Kan het dat ik van mijn nieuwe dubbelfocus bril hoofdpijn krijg/moe word?

Ik heb sinds kort een nieuwe leesbril. Omdat ik vaak achter de pc zit, heb ik meteen zo´n dubbelfocus bril gekocht: boven voor computerwerk, onderste deel van de glazen voor het lezen. Alleen ik word erg moe van deze nieuwe bril en ik krijg hoofdpijn. Het is wel zo dat ik de letters op het scherm beter kan lezen. Hoort dit bij een gewenningsfase? Ik heb de bril nu iets meer dan een week...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
4K

Antwoorden (7)

Het kan zijn dat je er in het begin hoofdpijn van krijgt. Je moet er vaak even aan wennen. Als het echter te lang duurt (meer dan een week), is het slim om even met je bril terug te gaan. Misschien heb je wel een verkeerde sterkte of staat de bril te strak op je hoofd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de bril aangeschaft hebt voor computerwerk en lezen begrijp ik niet goed waarom je een dubbelfocus-bril gekregen hebt.

Het computerscherm staat toch ook dichtbij, niet veel verder dan de afstand om te lezen?
Eén enkele sterkte voor dichtbij geschikt zal volstaan.

Voor normaal gebruik waarbij je ook in de verte scherp wilt kunnen zien is een dubbelfocus bril wél aan te raden, hoewel een varifocusbril tegenwoordig ook heel goed werkt.

De geleidelijke overgang tussen de leessterkte en de veraf-sterkte lijkt mij minder storend en dus hoofdpijn verwekkend dan het overgangs randje van een dubbelfocus bril.
Je moet de bril natuurlijk wel door een deskundige opticiën laten aanmeten.

Zelf draag ik een varifocusbril waar ik bij aanschaf duidelijk vermeld heb wat mijn wensen waren:
een groot veraf-deel omdat ik veel vrachtauto rijd en dus een kleiner maar toch sterk leesdeel onderin.

Het wennen kostte mij ongeveer een weekje en ik zou niks anders meer willen.
Bij aanschaf kreeg ik ook de garantie dat de ik bril kosteloos zou mogen teruggeven als het wennen voor mij niet te doen zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dit kan. misschien heb je niet de juiste sterkte. langsgaan bij de opticien misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo iedereen, bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb de bril bij een gerenommeerde opticien hier in Geldrop gekocht. De opticiën dacht dat het tot twee weken kon duren voor ik eraan gewend was, maar ik vond dit desondanks toch erg raar. Zodra ik de bril afzet heb ik het idee dat ik aan de drank heb gezeten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is normaal dat als je een nieuwe bril hebt dat je hoofd dan pijn doet, je ogen moeten zich aanpassen aan de minuscule verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben enkele jaren geleden overgegaan op varifocus. Is wel even wennen voor je ogen, maar hoofdpijn- en vermoeidheidsklachten heb ik niet gehad. Voor alle zekerheid kun je het beste je ogen nogmaals laten meten en laten controleren of de brilsterkte wel klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet altijd 2 weken wennen aan een nieuwe bril als het dan nog niet goed kijkt zou ik even terug gaan.

Sterkte!