbril ook voor het zien dingen van verder af beter kan zijn dan geen bril?

Voor het televisiekijken gebruik ik vaak + 3 glazen. Ook voor verder af, zoals in de straat. Zelfs naar de horizon zie ik bij + 3 niet slechter dan zonder bril, terwijl ik zonder bril verziend ben. Voor lezen zit ik rond + 5, terwijl ik zelfs op afstand daarmee beter kan zien dan zonder bril. Eerder dacht ik, dat minglazen voor beter ver zien is en plusglazen voor beter lezen. Kennelijk zit het toch anders. Hoe zit dat?

9 jaar geleden
in: Optiek
14.4K

Antwoorden (2)

mensen met min glazen zijn bijziend en mensen met plus glazen zijn verziend. Het is dus logisch dat jij als verziende beter ziet metplusglazen. Die glazen vergroten alles enigszins, ook bij het lezen.
9 jaar geleden
corzijlstra
9 jaar geleden
En ook bij het ver of verder zien?
zondag
9 jaar geleden
Jazeker, alles wordt scherper, zowel op afstand als dichtbij.
Voor het verzien is een lens nodig met een brandpuntsafstand van ongeveer de diameter van het oog. Dat is zeg maar 0.04 m. De sterkte van die lens is dus 1/0.04 = 25 dioptrie. Als de vorm van je oog niet helemaal goed is heb je bijvoorbeeld een natuurlijke lens (feitelijk vormen het hoornvlies en de ooglens een lenzenstelsel.) van 23 dioptrie. Met een plus 2 lens kun je daarvoor dan corrigeren. Bij jonge mensen kan de ooglens nog goed vervormen door boller te worden, daardoor kunnen jonge verziende mensen veraf nog goed zien. Dat kost wel inspanning, zodat ze met een bril prettiger kunnen kijken en vooral ook nog dichtbij wat zien. Bijzienden hebben bv weer een natuurlijke lens van +27 en beginnen zonder bril pas op een halve meter echt scherp te zien.